Gå til innhold

Begynner Nikon D80 å bli gammelt?


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Jeg fant i går ut at jeg har lyst på speilrefleks-kamera. Har nada erfaring med fotografering , så spurte kompiser og gravde litt rundt både her og på andre sider. Valget landet på en Nikon D80 med Nikon AF-S DX VR 18-200mm objektiv. Er dog litt bekymra for at D80 begynner å bli gammelt, og at det snart blir oppgradert? Det ble såvidt jeg kan se sluppet sommeren 2006, noe som begynner å bli en stund siden. Greia er dog at jeg bor i Frankrike, og har lyst å ta en del bilder herfra før jeg flytter hjem om en måned. Flytter i Juli til Australia, og regner med det er bilder av livet mitt her jeg kommer til å bruke kameraet til. Er som sagt helt ny på fotografering, men håper det kan bli en fin hobby. Noen som har synspunkter på valget mitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D80 er et utmerket kamera (til info har jeg det selv), men jeg ser i posten din at du skal flytte til Australia. Som du kanskje vet, har D80 ingen pakninger for å beslytte kameraet mot vær og støv - og såvidt jeg vet er store deler av Australia ørken. Det trenger ikke være et problem, men kan være et potensielt problem hvis du for eksempel er i ørkenen og det blåser opp.

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
D80 er et utmerket kamera (til info har jeg det selv), men jeg ser i posten din at du skal flytte til Australia. Som du kanskje vet, har D80 ingen pakninger for å beslytte kameraet mot vær og støv - og såvidt jeg vet er store deler av Australia ørken. Det trenger ikke være et problem, men kan være et potensielt problem hvis du for eksempel er i ørkenen og det blåser opp.

 

Francis

 

takk for info francis, dette er noe jeg bør tenke på. Noterer meg forsåvidt også at jeg kan få D300 + samme objektiv til omtrent samme pris i USA. Kanskje jeg skal prøve å bestille det til en kompis som bor der, og få han til å sende det til meg sånn jeg slipper toll. Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
takk for info francis, dette er noe jeg bør tenke på. Noterer meg forsåvidt også at jeg kan få D300 + samme objektiv til omtrent samme pris i USA. Kanskje jeg skal prøve å bestille det til en kompis som bor der, og få han til å sende det til meg sånn jeg slipper toll. Noen som har erfaring med dette?

 

Vil neppe funke. Regner med at Frankrike har innskrenkninger på hvor stor verdi gaver kan ha uten at de må fortolles slik som i Norge. Har du sjekket prisen på D300 i Australia? Om det er der du bor så får du sikkert en reklamasjonsrett der? Jeg sjekket ikke så mye kamera da jeg var i Perth i fjor...

 

 

PS: Etter en enkel sjekk ser det ut til at det koster det samme i Australia som i Norge!

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Hmm. Jeg kan ikke fransk, men det ser da ut til at D300 er billig her:

 

http://www.toutpourlamicro.com/articledyna...a&referer=*

 

500 euro for huset er vel rund 4000 NOK

 

Det koster dog 1500 euro, så det er billigere i Norge enn i denne butikken.

 

Edit: Allerede nevnt over, uten at jeg hadde oppdatert siden. :)

 

Norge er oftest ikke så ille på priser.

Endret av Symbiose
Lenke til kommentar

D80 forventes å få en etterfølger i løpet av året, muligens allerede i sommer. Etterfølgeren forventes å få navnet D90 og at det skal arve en del egenskaper fra D300.

 

Men som sagt tidligere: D80 tar ikke noe dårligere bilder enn det alltid har gjort. Det vil fortsatt være et godt kamera etter at D90 kommer ut. F.eks selges fortsatt D200, 9 måneder etter at etterfølgeren D300 ble lansert.

Lenke til kommentar

D80 er som de fleste sier her enda er knallgodt kamera og om du ikke har tid til å vente på en eventuell oppfølger fra Nikon er det nok et godt valg.

 

Det man skal være litt forsiktig med derimot er hvor man kjøper de da kamerahuset aldri har verdensgaranti. (linsen kan ha dette dog)

 

Skal du være i Australia i mer enn et år er nok dette beste løsningen men skal du returenere mot Norge eller ligende ville jeg personlig gått for kamera i Norge. (betaler litt mer men vil lønne seg OM det skulle bli feil)

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen folkens. Jeg er jo totalt nybegynner, så regner med D80 er mer enn bra nok til mitt bruk utifra hva dere sier. Bestilte et i dag, sammen med objektivet jeg nevnte tidligere fra amazon.fr . Får det på onsdag, og gleder meg masse!

Tror du blir knallfornøyd. Selv har jeg D70 som jo er forløperen til D80 og synes det er et kjempekamera fremdeles. 18-200 linsa har jeg også og det er en veldig fin allround/tur-linse!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Takk for hjelpen folkens. Jeg er jo totalt nybegynner, så regner med D80 er mer enn bra nok til mitt bruk utifra hva dere sier. Bestilte et i dag, sammen med objektivet jeg nevnte tidligere fra amazon.fr . Får det på onsdag, og gleder meg masse!

Tror du blir knallfornøyd. Selv har jeg D70 som jo er forløperen til D80 og synes det er et kjempekamera fremdeles. 18-200 linsa har jeg også og det er en veldig fin allround/tur-linse!

 

 

Gratulerer med kamera, har selv fått mitt D80 for 3 uker siden og er meget fornøyd.

Tror du vil bli fornøyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...