Gå til innhold

Hva dekker reklamasjon?


Anbefalte innlegg

Vi kjøpte en sofa hos møbelringen for 4 år siden ca. som ha for det meste stått i en krok i en kjeller uten og blitt noe spesielt brukt. Men så flytett vi for ca.6 mnd siden til bodø og da fikk vi bruk for sofaen og tok den med oss. Vi flyttet inn i ny leilighet med strøken parkett og satte sofaen i stua. Satte også møbelknotter under føttene for at vi var redd for gulvet skulle få riper. Den har vert i dagelig bruk siden vi kom til bodø og i dag til min forskrekkelse merket jeg at det var masse skader på gulvet under sofaen. Det er en sove sofa og er liksom 2 sånne metal ting som du riller hjulene innpå når den er i hop slått (sofa) og de er ganske spisse under. Disse 2 metall tingene har sjært seg ned i gulvet når vi setter oss i den. Ingen av oss er noe spesielt tunge. Men ja, sofaen "bøyes" ned og lager skade på gulvet.

 

Er dette en reklamasjon sak?

 

En sofa som nesten aldri har vert brukt lager skader på gulvet vårt og den har ikke akkurat blitt hoppet i heller. Har sett litt på rammen på den og alt virker og være i orden og ingen skader på den heller :thumbdown:

 

Bortsett fra en senge plange som er knekkt for lenge siden. Men har ingen ting og si for den er ikke i bruk når den brukes som sofa.

 

Dekker reklamasjons retten også skader på gulvet? Eller bare ny sofa?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at sofaen nesten aldri har vært brukt, men at dere har brukt den daglig de siste 6 månedene. Dette mener jeg blir to motsetninger.

 

Etter slik du presenterer saken her ser jeg ingen grunn til at det skal være en reklamasjonssak.

 

Det er først og fremst deres (dvs deg og de du henviser til med "vi") bruk og oppsett av sofaen som har ført til skadene på gulvet. Jeg ser heller ikke ut i fra dette at sofaen har en mangel etter forbrukerkjøpsloven (fkjl.) §§ 15 og 16, med unntaken av bestemmelsen i fkjl. § 16(1d) som sier at salgsgjenstanden har en mangel dersom nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk stell og oppbevaring ikke fulgte med tingen. Det må evt være i hht til nettop denne bestemmelsen ( fkjl. § 16(1d) ), at dere har noe å stille opp med. Her har jeg dog for lite informasjon for å vurdere saken.

 

Det er også viktig å bemerke seg at forbruker skal innen rimelig tid etter at han/hun oppdaga eller burde ha oppdaga mangelen gi melding til selger om reklamasjon, jf. fkjl. § 27 (1). Sjøl om man på sofa har 5 års reklamasjonstid i hht fkjl. § 27(2), burde mangla instruksjoner om installering, bruk osv blitt oppdaga når dere først begynte å sette opp sofaen.

Endret av lpride
Lenke til kommentar

Det må foreligge en "mangel" i forbrukerkjøpslovens forstand. Jeg vil, uten at jeg gidder å sjekke nærmere, anta at man i alminnelighet må forvente at sofaer ikke bøyes ned til gulvet ved vanlig bruk. Derfor vil det nok foreligge en "mangel." Dette er imidlertid betinget av at svikten ikke skyldes forhold på din side, som f.eks. at du har lastet tunge ting på sofaen eller montert den feilaktig e.l. Du skriver at en "plange" (plate??) er brukket - hvordan har det skjedd?

 

Hvis svikten i sofaen utgjør en "mangel," må en ta stilling til om reklamasjonsfristene er utløpt. Loven setter som hovedregel en frist på to år, mens fristen er fem år for ting som er "ment å vare vesentlig lengre" enn to år. En vil vel kunne hevde at sofaer faller under denne sistnevnte fristregelen. Merk imidlertid at du må reklamere relativt kjapt: Helst ikke senere enn to md. etter at du oppdaget feilen.

 

Det du kan kreve, er i første rekke retting eller omlevering. Heving vil neppe være aktuelt. Du kan også kreve erstatning, jf. § 33, jf. § 52, og lovens regler skiller ikke mellom skade på salgstingen selv og på andre gjenstander.

