Gå til innhold

Kan noe være 100% logisk?


ZenCo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kom inn i et språklig dilemma med en kamerat her om dagen. Han mente at noe kan være 100% logisk, men jeg var litt usikker. Når en faller utfor en kant for eksempel, er det 100% logisk at man faller ned på bakken? Eller er det en sjangs for at noe annet vil skje?

 

 

 

Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La meg ta et eksempel:

 

Hvis du har tre kuler i en boks, og du skal trekke en, så er sannsynligheten 100%.

 

Sånn ser jeg på det.

 

EDIT: Det var kanskje et litt dårlig eksempel.

Om du har 2 kuler i en boks (en blå og en rød. Begge har lik vekt, tetthet osv), og du skal trekke en, er det 50% sannsynlighet for at du trekker den røde og 50% sannsynlighet for at du trekker den blå.

Om du har kun èn kule i en boks, og du skal trekke en kule, er det 100% sannsynlighet for at du trekker akkurat den kulen. Det er også helt logisk at du trekker den om det er den eneste.

Dette er sånn jeg ser det. Correct me if i'm wrong

Lenke til kommentar

Det å si at noe er 100% logisk vil jeg mene at går an, men "100%" gir ikke ekstra informasjon og burde bare være sløyfet i en god setning.

 

100% logisk= helt logisk = logisk

0% logisk = ikke logisk.

 

Det er bare vanskelige måter å si noe på.

 

Å si at noe er feks 86% logisk gir ikke noen mening og slik forsvinner vitsen med å si 100% eller 0%. Skal man først bruke % bør man kunne bruke hele skalaen. Litt vasnkelig å måle seg frem til 86% logikk.

 

 

Folk bruker % i hytt og pine uten å tenke over betydningen. Det er veldig ofte at folk sier de er 99,99999% sikker på ting. Det betyr i praksis at de sier de er helt sikker (de kan ta feil en av 10millioner ganger), selv om de tror de åpner for tvil ettersom de ikke er 100% sikker.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Det å si at noe er 100% logisk vil jeg mene at går an, men "100%" gir ikke ekstra informasjon og burde bare være sløyfet i en god setning.

 

100% logisk= helt logisk = logisk

0% logisk = ikke logisk.

 

Det er bare vanskelige måter å si noe på.

 

Å si at noe er feks 86% logisk gir ikke noen mening og slik forsvinner vitsen med å si 100% eller 0%. Skal man først bruke % bør man kunne bruke hele skalaen. Litt vasnkelig å måle seg frem til 86% logikk.

 

 

Folk bruker % i hytt og pine uten å tenke over betydningen. Det er veldig ofte at folk sier de er 99,99999% sikker på ting. Det betyr i praksis at de sier de er helt sikker (de kan ta feil en av 10millioner ganger), selv om de tror de åpner for tvil ettersom de ikke er 100% sikker.

 

Hva med utrykke ganske logisk? :p

I industrien finnes det mange ganske logiske løsninger som helt klart kunne vært bedre :p

Gjelder forsåvidt mange andre plasser og.

Hva med en

Ikke

Litt

Passe

Ganske

Helt

skala? :p

 

Egentlig burde jeg vite bedre da jeg tok en eksamen i filosofi og logikk mens jeg avtjente verneplikten :p

Det var vel slik at det enten var logisk eller så var det ikke.

Lenke til kommentar
Folk bruker % i hytt og pine uten å tenke over betydningen.

 

Mens andre ukritisk bruker det meningsløse uttrykket i hytt og pine, som er en sammenblanding av uttrykkene i hytt og vær og død og pine.

 

Det er unødvendig å gå rundt grøten etter vann. Du kan bare si hvem du mener.

Lenke til kommentar

Hvis man antar at de fysiske lovene stemmer, er alt som skjer 100% logisk og 100% sannsynlig uansett hvordan man vrir og vender på det, men hva det er som er 100% sannsynlig vet man ikke før etter det har skjedd - om man da ikke har mulighet for å skaffe all informasjon om enhver partikkel og bølge i hele universet og sette det opp i en tabell eller mate det inn i en datamskin som kan behandle informasjonen eller whatnot, men det er selvsagt ikke noe vi er i stand til.

Lenke til kommentar
Hvis man antar at de fysiske lovene stemmer, er alt som skjer 100% logisk og 100% sannsynlig uansett hvordan man vrir og vender på det, men hva det er som er 100% sannsynlig vet man ikke før etter det har skjedd - om man da ikke har mulighet for å skaffe all informasjon om enhver partikkel og bølge i hele universet og sette det opp i en tabell eller mate det inn i en datamskin som kan behandle informasjonen eller whatnot, men det er selvsagt ikke noe vi er i stand til.

 

I og med at man anntar at de fysiske lovene stemmer, så burde jo all vært 100% logisk.

Men hvorfor noen tar trappa og noen tar heisen kan da virkelig ikke forklares med fysikk?

Lenke til kommentar

100% logisk = eneste alternativet, _ALLT_ annet er utelukket. Det er praktisk umulig å si at noe er 100% logisk, da vi ikke kjenner til allt her i universet. Logikk er egentlig kun ment til tanke-eksperimenter, der du kan utelukke alternativer 100%. Men en eller annen idiot fant på å sette logikk i sammenligning med sannsynlighet for å påstå at noe var mer logisk enn annet. Og vips så har vi bruken av ordet slik vi kjenner den idag. Logisk = mer sannsynlig enn ulogisk. 50% = "like logisk".

 

Ting kan ikke være både like logisk og ulogisk. Med ett unntak, nemlig om de har forskjellig utgangspunkt. La oss f.eks. si at du er i luften. Da er det logisk at du ikke er på bakken, men du svever. La oss også si det er gravitasjon, da er det logisk at du faller, og ikke svever, selv om det i utgangspunktet var logisk at du svevde.

 

De fleste som bruker "logisk" gjør det for å virke smartere i 99% av tilfellene ville det være mer passende å bruke "sannsynlig". Men siden "logisk" er et enklere ord, som også får deg til å virke mer idiot om du ikke er enig, så er det mange som bruker det. Om du i tillegg legger til "100%" så virker du enda mer idiot hvis du ikke er enig, selv om det i utgangspunktet ikke legger til noen betyding til ordet. Men then again, logikk er i denne bruken like subjektivt som sannsynlighet. Det er mer objektivt desto mer du legger til i den logiske vurderingen. Den dagen du har vurdert allt, vil du også kunne objektivt fastslå allt til "100% logisk" før den tid kan du i praksis ikke objektivt fastlå noe til "100% logisk".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...