Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpent spørsmål til Firstmile.no


Anbefalte innlegg

Oppfølging..

 

Som ventet er det ikke kommet noe oppklarende svar fra Firstmile på e-post eller i PM, har purret i dag så kanskje det dukker opp noe en gang.

 

Takk til alle som spolerte tråden!

 

La de jobbe i fred du... så går det nok bra til slutt skal du se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HERREGUD FOR EN BARNEHAGE...

 

For de som måtte bry seg om noe annet enn sitt eget ego, og lille univers som svever rundt det så "svarte" Firstmile nå i dag.

 

Hvorvidt svaret er verdt noe som helst er jo en annen ting:

 

Det er helt umulig for oss å spå dette. Antagelig er vi ikke ISP lenger når det er aktuelt, og da kan det hende at ISPer ønsker at vi bygger ut der.

 

Det kan hende vi bygger ut i Tromsø i september, det kan hende det skjer i desember 2004. Det er umulig for oss å si.

 

G. Rimala

 

Kan ikke si at jeg ble videre imponert av ditt svar nå heller, veldig overfladisk og litt gir blaffen aktig. Virker ikke om kontrollen er helt tilstede i selskapet.. :roll:

 

Jeg skjønner heller ikke dette snakket om å bygge ut stamnettet når dere tydeligvis har tenkt å bruke eksisterende nett til f.eks Tromsø?

 

Lurer litt på om det helle er et PR stunt for Zyxel, eller at dere ikke er de skinnende ridderne dere gir dere ut for. Men normale profittkåte foretningsmenn.. :wink:

 

Det er vel neppe de sentralene med kun 20 innteresenter som er prioritert.. :cry:

Lenke til kommentar
DSL når du vil ha det, der du vil ha det.

Firstmile bygger infrastruktur for DSL i Norge. Vi er unike i det at vi også bygger ut i de områder der andre ikke kan eller vil bygge ut. I motsetning til andre aktører på markedet bygger vi altså ikke bare ut de store byene og tettstedene, men også de stedene det til nå ikke har vært noen som har villet levere DSL tjenester. Vi kan forsvare færre kunder pr. sentral og har en meget kostnadseffektiv løsning som gjør det enklere for deg å få den tjenesten du leter etter.

 

Her burde det kanksje stått at det ikke gjelder Nord-Norge m.m. siden de ennå ikke vet hvordan de kan bygge ut her på en lønnsom måte..

 

Firstmile vil prioritere sentraler der det foreligger 20 eller flere bestillinger og der andre aktører ikke tilbyr bredbånd. Vi vil selvsagt bygge ut sentraler med 20 eller flere bestillinger der andre aktører er tilgjengelige også, men i første omgang vil vi prioritere sentraler der bredbånd ikke er tilgjengelig med unntak av noen hovednoder i Oslo. Så snart sentralene med 20 bestillinger uten andre aktører er oppe fortsetter vi med sentraler med 20 bestillinger som også er bygget ut av andre operatører.

 

Bra for Firstmile at de har vært så flinke til å påpeke 20 bestillinger her, ellers hadde de vel aldri kunnet begynne med sentralene som allerede er bygd ut. Dette siden det finnes mange sentraler med nok innteresenter rundt i distriktene, men disse kan som kjent ikke bestille før Firstmile vil..

Lenke til kommentar

Som sagt, vi vil bygge ut i Nord-Norge, men vi må ta det gradvis.

 

Dette med stamnett er tydligvis det som er mest forvirrende her. Vi kan ikke bruke f.eks. Telenor sitt stamnett, eller NextGenTel sitt for den saks skyld. Det at det ligger ubrukt fiber rundt omkring i landet er ikke et stamnett, men nettop ubrukt fiber. Derfor må vi leie det ubrukte fiberet til å bygge ut vårt stamnett. I den forbindelse er det mer økonomisk smart for oss å stoppe underveis på Oslo - Tromsø strekket og ta inn kunder, enn å leie en Oslo - Tromsø fiber. Likevel kan det hende vi gjør avtaler med andre leverandører som kan tilby en rimelig løsning her.

 

Dersom du leser på siden vår, http://www.firstmile.no/omfirstmile.php, så står det her at det er for å promotere ZyXEL-utstyr. Det har vi aldri lagt noe skjul på. Vi har aldri fremstilt oss selv som noen skinnende riddere, eller noen form for "Blåkors-bredbåndsleverandører". Vi, i likehet med alle andre forretningsdrivende ønsker å tjene penger. Det gjør vi ikke ved å ta uøkonomiske avgjørelser. Det er nok av IT-selskaper i Norge som har vokst seg ihjel, det har ikke vi tenkt å gjøre.

 

Dersom du føler at jeg gir blaffen, eller at kontrollen ikke er helt tilstede i ZyXEL fordi vi ikke bygger ut ditt område er det i din fulle rett, men jeg er selvsagt ikke enig. :)

 

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

Lenke til kommentar
Vi har aldri fremstilt oss selv som noen skinnende riddere, eller noen form for "Blåkors-bredbåndsleverandører". Vi, i likehet med alle andre forretningsdrivende ønsker å tjene penger. Det gjør vi ikke ved å ta uøkonomiske avgjørelser. Det er nok av IT-selskaper i Norge som har vokst seg ihjel, det har ikke vi tenkt å gjøre.

 

Om man setter dette om i mot hva som er skrevet på Firstmile.no forside (se Quote lengre opp på siden) så kan man vel tenke hva man vil om det.. ;)

Seff. er det ingen som forlanger at noen skal gjøre noe ulønnsomt, men det er Firstmile selv som har gått ut og sagt at det bare trengs 20 abb. pr sentral for at det skal gå. Nå viser det seg jo derimot at dette er geografisk betinget, noe som helt klart burde kommet frem for lenge siden.

