Gå til innhold

Kompatabilitetstest med fleste mulig forskjellige nettlesere på testsiden min

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg har forsøkt å finne en elegant måte å få til og bruke bakgrunnsbilder som borders på ei side og samtidig holde den dynamisk både i bredde og lengde. Siden jeg har tenkt å bruke denne løsningen på kommer til å få litt trafikk av folk med all slags mulige nettlesere.

Derfor tar jeg gjerne imot meldinger på nettlesere hvor siden min vises som normalt, og nettlesere som mislykkes i å vise siden min riktig. Jeg har lagt ved en lenke til et referansebilde på siden som man kan sjekke om siden vises korrekt i en gitt nettleser.

Forsøk gjerne å endre størrelsen på nettleservinduet for å sjekke at det ikke oppstår rariteter med ulike størrelser/oppløsninger.

Siden finner dere her: http://folk.ntnu.no/skjalgax/test/

Disse nettleserene har testet OK:

• FireFox 2.0.0.14
  • FireFox 3 b5
  • FireFox 3 RC1
  • Opera 9.23
  • Opera 9.5b2
  • Internet Explorer 7 (7.0.6001.18000, 32-bit og 64-bit)
  • Internet Explorer 6 (ukjent versjon, 32-bit)
  • Safari 3.1.1

Rapporter mottas med takk! :)

Endret av Skagen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne siden er skrevet sånn det er ment at slike sider skal skrives.

Mulig enkelte eldre nettlesere vil slite litt med png-filer.

Oppsettet fungerer dårlig på mobil. Det er ønskelig med ingen marg på små skjermer, men det støtter dette oppsettet dårlig. (width:75%)

Skrevet

Takk for tilbakemeldingen. :)

Jeg er ingen ekspert på HTML eller CSS, så det er ekstra hyggelig å høre man har gjort det riktig.

Dette er til et wiki-prosjekt jeg jobber på, og den ferdige utgaven vil bruke width:100%.

width:75% er bare midlertidig for å gjøre det tydeligere dersom en nettleser skulle vise siden feil.

Skrevet
Takk for tilbakemeldingen. :)

Jeg er ingen ekspert på HTML eller CSS, så det er ekstra hyggelig å høre man har gjort det riktig.

Dette er til et wiki-prosjekt jeg jobber på, og den ferdige utgaven vil bruke width:100%.

width:75% er bare midlertidig for å gjøre det tydeligere dersom en nettleser skulle vise siden feil.

Du har benyttet nøstende div-elementer med ett bakgrunnsbilde til hver div-element for å simmulere ett div-element med mange bakgrunnsbilder, noe css3 støtter.

http://www.w3.org/TR/css3-background/

For at dette skal bli helt toppers burde du nullstille marg og padding for div elementene, og sette bakgrunn for disse til transperent.

Teknikken du benytter kan også brukes til å gi ett element avrundede hjørner ved å plassere ett bilde i hvert av de fire hjørnene.

Det skal vist være noe bug med IE6 og PNG.

Skrevet

Takk for tipset. Jeg ser CSS3-støtten blant ulike browsere enda ikke er moden (backgrounds (multiple)), så jeg tror jeg vil prioritere kompatabilitet med dagens og litt eldre webbrowsere.

PNG-buggen med IE6 er etter mitt bekjentskap at IE6 ikke støtter gjennomsiktige PNG, noe mine ikke er. Men jeg håper noen med IE6 tar seg tid til å teste så jeg får avklart om det ikke er enda større problemer med IE6 og PNG.

Skrevet
Takk for tipset. Jeg ser CSS3-støtten blant ulike browsere enda ikke er moden (backgrounds (multiple)), så jeg tror jeg vil prioritere kompatabilitet med dagens og litt eldre webbrowsere.

PNG-buggen med IE6 er etter mitt bekjentskap at IE6 ikke støtter gjennomsiktige PNG, noe mine ikke er. Men jeg håper noen med IE6 tar seg tid til å teste så jeg får avklart om det ikke er enda større problemer med IE6 og PNG.

Håper jeg ble forstått riktig. Den løsningen du har er lovlig CSS2.1 mens det jeg skrev om i siste post mer er hva som vil skje engang i fremtiden, trolig er safe 1-2år frem i tid for Opera, FF, og Safari. IE blir jo en helt annen historie.

Hvis du ikke vil skrive en egen versjon av html koden mot IE, så er den løsningen du benytter eneste utvei en god stund fremover.

Skrevet

Takk Rexinor :)

Håper jeg ble forstått riktig. Den løsningen du har er lovlig CSS2.1 mens det jeg skrev om i siste post mer er hva som vil skje engang i fremtiden, trolig er safe 1-2år frem i tid for Opera, FF, og Safari. IE blir jo en helt annen historie.

Hvis du ikke vil skrive en egen versjon av html koden mot IE, så er den løsningen du benytter eneste utvei en god stund fremover.

Jo, tror jeg forsto deg riktig. :)

Når denne løsningen er CSS2.1-kompatibel er forsåvidt tråden løst da det jeg trenger er størst mulig kompatabilitet med dagens og litt eldre nettlesere. Nå har jeg en løsning som til og med IE støtter uten spesialkoding, hacks og triks.

Men når støtten for CSS3 blir bedre vil jeg nok etterhvert implementere dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...