Gå til innhold

2 staute karer på 17 mai i bunad


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-q5ES5fDk

Jeg syntes bilde er direkte dårlig, (eller facebook gjennomsnittelig)

 

Det er undereksponert, så man ikke ser mange detaljer i bildet, pga direkte blits ser begge karene svette ut. Jeg syntes dette ikke er noe bilde for bildekritikken.

 

Det eneste posetive er at bildene har fått en liten dave hill effekt.

 

Jeg ønsker først og fremst kommentarer på lyset.

Hvordan kan vi kommentere lyssettingen når du bare har satt en blits på kameraet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av prinsipp liker jeg ikke å stenge en tråd fordi noen brukere går hen og forsøpler den. Da fjerner vi heller de som forsøpler enn å stenge hele parken.

 

Dette er et bilde som er postet. Dere får holde dere til topic.

 

Over 50 innlegg er fjernet. 50 innlegg med søppel og off-topic. Om noen mener de er avbildet på forumet uten tillatelse, så send en e-post til forumstyret eller en moderator. Vi fjerner slikt når det kommer en henvendelse. Om noen mener noe om trådstarter, så klapp igjen og hold det for deg selv. Har man ikke noe on-topic å komme med så klapp igjen. Ønsker man å henge ut noen eller dra tråden off-topic: Du gjettet riktig, klapp igjen.

 

Jeg liker ikke å ordlegge meg slik, det strider mot den høfligheten jeg bør utvise. Men makan, her går folk bevisst inn for å spore av tråden og selv for meg som ikke deltar i denne delen av forumet så er det merkbart at det er de samme brukerne som igjen og igjen er involvert. Her får vi virkelig vurdere å fjerne tilgangen til enkelte.

 

Gå ut og nyt solen, ta noen fantastiske bilder og kom med konstruktiv kritikk. Om ikke annet, så tenk på helsen og humøret til en gammal gretten administrator. Jeg vil gjerne bli avbildet smilende og fornøyd :)

 

Reaksjon på moderering skal som alltid forekomme på pm og ikke i tråden som blir moderert.

Lenke til kommentar
Men snapshot vet eg ikkje om eg trenger å være enig i. Snapshot for meg er dårlige facebook bilder, og mener du at dette inngår i det?

 

Tja, kan godt si dette hadde gjort seg greit på facebook. Vil vel strengt tatt ikke si det er så mye mer. Det er på en måte litt for flatt og kjedelig til å være noe .. mer.

Jeg er igrunnen enig, men det finnes også dårligere bilder på fjesboka.

 

Nå ligger det bedre der og da.

 

 

Mener du at lyset her er helt ræva? isåfall får du gi meg beskjed.

 

Jeg syns det var litt flatt. Hva har du brukt? Du sier at du ikke har hatt rett-på-blits, dette syns jeg er ganske bra eksempel på rett-på-blits, tipper en stavblits på kamera, eller noe håndholdt rett over kamera.

 

Hva er kloning? Hvilken klasse går du i? Vi hadde vår første prøve om kloning i 8.ende...

I denne sammenhengen betyr det å ta en del av bildet, og kopiere det over til en annen del.

 

Huff, dette kunne blitt morro, hadde jeg bare hatt mer tid.

 

Edit: 50 poster med søppel, ingen var mine, advarsel om utestenging, jeg var ikke en av de, tidene snur venner!

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Men snapshot vet eg ikkje om eg trenger å være enig i. Snapshot for meg er dårlige facebook bilder, og mener du at dette inngår i det?

 

Tja, kan godt si dette hadde gjort seg greit på facebook. Vil vel strengt tatt ikke si det er så mye mer. Det er på en måte litt for flatt og kjedelig til å være noe .. mer.

Jeg er igrunnen enig, men det finnes også dårligere bilder på fjesboka.

 

Nå ligger det bedre der og da.

 

 

Mener du at lyset her er helt ræva? isåfall får du gi meg beskjed.

 

Jeg syns det var litt flatt. Hva har du brukt? Du sier at du ikke har hatt rett-på-blits, dette syns jeg er ganske bra eksempel på rett-på-blits, tipper en stavblits på kamera, eller noe håndholdt rett over kamera.

