Gå til innhold

Hvordan få video på DVmini kasset over til pc?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Som emnetittelen sier lurer jeg på hvordan jeg får filmer fra DVmini kasset over til pc, kameraet mitt bruker DVmini kasseter og jeg skulle gjerne redigeert filmene litt. Programvaren som fulgte med kameraet forstod jeg ikke noe av, noen som vet hvordan jeg kan få det til?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Koble kameraet ditt til PC-en med Firewire kabel. Kjør Movie Maker og resten er en lek.

 

 

Lurer selv på det samme eneste utgangene på mitt kamera er s-video og jack (m/ lyd og bilde).

Men er det mulig å få kjøpt en videokasset som kan mates dvmini kassetter i?

Lenke til kommentar

Mini-DV-kameraet skal ha en utgang (DV-out) som er en FireWire-utgang. Man må da ha en PC med FW-kort installert, og en egnet FW-kabel. Man trenger normalt da ikke noe annet program enn et redigeringsprogram for å overføre. (f. eks Windows Movie Maker). Man kan ikke bruke noen spesiell adapterkassett til VHS. Det fantes på gamle VHS-c-kameraer.

Har man ikke denne DV-out-kontakten, er nok den eneste måten å overføre video til PC på, å låne et kamera som har denne utgangen, eller å kjøpe et TV-kort til PCen. Da kan du koble via s-video/jack ol.

Eksempel på FireWire-kort med kabel og redigeringsprogram :)

Lenke til kommentar
Firewire inngangen på pcen er der, men problemet er at det kun er s-video og jack ut på kameraet. Hvilkne løsninger har jeg da?

Selv veldig gamle kamera pleier å ha DV ut. Men den ligger ofte under en annen luke enn de analoge utgangene. Sjekk kameraet nøye... selv om jeg jobber i butikk som selger video, hender det jeg må lete en stund før jeg finner riktig luke. Den kan være ganske godt gjemt og gå i ett med kameraet.

Lenke til kommentar

Eg las nokre spesifikasjonar for kameraet hans, og der stod det ingenting om DV-ut e.l, kun AV-ut og seriellport. For å sitere Amazon om akkurat den porten:

RS-232C serial output: RS-232 output terminal for transfer from tape. PhotoVu Link software and RS-232C cable optional(PV-DRS2)

 

(Hadde eg sett noko om DV-ut ville eg sagt det.)

Lenke til kommentar
Eg las nokre spesifikasjonar for kameraet hans, og der stod det ingenting om DV-ut e.l, kun AV-ut og seriellport. For å sitere Amazon om akkurat den porten:

RS-232C serial output: RS-232 output terminal for transfer from tape. PhotoVu Link software and RS-232C cable optional(PV-DRS2)

 

(Hadde eg sett noko om DV-ut ville eg sagt det.)

 

Lette selv veldig lenge og var også overrasket at kameraet ikke hadde DV-ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan vel ta mitt problem også her, siden det handler om det samme. Jeg har en Canon MVX4i, problemet mitt er at jeg ikke får lagt inn filmen min, inn på pcen. Jeg har også DVmini kasset.

 

Koblet kameraet til pcen, installerte nødvendige drivere. Dette via USB kabelen som fulgte med, men når jeg trykker på kamerat i "Min datamskin" får jeg " Sett inn disk i stasjon Flyttbar disk :E".

Problemet er da at jeg ikke aner hvordan jeg skal få filmen over. Jeg har også et DV utakk på kamerat, men ingen ledning som passer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...