Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med ny harddisk!


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg kjøpte meg denne harddisken her om dagen: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344091

Da jeg skulle sette den inn i går, lykkes jeg ikke med å finne den, verken i BIOS eller i Windows Vista. Vista brukte også veldig lang tid på å starte opp.

 

Jeg har 2 andre harddisker fra før:

- Seagate Barracuda 300GB S-ATA

- Seagate Barracuda 80GB IDE - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=110950

 

Har tidligere kjørt Windows på 80GB'en uten problemer.

 

Har koblet i både power ledningen og S-ATA ledningen på hovedkortet som har 6 S-ATA utganger http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320228

 

Har også prøvd å koble ut 300GB'en for å se om problemet skyldes for lite strøm, men harddisken dukket fortsatt ikke opp.

 

Har googla litt etter problemet, da jeg fant flere som nevnte noe om RAID. Har ikke så veldig god greie på hva det er, men jeg prøvde ihvertfall å slå det på i BIOS. Har også skjekket i enhetsbehandlinga at SATA controllers er installert.

 

Nå har jeg nettopp formatert 80GB'en for å installere Windows på nytt i håp om at dette ville fikse problemet, men finner fortsatt ikke harddisken, så derfor spør jeg om hjelp her :)

 

Håper noen her inne har peiling på hva slags problem dette kan være, harddisken er som sagt bare et par dager gammel :)

Endret av knomercy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja hvis du tenker på de RAID sakene i BIOS.

Under RAID saken i BIOS ser det slik ut:

 

SATA 0 Primary Channel - ENABLED

SATA 0 Secondary Channel - ENABLED

SATA 1 Primary Channel - ENABLED

SATA 1 Secondary Channel - ENABLED

SATA 2 Primary Channel - ENABLED

SATA 2 Secondary Channel - ENABLED

 

I og med at jeg har 6 SATA innganger, regner jeg med at det er disse 6. Har prøvd mange forskjellige ledninger og alle inngangene, uten resultat :(

Det som er rart er at når jeg installerte den andre SATA disken på 300GB for et par år sida, hadde jeg ingen problemer med dette. Var bare plug&play.

 

EDIT: Når jeg aktiverte alle SATA channel-sakene ovenfor, ble også den andre SATA disken på 300GB borte...merkelig!!!

Endret av knomercy
Lenke til kommentar

Bare for at vi har det klart.

Det er tre SATA kontrollere

port 1/2 ->Device 0

port 3/4 ->Device 1

port 5/6 ->Device 2

 

I BIOS under SATA Device configuration skal du ha:

Serial ATA Devices satt til = Device 0/1/2

Raid mode skal være disablet.

 

Og Selvfølgelig i BIOS under "IDE Device Configuration"

OnChip IDE controller = Enabled

 

Om det ikke funker med dette satt må det være en hw feil .

 

Det kan være at device kontrolleren ikke spiller bra på nForce

ved blandet SATA150 og SATA300 disker på samme (har sett dette rapportert før).

Dvs du burde prøve å ha 300GB og 500GB på hver sin av de tre kontrollerene.

post-35394-1211041642_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Takker for svar syar2003. Jeg hadde satt det opp akkurat slik, men hadde ikke prøvd å plugge i de 2 SATA diskene i 2 forskjellige kontrollere. Prøvde det nå, men fant fremdeles ikke 500GB'en :(

 

Trodde ikke at harddisker kunne være defekte før jeg hadde rørt den. Har bare tatt den ut av plastikken og plugget den i. Den surrer jo rundt. Hadde den vært defekt, hadde ikke da disken vært helt død?

 

Anyways, dette ser ut som et håpløst prosjekt, har prøvd nesten alt mulig nå, he he!

Lenke til kommentar

Disken kan veldig ofte surre rundt selv om den er defekt, kan være selve kontrolleren som er defekt, spessielt hvis du har testet å koble den med kablene til en av de andre diskene, har du testet disken i en annen maskin, bare for å være helt sikker på om den er defekt?

Endret av Andy_81
Lenke til kommentar

Ja det kan det være. Har som sagt prøvd alle de 6 kontrollerne på hovedkortet med den andre disken og det funker som bare det.

 

Har ikke fått prøvd disken i en annen maskin ennå, i og med at jeg bare har 1 PC her tilgjengelig bortsett fra en laptop.

Lenke til kommentar
Ja det kan det være. Har som sagt prøvd alle de 6 kontrollerne på hovedkortet med den andre disken og det funker som bare det.

 

Har ikke fått prøvd disken i en annen maskin ennå, i og med at jeg bare har 1 PC her tilgjengelig bortsett fra en laptop.

 

Sansynligheter for at selve disken er defekt er stor, du kan jo eventuelt ta den med til butikken der du kjøpte den, og se om de kansje kan få den til å virke

 

Andreas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...