 

Hva er kloning? Hvilken klasse går du i? Vi hadde vår første prøve om kloning i 8.ende...

I denne sammenhengen betyr det å ta en del av bildet, og kopiere det over til en annen del.

 

Huff, dette kunne blitt morro, hadde jeg bare hatt mer tid.

 

Edit: 50 poster med søppel, ingen var mine, advarsel om utestenging, jeg var ikke en av de, tidene snur venner!

 

godt mulig jeg skulle gitt det mer punsja ja mr olsen. Jeg har brukt mitt nye diffuser system.

 

Og når det kommer til krangling er jeg vel ikkje den eneste ser jeg. Du er flink du også i diverse tråder.

 

Nå håper jeg moderatorene like godt stenger denne, de var flink og slettet 50 innlegg, og jeg vil helst ha fokus på andre bilder enn dette, selv om det er vanskelig på dette forumet.

Lenke til kommentar
Jeg synst kanskje du får frem litt lite detaljer i bunaden?

 

Men ansiktet er fint? jeg kan godt boste bunaden mer, men gadd ikkje redigere bilde i stykker, noe jeg har en stygg tendens til!!!!

Shadow/highlights er tingen her, omtrent slik:

post-7280-1211143224_thumb.jpg

 

Ble ikke videre bra det heller. Ser ut som om ansiktene er limt på...

Lenke til kommentar

jeg sitter med en sterk følese at folk kaster seg på og sier at alt jeg har gjort, og kommer til å gjøre i fremtiden er dårlig.

 

Det er helt greit for meg. Jeg mener fremdeles at lyset her er mye bedre, og du og mr olsen har vel selv prøvd å fyre blitzen rett i trynet, og da får man på langt nær slik lys som dette.

Lenke til kommentar
jeg sitter med en sterk følese at folk kaster seg på og sier at alt jeg har gjort, og kommer til å gjøre i fremtiden er dårlig.

 

Det er helt greit for meg. Jeg mener fremdeles at lyset her er mye bedre, og du og mr olsen har vel selv prøvd å fyre blitzen rett i trynet, og da får man på langt nær slik lys som dette.

 

Du spurte etter kritikk på et bilde, da må du tåle at folk er ærlige. Det betyr ikke at du og andre ikke kan like bildet. Det viktigste er å prøve og lære av kritikken. Da bli du bedre. Ellers kan jeg sterkt anbefale å spare til en god ekstern blitz om du ønsker å ta mange bilder inne og få gode bilder.

Endret av Epp
Lenke til kommentar
jeg sitter med en sterk følese at folk kaster seg på og sier at alt jeg har gjort, og kommer til å gjøre i fremtiden er dårlig.

 

Det er helt greit for meg. Jeg mener fremdeles at lyset her er mye bedre, og du og mr olsen har vel selv prøvd å fyre blitzen rett i trynet, og da får man på langt nær slik lys som dette.

 

Jeg har, mest sannsynlig 2,5 års lenger erfaring enn deg, ikke at det er noe mye, så jeg vet hvordan rett i fleisen-blits er, og jeg mener du har den ganske bra inn her.

 

Hvilket diffusorsystem har du?

 

En vanlig softboks kan lett gi rett i fleisen-blits, poenget er å få lyset til å komme mer fra siden av, slik at det skapes nyanser i ansiktene.

Lenke til kommentar
jeg sitter med en sterk følese at folk kaster seg på og sier at alt jeg har gjort, og kommer til å gjøre i fremtiden er dårlig.

 

Det er helt greit for meg. Jeg mener fremdeles at lyset her er mye bedre, og du og mr olsen har vel selv prøvd å fyre blitzen rett i trynet, og da får man på langt nær slik lys som dette.

 

Du spurte etter kritikk på et bilde, da må du tåle at folk er ærlige. Det betyr ikke at du og andre ikke kan like bildet. Det viktigste er å prøve og lære av kritikken. Da bli du bedre. Ellers kan jeg sterkt anbefale å spare til en god ekstern blitz om du ønsker å ta mange bilder inne og få gode bilder.

 

takk. ka blitz tror du eg har brukt her? Den innebygde? vel, da får du tippe igjen.

