Gå til innhold

Bygging av PC til musikkstudiobruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

skal bygge meg en pc som skal brukes kun til produksjon av musikk. Ser for meg en quadracore 2.67, med 4 gig ram og en 10.000 rpm hd. Har tenkt å benytte meg av amentio (www.amentio.no) i forbindelse med dette. Jeg har egentlig ikke så greie på de forskjellige beskrivelse og nyansene av hovedkort, ram etc. og tenkte kanskje det var noen her som kan hjelpe meg litt :)

Programmet jeg bruker er bare delvis multicorekompatibelt. ville det eventuelt lønne seg med duo-core 3.16ghz?

Tenkte på å ligge litt i underkant av 10.000 men om det er store forandringer for en litt høyere pris er jeg klar for å legge i litt mer.

vel.. noen som kan gjøre meg litt smartere? :) (hørte rykter om at det var en del racere her)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

10.000 rpm trenger du ikke. Bråker bare.

Hva slags lydkort skal du bruke? Om du går for Firewire kort, så se til at hovedkortet har Firewire kontroller fra Texas Instruments. Abit bruker og være flinke med og oppgi hva slags Firewire kontroller de bruker.

Skrevet
10.000 rpm trenger du ikke. Bråker bare.

Hva slags lydkort skal du bruke? Om du går for Firewire kort, så se til at hovedkortet har Firewire kontroller fra Texas Instruments. Abit bruker og være flinke med og oppgi hva slags Firewire kontroller de bruker.

Jeg kommer til å bruke firewirekortet som jeg har brukt på laptopen, så hovedkort med texas instruments skal jeg lete etter :)

Skrevet (endret)

1600 er fint. Det er bakoverkompatibelt til 1333 uansett.

10k rpm er ikke dumme disker.. Jeg har en "gammal" raptor 36,7.. Synes ikke den bråker noe særlig...

Endret av foffle
Skrevet

hmm.. 10.000 går kjappere men med litt mer støy.. *gruble*

Tenkte å kjøre 2 skjermer.. Tips på skjermkort med 2 utganger (burde jeg evt kjøre 2 skjermkort?)

Skrevet

ok.. nå har jeg brukt en stund og kommet frem til det her :

Hovedkort :

ABIT IP35 PRO XE, P35, Socket-775, ATX, 1600FSB, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 (IP35 PRO XE)

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1964029

Kabinett :

COOLERMASTER CENTURION 534 BLACK (RC-534-KKN2-GP)

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1632361

Strømforsyning :

CORSAIR Powersupply 450W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin (CMPSU-450VXEU)

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1673719

Prosessor&HD (pakkeløsning):

INTEL Core 2 Quad Q6700 2.67GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte (BX80562Q6700) SAMSUNG SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM (HD501LJ)

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:10501535

Minne :

CORSAIR TWIN2X 6400PRO DDR2 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology. (TWIN2X2048-6400C4PRO)

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1016400

Skjermkort :

ASUS Grafikkort Radeon HD3650 PCI-E2.0 256M DDR3 2*DVI -HDTV- HDCP - Dual VGA (EAH3650/TOP/HTDI/256)

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1838005

Virker på meg som om dette vil være en ok musikk-PC. Noen plass jeg burdde gå opp og er alt dette kompatibelt?

nå spør jeg litt dumt sikkert, men greit å være på den sikre siden :)

Skrevet (endret)

Gå for fire gig ram om du skal kjøre vista. Kanskje gå for en Hx520 fra Corsair, så har du litt power å gå på (Den er forreesten modulær og+). De Quadene sluker strøm...

Ellers tror jeg dette skulle holde til en musikk pc..

Du kan vurdere en Xeon x3220 istedet for Q6700, penger å spare. Eller en raskere dobbelkjerne.

Regner med du har alt du trenger av lydutstyr som skal kobles til da...

Endret av foffle
Skrevet

Spørs hva slags DAW program du skal kjøre. Cakewalk Sonar feks er optimalisert for mange core's. Jo flere jo bedre.

Skrevet (endret)

Corsair 550 er finfin. 450 vil nok oftest klare biffen, men det er bedre å være sikker sier nå jeg...

Endret av foffle
Skrevet
Spørs hva slags DAW program du skal kjøre. Cakewalk Sonar feks er optimalisert for mange core's. Jo flere jo bedre.

