Gå til innhold

Hjelp til innstallering av Arch Linux


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på Arch Linux, men jeg har en del problemer. Det er for så vidt den første linux-distroen jeg faktisk installerer på harddisken, jeg har foreløpig kun testet litt med live-CD-er.

 

Uansett, et par spørsmål:

- Når jeg skal konfigurere /etc/rc.conf så finner jeg ikke ut hvordan jeg skal avslutte og lagre eller hva enn jeg skal gjøre etter jeg er ferdig med å konfigurere. Hva gjør jeg her?

- Jeg prøvde å installere boot loader med GRUB, men det gikk jo helt skeis. Kan noen forklare meg hvordan jeg skal gå fram her? Jeg ønsker å kunne velge mellom å boote vista og arch linux.

 

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Hvis du bruker vi for å redigere må du trykke ESC og så skrive :wq og trykke enter for å lagre. vi er litt rar, kan sikket være lurt å kikke på en mini vi-guide. Du kan vel også velge å bruke nano, den skal være mer tradisjonell, men den kan jeg ikke noe med.

 

- Jeg pleier bare å installere GRUB på MBR, dvs. f.eks /dev/sda. Og så når du har bootet Arch kan du redigere en fil som heter /boot/grub/menu.lst for å legge til Vista.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg får ikke til å få dette til å boote. Er det mulig å få litt mer "skritt for skritt"-instruksjoner? :)

 

Altså når jeg velger "install bootloader":

- Jeg velger GRUB, og deretter åpnes det en fil i vi hvor jeg kan endre ting. Hva gjør jeg så her? Det står blant anne hd(0,0), noe som vel skal bety harddisk 1 og partisjon 1. Jeg tror det skal være riktig?

- Etter jeg har avsluttet det med esc og :wq så får jeg velge MBR (eller hva den nå står). Da velger jeg /dev/sda. Etter det kommer det opp et vindu hvor det som standard står /dev/sda3. Så vidt jeg vet er det swap-partisjonen, og sda1 er root/. Hva skriver jeg inn her?

- Så får jeg spørsmål om software raid et-eller-annet. Yes eller no?

Etter det så får jeg en feilmelding. :hm:

 

Litt rotete, men jeg tok det fra hukommelsen.

Lenke til kommentar

Riktig ja, fant det ut rett etter jeg postet :p .

 

Men et annet lite problem. Under installasjonen valgte jeg en server som het noe med redhat som pacman server. Men når jeg nå skal kjøre pacman -Syy for å oppdatere, så får jeg bare beskjed om at jeg må være logget inn... Så jeg tenkte jeg skulle bytte server, og derfor prøvde jeg å åpne /etc/pacman.d/mirrorlist, men den er jo helt tom. Så hvordan skal jeg bytte server nå, uten å reinstallere?

Lenke til kommentar
Riktig ja, fant det ut rett etter jeg postet :p .

 

Men et annet lite problem. Under installasjonen valgte jeg en server som het noe med redhat som pacman server. Men når jeg nå skal kjøre pacman -Syy for å oppdatere, så får jeg bare beskjed om at jeg må være logget inn... Så jeg tenkte jeg skulle bytte server, og derfor prøvde jeg å åpne /etc/pacman.d/mirrorlist, men den er jo helt tom. Så hvordan skal jeg bytte server nå, uten å reinstallere?

 

Så vidt jeg vet er det to alternativer.

 

Alternativ1: Reinstallere Arch.

 

Alternativ2: Sjekk denne tråden CliCky

Lenke til kommentar

Ok, jeg gikk for å reinstallere. Men det dukker hele tiden opp småting jeg ikke helt får til: Når jeg har åpnet /etc/rc.conf så står det dette om det ene feltet:

LOCALE=: This sets your system locale, which will be used by all i18n-aware applications and utilities. You can get a list of the available locales by running 'locale -a' from the command line. This setting's default is fine for US English users.

Men hvordan kjører jeg "locale -a"?

Lenke til kommentar
Ok, jeg gikk for å reinstallere. Men det dukker hele tiden opp småting jeg ikke helt får til: Når jeg har åpnet /etc/rc.conf så står det dette om det ene feltet:
LOCALE=: This sets your system locale, which will be used by all i18n-aware applications and utilities. You can get a list of the available locales by running 'locale -a' from the command line. This setting's default is fine for US English users.

Men hvordan kjører jeg "locale -a"?

Du åpner opp en terminal og skirver "locale -a" og trykker på enter.

Lenke til kommentar

archlinux er ikke et førstegangs linux distro. Anbefaler deg på det sterkeste og heller prøve en enklere distro som ubuntu o.l og da heller senere prøve arch. Da archlinux er beregnet på at du vet hvordan du løser problemene selv og at du har litt roen på hvordan linux er bygd opp.

Lenke til kommentar

har brukt ubuntu siden oktober i fjord , og ikke er jeg redd for en utfordring ;)

 

synes det følger for mye extra stuff med som jeg ikke trenger i ubuntu så jeg vil ha noe som er "renere" og da er det letter og begynne med ingenting enn og begynne med masse for så og fjerne

Lenke til kommentar
archlinux er ikke et førstegangs linux distro. Anbefaler deg på det sterkeste og heller prøve en enklere distro som ubuntu o.l og da heller senere prøve arch. Da archlinux er beregnet på at du vet hvordan du løser problemene selv og at du har litt roen på hvordan linux er bygd opp.

 

Jeg installerte Ubuntu på laptopen her, men det følger jo med så utrolig mye skrap. Nei, jeg holder meg til andre distroer foreløpig og arch linux virker interessant. Ser ingen grunn til å kaste inn håndkleet...

Lenke til kommentar

Det synes jeg heller ikke du skal. Dette er den mest lærerike metoden. Jeg skal ikke kalle meg spesielt god med Linux, men det jeg kan har jeg lært av å fikle med debian og Gentoo. (Har også reinstallert sikkert 25 ganger etter å ha "ødelagt")

 

Om du virkelig vil gå inn for å lære kan Linux From Scratch være morro.

http://www.linuxfromscratch.org

Endret av Session^^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...