Lenke til kommentar
jeg sitter med en sterk følese at folk kaster seg på og sier at alt jeg har gjort, og kommer til å gjøre i fremtiden er dårlig.

 

Det er helt greit for meg. Jeg mener fremdeles at lyset her er mye bedre, og du og mr olsen har vel selv prøvd å fyre blitzen rett i trynet, og da får man på langt nær slik lys som dette.

 

Jeg har, mest sannsynlig 2,5 års lenger erfaring enn deg, ikke at det er noe mye, så jeg vet hvordan rett i fleisen-blits er, og jeg mener du har den ganske bra inn her.

 

Hvilket diffusorsystem har du?

 

En vanlig softboks kan lett gi rett i fleisen-blits, poenget er å få lyset til å komme mer fra siden av, slik at det skapes nyanser i ansiktene.

 

erfaringen din er sikkert fin, og du har endel gode bilder på photosight, men her er jeg selvsagt uenig. Rett i tryne blitz vasket ut ansiktene totalt, og det er ialefall ikkje tilfellet her.

 

Eller mener du det er tilfellet her?

Lenke til kommentar
jeg sitter med en sterk følese at folk kaster seg på og sier at alt jeg har gjort, og kommer til å gjøre i fremtiden er dårlig.

 

Det er helt greit for meg. Jeg mener fremdeles at lyset her er mye bedre, og du og mr olsen har vel selv prøvd å fyre blitzen rett i trynet, og da får man på langt nær slik lys som dette.

 

Du spurte etter kritikk på et bilde, da må du tåle at folk er ærlige. Det betyr ikke at du og andre ikke kan like bildet. Det viktigste er å prøve og lære av kritikken. Da bli du bedre. Ellers kan jeg sterkt anbefale å spare til en god ekstern blitz om du ønsker å ta mange bilder inne og få gode bilder.

 

takk. ka blitz tror du eg har brukt her? Den innebygde? vel, da får du tippe igjen.

 

Veit at den der ikke var retta mot meg, men jeg føler for å kommentere det uansett.

 

Jeg tror du har brukt en ekstern blits med softbox, montert på kameraet, sikta rett mot motivet, med automatisk lysstyrke. Det er min ukvalifiserte tipping.

 

Det er uansett irrelevant. Det kan godt være en dyr og bra blits, og den kan ha så masse tilbehør som den bare vil, men det ser ut som du har sikta den rett i trynet på folka du har tatt bilde av, dermed blir det "rett-i-fleisen-blits" uansett. Jeg har riktignok sett verre enn dette, men også ekstremt mye bedre. Hvis lyssettingen var hovedfokuset i bildet har du mye forbedringspotensiale.

 

Det du i første omgang må gjøre er å få blitsen vekk fra kameraet. Du har et ikke utbetydelig antall alternativer når det gjelder hvordan du vil gjøre dette. Så vidt jeg kan se bruker du Nikon, så jeg baserer uttalelsene mine på dette, men det kan hende jeg bommer litt siden det ikke ser ut som du vil si så mye om hva du har gjort bortsatt fra å fortelle at det er bedre enn det alle andre gjør.

 

Uansett, her er det noen greie metoder for å få en bedre vinkel på lyset:

1) Blitskabel

Blitskabel er den enkleste og muligens også en av de billigste metodene. Du kan enten bruke en PC-sync-kabel eller en hotshoe-kabel. Jeg antar at du bruker en blits som støtter TTL i alle dets varianter, i så fall bør du ha en hotshoe-kabel som støtter dette for å kunne bruke automatikken. Disse er ofte litt dyre, men her har du en ganske billig en.

I følge EXIF-dataen i bildet bruker du D40. Denne har ikke utgang for PC-sync-kabel, og den eneste Nikon-blitsen som har en inngang for dette er SB-800. Du må med andre ord i alle fall ha et, og kanskje to, adaptere fra hotshoe til PC-sync. Dette er altså lite praktisk.

 

2) Trådløst

Du kan sette blitsen på et stativ og styre den trådløst fra kameraet. Dette gir det et hav av muligheter for plasseringer. Du kan styre den enten med lys (optisk) eller radiobølger (RF).