Pr i dag kjører jeg faktisk Fruity Loops

Corsair 550 er finfin.

Oki. Takk :)

Skrevet

"Multi-core safe plugins are threaded for performance gain on multi-core CPUs"

Støtter det vist delvis. Ville tatt Quad. Rendringstid og sånne ting ved mastering går mye mye kjappere.

Skrevet
"Multi-core safe plugins are threaded for performance gain on multi-core CPUs"

Støtter det vist delvis. Ville tatt Quad. Rendringstid og sånne ting ved mastering går mye mye kjappere.

jo du sier noe der.. vrient det her :)

Skrevet (endret)
Hei,

skal bygge meg en pc som skal brukes kun til produksjon av musikk. Ser for meg en quadracore 2.67, med 4 gig ram og en 10.000 rpm hd. Har tenkt å benytte meg av amentio (www.amentio.no) i forbindelse med dette. Jeg har egentlig ikke så greie på de forskjellige beskrivelse og nyansene av hovedkort, ram etc. og tenkte kanskje det var noen her som kan hjelpe meg litt :)

Programmet jeg bruker er bare delvis multicorekompatibelt. ville det eventuelt lønne seg med duo-core 3.16ghz?

Tenkte på å ligge litt i underkant av 10.000 men om det er store forandringer for en litt høyere pris er jeg klar for å legge i litt mer.

vel.. noen som kan gjøre meg litt smartere? :) (hørte rykter om at det var en del racere her)

De siste årene jeg har lagt ned mye arbeid i å finne stille og gode løsninger, derfor vil jeg anbefale deg følgende:

Kabinett: Antec P182 - Støyredusering i stor grad, silikonputer for kabinett og HDD

PSU - Corsair (alt avhengig av resten av din HW). Mange gode PSU'er å velge i forresten.

Utover dette kan du ikke trå så veldig feil. Samsung har de stilleste diskene i klassen, så velg en herifra. Selv kjøpte jeg nylig Samsung F1 750GB og kan skrive under på at den er raskest i mitt kabinett.

Et stille skjermkort, helst vifteløst. Minst mulig med disker, evnt vurder server i et annet rom. Utover dette burde du finne deg et ordentlig lydkort, men det kan du vel mye mer om enn meg.

EDIT:

Glemte å si at du kan vurdere stillegående vifter til både kabinett og CPU. Vannkjøling er også rimelig enkelt for tiden.

Endret av andylove
Skrevet

Ikke for å være uffen eller noe, men du må jo gjøre litt forrarbeid selv.

Sjekk hvordan program og plugins du skal bruke. Sjekk så forum og lignende om det er problemer med Vista støtten for disse. Sjekk om driverne til kortet ditt fungerer greit i Vista. Google is your friend.

Min mening om det er at mange musikkmekkere ikke har gått over til Vista. De venter og bruker det som de vet fungerer. Slik bruker DAW byggere også og sikre seg ved kjøp av hardware. Ikke ta det som er "bleeding edge" og nytt, men heller satse på gjennomprøvde ting som har vært på markedet en stund!

Skrevet

Først: Interessant tråd! Er på utkikk etter det samme, men er en stund siden jeg holdt på med hardware, så dette var god lesing:)

Så: jeg vil ikke anbefale VISTA enda. Da får du mye hodebry... Hold på XP foreløpig! Endelig begynt å fungere som det skal...:)

Skrevet
Ikke for å være uffen eller noe, men du må jo gjøre litt forrarbeid selv.

Sjekk hvordan program og plugins du skal bruke. Sjekk så forum og lignende om det er problemer med Vista støtten for disse. Sjekk om driverne til kortet ditt fungerer greit i Vista. Google is your friend.

Jeg føler faktisk at jeg har gjort en del forarbeid selv her, men det er vrient å google noe man ikke kan nok om. Jeg har aldri bygget en PC selv og det er nettopp derfor jeg spør. Jeg har googlet litt på PC-er til musikkbruk men ikke kommet opp med noe.

Kanskje mange vil kunne bruke denne tråden til å gjøre det samme som meg.

:)

Skrevet

...Men det er jo helt umulig og anbefale deg OS uten og vite detaljer om hva du skal bruke.

Jeg sier dropp hele Vista som mange andre musikk-mekkere og gå for det trygge. Utenom vist du er helt sikker på at software/hardware ditt funker bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...