Gå til innhold

hjelp til lett leste og gode bøker? har dysleksi!


Anbefalte innlegg

jeg vill gjerne lese noen gode bøker.. også burde de ikke være så vanklig og få med se handlingen i de siden jeg har dysleksi! noen som vet om noen bøker...vill gjerne ha noen bilder i de og men er ikke et must da.. Samme hva slags sjanger det er.. Heldst bøker som har været på film for da kan jeg få det litt lettere med meg vis jeg ser filmen først..

 

Kan noen også fortelle meg hvordan nattesvermeren boka(ene) er?? vurdert og lese den (disse)

 

 

bøker jeg har lest:

 

Den grønne mil

Robinson Cruso

Eragon 1 (Holder på med)

Endret av TRibal89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er iallefall veldig viktig at du finner bøker som du liker å lese, ikke les videre hvis du ikke liker de første 2-3 kapitlene, det dreper leselysten. Det er min erfaring. Jeg har også dysleksi, men er forferdlig glad i å lese, så jeg har ikke så store problemer nå lengre.

Det som gjorde at jeg fikk leselysen opp var Harry Potter-bøkene. De vil jeg anbefale hvis du liker den type litteratur, de er lettleste og fegende (plutselig inser du at du har lest hundre sider!).

Isabel Allende har skrevet tre ungdomsbøker, ganske lettleste, med flotte ilustrasjoner på forsiden, de handler mye om bortgjemte folkeslag, den ene har handing i Amasonas. Den ene boka hennes heter "Gulldragens rike", jeg husker ikke de andre, men det er jo bare å spørre på biblioteket.

Enda mer lettlest er Jostein Gaarders bøker, hvis jeg skal anbefale en som er lettlest, og ikke altfor barnslig, så vil jeg si at "Kabalmysteriet" er en utrolig fin bok. Der er det til og med ilustrasjoner til hvert kapittel. Gaarder skriver jo mye om historie og filosofi, så hvis ikke det er tingen så..

Håper dette var til hjelp :)

Lenke til kommentar

Det er et forlag som gir ut lettleste bøker for voksne. Ser ut til å være både bøker skrevet lettlest og bøker som er omarbeidede. Sjekk "Katalog 2008" linken her

http://www.llf.no/

Cappelen / Damm har satset på bøker for voksne som er mer lettleste, men jeg finner ikke noen liste over titler.

 

Ang. Nattsvermeren, så er det en serie på 4 av Thomas Harris: Den røde drage, Nattsvermeren, Hannibal og Hannibal Rising. De er vel blitt filmatisert i litt feil rekkefølge, men alle bøkene er blitt filmatisert. Har ikke lest bøkene selv (synes filmene er creepy nok), men har hørt at de er spennende.

 

Hvis du vil lese norsk fantasy, kan du sjekke ut Skoglandserien til Thore Hansen.

 

Kjenner også folk med dysleksi som har elsket Harry Potter-bøkene, og klart å lese selv de siste 4, selv om de er tykke. :)

Av litt mer humoristisk fantasy kan jeg anbefale ungdom / barnebøkene til Terry Pratchett. Jeg har kost meg masse med "Magiske Maurits og hans gløgge gnagere" og bøkene om Tiffany Aching. De to første heter Skrellingene (En fortelling fra Skiveverdenen) og

En hatt full av himmel på norsk.

 

 

Liker også Jostein Gaarders bøker. Boka Appelsinpiken holder på å bli spilt inn som film. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

En ung engelsk/irsk? forfatter som heter Darren Shan har skrevet en meget god ungdomsserie om vampyrer. Det er veldig voksent og dypt innhold til tross for å være ment for ungdom, og jeg anbefaler på det sterkeste å lese.

 

Serien er på 12 bøker, har lest gjennom alle 12 tre ganger. Like gøy hver gang. På norsk er bøkene kjempelettleste, med stor linjeavstand og stor skrift. Ikke noe spesielt vanskelig språk. Forfatteren var i 17-års alderen da han skrev dem, eller noe slikt. En utrolig spennende fortelling, anbefaler også de mer erfare leserne å ta en titt, kanskje da på engelsk.

 

I kronologisk rekkefølge første til siste bok:

Skrekkens sirkus

Vampyrens assistent

Tunneler av blod

Vampyrfjellet

Dødsprøvene

Vampyrprinsen

Vampanjegere

Alliansenatten

Skjebnemorgen

Sjelesjøen

Mørkets hersker

Skjebnens sønner

 

Enjoy! Ps: En venn av meg liker absolutt ikke lesing, han er sånn anti-lesing og rister på hodet når jeg nevner en god bok jeg nylig har lest. Jeg ba han ta en titt på denne serien, og nå kommer han ned etter noen dager av gangen og ber om å få låne neste boken av meg. Perfekt som debut-serie!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...