 

2.1) Optisk styring

Skal du styre blitsen med IR har du to muligheter. Du kan enten bruke en litt primitiv slaveutløser som gjør at blitsen fyres av med en gang den registrerer lyset fra en annen blits. Med andre ord kan du få den eksterne blitsen du har til å fyre av når du bruker den interne blitsen i kameraet, eller en annen ekstern blits. Her er det et eksempel på en sånn enhet. Den har imidlertid svakheter i form av tvilsom rekkevidde, manglende støtte for automatikk (iTTL) og at den er avhengig av en annen blits (fortrinnsvis en på kameraet) for å virke.

 

SB-800 har en tilsvarende enhet innebygget. Hvis du har en 800 kan du sjekke manualen for infor om det.

 

På toppen av det hele har Speedlite-serien til Nikon (med unntak av SB-400 og eldre modeller) et IR-system for å sytre hverandre. Her kan blitsene fungere som slave (trådløs enhet som ikke er på kameraet) og master (styrer slavene, er koblet direkte på kameraet). Dette systemet heter CLS, Creative Lighting System. Google det for mer informasjon.

 

2.2) RF-styring

Det gir seg ikke. du kan bruke radiosendere og -mottakere for å kontrollere blitsene. Det har noen fordeler over optisk styring i form av at du ikke må ha LoS (Line of Sight) mellom enhetene og at rekkevidden ofte er noe bedre (men det varierer).

 

Det finnes et par muligheter for RF-syring. Det ene er de ekstremt billige og ganske bra enhetene som går under navnet Cactus V2 og Cactus V2s. Dette er en sender som festes i kameraets blitssko og en mottaker som festes i blitsen (enten via sko eller PC-sync). De selges av GadgetInfinity via eBay for en slikk og ikkeno. Det finnes utrolig mye informasjon om dem på Internett, bare google litt rundt.

 

Det er også et bedre og ekstremt mye dyrere alternativ i form av noe som heter PockerWizard. Jeg gidder ikke skrive om dem siden de er så dyre.

 

 

 

Når du har funnet en passende måte (økonomisk og praktisk) for å få blitsen vekk fra kameraet blir ting litt enklere. Hvordan du belyser motivet er opp til deg, og det finnes ikke noe fasitsvar, men det slår sjelden feil å la det komme inn fra en 45-graders-vinkel, sånn omtrent. Setter du blitsen for mye til siden blir det stygge skygger, og har du den for rett mot motivet blir det kjedelig. Sleng på softboxer og reflektorer om nødvendig, og bruk indirekte lys (sikt mot tak/gulv/vegger om mulig. Eksperimenter, det er det eneste som funker særlig bra.

 

Du bør også justere hvitbalansen så lyset ikke blir så unaturlig. Bare sett WB til blitsmodus, det funker vanligvis. Dessuten kan du montere fargefiltere på blitsen for å få lyset fra den til å se mer naturlig ut. søk etter SJ-1 i prisguiden for å finne ut hvor du kan få tak i nikons egne filtere som er tilpasset for SB-600 og SB-800.

 

Hvis du vil vite mer finner du det etter all sannsynlighet på Strobist-bloggen. Les gjerne Lighting 101 for å lære mer om dette.

 

PS: Hvis du faktisk vil lære noe særlig bør du være litt mer åpen for hva andre har å si. Det virker dom du har bestemt deg for at bildet ditt er perfekt lyssatt, hvilket det faktisk ikke er.

 

PPS: Ignorer eventuelle skrivefeil; jeg er trøtt.

 

-GG

Lenke til kommentar
I følge EXIF-dataen i bildet bruker du D40.[...]

 

2.1) Optisk styring

Skal du styre blitsen med IR har du to muligheter. Du kan enten bruke en litt primitiv slaveutløser som gjør at blitsen fyres av med en gang den registrerer lyset fra en annen blits. Med andre ord kan du få den eksterne blitsen du har til å fyre av når du bruker den interne blitsen i kameraet, eller en annen ekstern blits.

 

Jeg trodde ikke den interne blitzen i D40 kunne utløse SB-800? Det fungerer med D70/D80 etter som jeg har lest, men trodde ikke D40 kunne klare det? Om du skal ha kabel så er det vel SC-28 eller SC-29 som gir deg støtte for TTL?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...