 

Når det gjelder lprides innlegg, vil jeg bemerke at lovens mangelsbegrep ikke er begrenset til tingens iboende egenskaper. Selv om sofaen er bøyd ved at kjøper m.fl. har brukt den, vil det foreligge en mangel bl.a. hvis den må forventes å tåle såpass.

Endret av frevild
Lenke til kommentar
Det må foreligge en "mangel" i forbrukerkjøpslovens forstand. Jeg vil, uten at jeg gidder å sjekke nærmere, anta at man i alminnelighet må forvente at sofaer ikke bøyes ned til gulvet ved vanlig bruk. Derfor vil det nok foreligge en "mangel." Dette er imidlertid betinget av at svikten ikke skyldes forhold på din side, som f.eks. at du har lastet tunge ting på sofaen eller montert den feilaktig e.l. Du skriver at en "plange" (plate??) er brukket - hvordan har det skjedd?

 

Hvis svikten i sofaen utgjør en "mangel," må en ta stilling til om reklamasjonsfristene er utløpt. Loven setter som hovedregel en frist på to år, mens fristen er fem år for ting som er "ment å vare vesentlig lengre" enn to år. En vil vel kunne hevde at sofaer faller under denne sistnevnte fristregelen. Merk imidlertid at du må reklamere relativt kjapt: Helst ikke senere enn to md. etter at du oppdaget feilen.

 

Det du kan kreve, er i første rekke retting eller omlevering. Heving vil neppe være aktuelt. Du kan også kreve erstatning, jf. § 33, jf. § 52, og lovens regler skiller ikke mellom skade på salgstingen selv og på andre gjenstander.

 

Når det gjelder lprides innlegg, vil jeg bemerke at lovens mangelsbegrep ikke er begrenset til tingens iboende egenskaper. Selv om sofaen er bøyd ved at kjøper m.fl. har brukt den, vil det foreligge en mangel bl.a. hvis den må forventes å tåle såpass.

 

Skulle stå planke. Er e planke som er brukket. En sånn senge planke som holder oppe den ene ryggputen når den brukes som seng. Den ble brukket da en trødde opp i skuffen når den var ute. Men den har ingen ting med sofaen og gjøre når den brukes som sofa. eneste den brukes til da er og holde sengklær nede i skuffen når den e sofa.

Lenke til kommentar
Skulle stå planke. Er e planke som er brukket. En sånn senge planke som holder oppe den ene ryggputen når den brukes som seng. Den ble brukket da en trødde opp i skuffen når den var ute. Men den har ingen ting med sofaen og gjøre når den brukes som sofa. eneste den brukes til da er og holde sengklær nede i skuffen når den e sofa.

 

Akkurat - jeg spurte fordi 1) planken kunne tenkes å ha forbindelse med svikten, og dernest 2) at den hendelsen som brakk den, kunne tenkes også å ha forårsaket svikten.

 

Det er egentlig vanskelig å si om sofaen har mangel uten å ta den i øyesyn. Men: Hvorfor har sofaen sviktet? Er det pga. for spinkle materialer (tynne stålrør som lett bøyes, f.eks.)?

 

Du skriver at sofaen har skuff. Ligger skuffen mellom sofabunnen og gulvet? Det er ikke meningen at skuffen skal være i sofaen ved bruk? Ville skadene på gulvet ha oppstått uavhengig av om skuffen var der eller ikke?

Lenke til kommentar
Skulle stå planke. Er e planke som er brukket. En sånn senge planke som holder oppe den ene ryggputen når den brukes som seng. Den ble brukket da en trødde opp i skuffen når den var ute. Men den har ingen ting med sofaen og gjøre når den brukes som sofa. eneste den brukes til da er og holde sengklær nede i skuffen når den e sofa.

 

Akkurat - jeg spurte fordi 1) planken kunne tenkes å ha forbindelse med svikten, og dernest 2) at den hendelsen som brakk den, kunne tenkes også å ha forårsaket svikten.

