Gå til innhold

Fn og CTRL bytte plass på tastaturet ?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Som nevnt i emnetittel så ønsket mitt er å få byttet funksjonaliteten Fn knappen med CTRL.

Siden 99% av tilfellene så bruker man CTRL helt til venstre nederst på tastaturet.

Uheldigvis så fikk pcen jeg kjøpte tastaturet Fn knappen plassert der CTRL tasten skulle sitte.

 

Har googlet men ingen av treffene fikk hjulpet meg noe.

Noen her som sitter eller har sittet i samme båt som vet om en løsning ?

 

 

Mvh Chief_R-W :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er neppe mulig da funksjonen til Fn-knappen styres av hardware og ikke i software. Det tar uansett neppe mer enn ett par dager, maks en uke før du er blitt såpass vant med å ha Fn-knappen ytterst at du ikke tenker over det lenger (med mindre du til daglig også bruker en annen maskin med Ctrl ytterst).

 

Historisk sett er det faktisk lengst ut til venstre som er den "riktige" plasseringen av Fn-knappen på bærbare datamaskiner, selv om mange finner dette å være den minst praktiske. Da IBM lanserte verdens første bærbare pc i den formen vi kjenner den i dag tidlig på 90-tallet, sto de fritt til å velge plasseringen av denne helt nye knappen som datidens tastaturer ikke hadde. De valgte å plassere den nederst til venstre, dermed ble dette "fasiten", og samtidig årsaken til at blant annet IBMs (nå Lenovos) maskiner fortsatt har Fn-knappen plassert nettopp nederst til venstre. Dagens historieleksjon :)

Lenke til kommentar

Takk for et godt svar :)

 

Er det at jeg har et Logitech Internet Navigator SE tastatur til min stasjonære.

Forrige laptopen jeg hadde Toshiba S203-A10 hadde fn til høyre for CTRL så dette var enkelt å greit.

Kjøpt nylig en MSI EX700 17" og litt uvant da denne kom motsatt siden jeg bruker CTRL endel hver dag. Men må vel legge meg i sele og venne meg til det da :)

For finnes vel ingen mulighet for BIOS justeringer heller siden da BIOSen kun har innehold for IDE/SATA og oversikt på hardware og passord og slikt vanlig som en BIOS på laptoper har.

For hvis muligheten hadde vært der å justrt fn mot ctrl og motsatt så hadde knappene iallefall passet ved å bytte plass på de fysiskt også.

Men takk for svaret illefall :)

 

Chief_R-W

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...