 

Dersom du føler at jeg gir blaffen, eller at kontrollen ikke er helt tilstede i ZyXEL fordi vi ikke bygger ut ditt område er det i din fulle rett, men jeg er selvsagt ikke enig. :)

 

Nå har mitt område lite betydning ettersom jeg sitter mest på nett i Finland for tiden, kan ikke se at jeg har gitt uttrykk for at dette gjelder mitt personlige behov for bredbånd på noe tidspunkt. :roll:

Jeg er mer opptatt av at det fortsatt skal være levelig også i "utkanten" i fremtiden, slik at jeg m.fl. har noe å komme tilbake til om man skulle ønske det en gang.

 

Det er en kjent sak at store deler av Norge "glemmes" når det snakkes om utkantstrøk. Har en mistanke om at Firstmile i likhet med de fleste i hovedstaden har liten kunskap om de andre landsdelene, og at det dermed er blitt litt for store ord. :wink:

 

For å sette det hele litt på spissen kan jeg gi deg et direkte spørsmål:

 

Vil Firstmile på noe tidspunkt kunne se det lønnsom, og dermed trekke fiber til en sentral på en øy la oss si 10 mil fra Tromsø hvor de får 20 bestillinger?

Dette er en endesentral og vil i så fall være en blindvei for Firstmile å strekke til, og disse vil det bli en del av for Firstmile rundt i distriktene.

Oppretholder Firstmile i slike tilfeller sine lovnader, eller vil det da komme en unnskyldning om at det ikke er plass i sentralen el.l.?

 

Jeg synes også det er rart at f.eks. Firstmile ikke jobber aktivt opp i mot fylkeskommuner/kommuner for å få til avtaler med dem, de fleste vet vel dette.

Har forståelse for at det er en hektisk tid, men det burde la seg gjøre å sette av en mann med tanke på hva det ville kunne gi tilbake for alle parter!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil Firstmile på noe tidspunkt kunne se det lønnsom, og dermed trekke fiber til en sentral på en øy la oss si 10 mil fra Tromsø hvor de får 20 bestillinger?

Dette er en endesentral og vil i så fall være en blindvei for Firstmile å strekke til, og disse vil det bli en del av for Firstmile rundt i distriktene.

Oppretholder Firstmile i slike tilfeller sine lovnader, eller vil det da komme en unnskyldning om at det ikke er plass i sentralen el.l.?

 

Dette er da ingenting og spørre om da det er rimelig åpenbart at noe slikt vil ingen finne på for 20 privatkunder.

Televerket drev med slikt men de er døde for lenge siden.

Lenke til kommentar
Dette er da ingenting og spørre om da det er rimelig åpenbart at noe slikt vil ingen finne på for 20 privatkunder.

Televerket drev med slikt men de er døde for lenge siden.

 

Noen er til tider ganske tett..

 

Kanskje spørsmålet er stilt fordi det er hva Firstmile.no har reklamert med selv. :roll:

Lenke til kommentar

Noen som har sagt det var noe galt med svaret nå da?

Vet ikke helt hva som plager deg..

 

For min del driter jeg i om Firstmile.no bruker fiber, E3, radio eller en haug med ISDN linjer så lenge de kan bygge ut andre steder enn "utkantstrøkene" på Østlandet. :wink:

 

Ha en fin påske, og sørg for å komme deg ut i frisk luft. :smile:

Lenke til kommentar
Noen som har sagt det var noe galt med svaret nå da?

Vet ikke helt hva som plager deg..

 

Vel, jeg vil nå heller tro det er noe som plager deg i og med du missliker og få svar på de tingene du legger frem i et åpent forum.

Men nå er det EOD for min del om dette i denne tråden.

Lenke til kommentar

syns firstmile fremstår som en god bedrift som ønsker å bygge ut bredbånd i "grisegrente strøk" aldri vurdert å flytte for eksempel vis du nå er så forbanna misfornøyd i alle fall som sagt vis man tenker logisk så tar det faktisk tid å bygge ting sjekk staten ting tar tid,

 

og at dem valgte ett hoved sete i oslo er vel egentlig ikke noen overaskelse men logiske delen her er at det som alle andre bruker tid på å legge fysisk kabel.

 

og jeg syns også dette er en feil måte og gå fram på du angriper jo nesten selskapet og andre folk som jeg også syns oppfører seg delvis barnslig og delvis seriøse

 

riktig måte send en formel epost til selskapet vis du får et svar som er standard stil samme spørsmå igjen men på en annen måte

Lenke til kommentar
Vel, jeg vil nå heller tro det er noe som plager deg i og med du missliker og få svar på de tingene du legger frem i et åpent forum.

 

Tror du lager litt mye røre her..

Hvilken fornuftige svar er det jeg missliker? Absolutt ingen etter det jeg vet, rart om du skulle vite noe annet. :roll:

 

Greit nok at det er et åpent forum, men jeg ser ikke poenget med at alle skal være så forbanna "smarte".

Er det fordi dere må ha flest mulig poster, eller er det bare et akutt behov for oppmerksomhet? Om det er oppmerksomhet dere trenger kan dere kanskje ta dere en tur ut i den virkelige verden?

 

Tenk på en viktig ting:

Hvordan ville verden rundt PC rommet deres sett ut om ingen var kritisk til det som skjedde rundt det?

 

Når det gjelder Firstmile.no er det nå bare å vente og se, men personlig tror jeg de skal få store problemer med å leve opp til de forventningene de har plantet rundt i landet. :wink:

 

Et tips på tampen:

Det lønner seg å lese, og helst forstå det som er skrevet før man selv skriver svar i tråder.

 

Kos dere i påsken, og i fremtiden på forumet, alle sammen.

 

Good-bye! :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...