Gå til innhold

jeg trenger blits!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg fikk canon 40D for en uke siden. Folk har fortalt meg at jeg burde kjøpe ekstern blits. Hvilken blits ville dere anbefalt da?Driver hovedsaklig med sportfotografering.... Ski, trampoline, og andre ting som er i bevegelse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei. Jeg fikk canon 40D for en uke siden. Folk har fortalt meg at jeg burde kjøpe ekstern blits. Hvilken blits ville dere anbefalt da?Driver hovedsaklig med sportfotografering.... Ski, trampoline, og andre ting som er i bevegelse.

Hei, ser du ikke har fått noe svar enda.

Først og fremst, jeg er relativt ny i gamet selv, og har begrenset kunnskap om blitz. Uansett, har sett mye gode ord om Canons egne blitzer.

Du bør ta en titt på Speedlite 430, og Speedlite 580.

Sistnevnte er en del kraftigere (ledetall 58 vs 43). I tillegg har 580 mulighet for å styre andre blitzer, noe 430 ikke har.

430 er dessuten noe mindre og lettere, hvis det skulle ha betydning.

Siden du skal drive med en del sport, vil det nok være nyttig med en relativt kraftig blitz - så da er sikkert 580 et godt valg. Finnes forresten mange tråder om begge disse blitzene på forumet fra før. :)

Skrevet

Det finnes også noen gode blitzer fra Sigma og Metz til Canon. De koster vesentlig mindre for samme ledetall men har til gjengjeld ikke like bra byggekvalitet som Canon.

Skrevet

Det kjekkeste er jo 530EX OG 430EX eller tilsvarende kombinasjoner (Sigma, Metz ST-E2 eller gudene vet hvilke kombinasjoner (trådløse, manuell enheter m.m) og få trådløs styring av flere blitser. Det er utrolig gøy og gir deg mange muligheter. Har du ennå ikke opplevd mulighetene med ekstern blits alene, har du jo mye du kan eksperimentere og leke med. Jeg vet ikke om en enkeltperson her inne som har prøvd både Canon- og Sigma-blitser, eventuelt også Metz-blitser, og kan gi deg råd på tvers av merkene; mange har gjort seg meninger basert på kunnskap lest fra nettet, vil jeg tro. Det er imidlertid mye bra å velge mellom, og selv om Canon er dyrere, er blitsene deres utvilsomt bra. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...