 

Det er egentlig vanskelig å si om sofaen har mangel uten å ta den i øyesyn. Men: Hvorfor har sofaen sviktet? Er det pga. for spinkle materialer (tynne stålrør som lett bøyes, f.eks.)?

 

Du skriver at sofaen har skuff. Ligger skuffen mellom sofabunnen og gulvet? Det er ikke meningen at skuffen skal være i sofaen ved bruk? Ville skadene på gulvet ha oppstått uavhengig av om skuffen var der eller ikke?

 

Rammen i sofaen er laget av litt "jalla" stål ja, skuffe delen som planken høres til kan tas ut. Den er ikke en del av det som lager skade på gulvet. Skuffen ligger liksom "inni sofaen. Den trekkes ut men det som trekkes ut er det vi sitter på. Altså du har en stål skinne som skuffen sitter i men det vi sitter på er en platte som har hjul og som settes på en annen skinne lengre opp og det er de metal tingene som hjulene til den delen vi sitter på som skader gulvet. Så jeg kan godt ta ut den "skuffedelen" og sofan kan like godt brukes til og sitte i.

 

Ser nå at når noen setter seg i sofaen virker det som det er enten det metal røret som går over sofaen som ska bære den framme, eller selve de tingene som skal holde oppe og holde hjulene på sitte delen fast så den ikke skal skli ut er for svake til og greie og holde tyngen av en persjon oppe og derfor synker de til gulvet og lager skade på det. Den tåler ikke at jeg på 58 kilo en gang. Den tar borti gulvet når jeg også sitter alene i sofaen.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar
Rammen i sofaen er laget av litt "jalla" stål ja, skuffe delen som planken høres til kan tas ut. Den er ikke en del av det som lager skade på gulvet. Skuffen ligger liksom "inni sofaen. Den trekkes ut men det som trekkes ut er det vi sitter på. Altså du har en stål skinne som skuffen sitter i men det vi sitter på er en platte som har hjul og som settes på en annen skinne lengre opp og det er de metal tingene som hjulene til den delen vi sitter på som skader gulvet. Så jeg kan godt ta ut den "skuffedelen" og sofan kan like godt brukes til og sitte i.

 

Ser nå at når noen setter seg i sofaen virker det som det er enten det metal røret som går over sofaen som ska bære den framme, eller selve de tingene som skal holde oppe og holde hjulene på sitte delen fast så den ikke skal skli ut er for svake til og greie og holde tyngen av en persjon oppe og derfor synker de til gulvet og lager skade på det. Den tåler ikke at jeg på 58 kilo en gang. Den tar borti gulvet når jeg også sitter alene i sofaen.

 

Ok. Da er det på det rene at det er konstruksjonens svakhet, mer presist bruk av for spinkle metallrør, som er synderen. Nå må man sikkert forvente at stålrør o.l. blir noe bøyd med tiden. Men at de skal bøyes såpass mye at de tar nedi gulvet, er etter mitt skjønn dårligere enn man med rimelighet kan forvente, slik at det foreligger mangel etter fkjl. § 15. Jeg skal dog ikke si dette sikkert.

 

Du kan kontakte butikken og fremme krav om ny sofa og erstatning for utgifter til reparasjon av gulv. De vil antagelig ikke gi deg medhold, men...

Lenke til kommentar
Sikker på at den planken ikke har en bærende funksjon også når sofadelen brukes?

 

I og med at den er brukket vil jeg tro butikken vil si at du har brukt sofaen feil. Altså at du har hoppet i den eller noe slikt, slik at den har brukket.

 

Tviler, vi flyttet sofen noen cm til sides etter planken ble knekt for og få plass til en sub og det er merker der den sto før den ble knekt også.

Lenke til kommentar
Sikker på at den planken ikke har en bærende funksjon også når sofadelen brukes?

 

I og med at den er brukket vil jeg tro butikken vil si at du har brukt sofaen feil. Altså at du har hoppet i den eller noe slikt, slik at den har brukket.

 

Tviler, vi flyttet sofen noen cm til sides etter planken ble knekt for og få plass til en sub og det er merker der den sto før den ble knekt også.

 

Spørsmålet er om at du kan sannssynliggjøre det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...