Gå til innhold

Snuser på diasprojektor

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor denne tråden burde havne, men den hører jo til filmbaserte kameraer så jeg satser på at det går greit. Uansett er jeg ute etter en bra projektor som kan vise både 35mm og mellomformat dias. Har lest litt rundt omkring og sett at f.eks Rollei laget knakende bra slike for en del år tilbake siden. Rolleivision Dual P Pojector heter vel den.

Hva anbefaler folket? Ideelt sett ønsker jeg å kunne kjøpe flere holdere, pærer etc. etterhvert, men det blir kanskje vanskelig i disse tider.

Endret av Freem@n
Videoannonse
Annonse

Det gjør de ikke, så da må du se en annen vei. Da må jeg i tenkeboksen, i og med at projisering av mellomformat egentlig ikke har interessert meg så mye. Det er faktisk litt problematisk å få skarpe bilder helt ut i kantene, og det skyldes visst dybdeskarpheten i projeksjonsaparatet. Jeg er ingen ekspert på slik, så jeg holder på ny munn i en sak der jeg ikke er sikker.

Edit: Liesegang kan jeg huske som et merke med kvalitetsprojektorer for mellomformat. Det må finnes mange til salgs på nettet, men det er jo litt skummelt, siden projektorer gjerne er blitt litt slitt med årene.

Endret av PMnormal
  • 3 uker senere...

Ser det var ymtet frempå tidligere i tråden at det kan være vanskelig å få tak i pærer til disse prosjektorene. De fleste bruker ganske "normale" prosjektorpærer, noe vi faktisk har som normal lagervare i fotobutikken jeg jobber i. For de litt mer spesielle variantene, pleier vi å henvise til Prolys.

Prolys.no

• 2 uker senere...

Siden sommeren er i full gang og det medfører en del flytting fram og tilbake venter jeg nok med å investere i en negativscanner til august. Skal dermed forsette min søken etter en projektor.

Et annen relevant problemstilling som jeg jobber med er hvorvidt jeg skal skaffe meg et mellomformat-kamera. Har lenge vært en drøm, og nå som mine 5 år som student er over og dermed master-grad er i boks, er det kanskje påtide å gjøre realitet av slikt. Allikevel er jeg ikke helt sikker mtp. scanner. En coolscan 9000 ville selvfølgelig være ideelt for både småbilde-/mellomformat, men den er langt over mitt budjsett.

Da sitter jeg igjen med enten en espon v500/v700 eller en coolscan 5000. De førstnevnte aksepterer begge format, men er trege og litt dårlige på småbilde(?), mens sistnevnte vinner på hurtighet/ytelse på småbilde, men takler ikke mellomformat. Hva sier folket? Er mellomformat verdt det for dere?

Decisions, decisions.

Jeg forstår. Du får jo stort sett med sjaktsøker når du kjøper Mamiya 645 også, og da blir det nesten identisk med Hasselblad. Du får jo til og med prismesøker til Rolleiflex. Ser litt rart ut, men det fungerer. Så det er altså ingen forskjell i så måte. Det er vel bare noen av den nye generasjonen digitale mf-slr som kun har prismesøker.

Derfor kan du trygt velge en Mamiya 645, eller en Bronica ETR-S, siden de er "Hasselblad-kopier". Lettest og greiest til reiser er utvilsomt Rolleiflex. Det er en av grunnene til at jeg favoriserer den modellen. Den veier så lite at har du stor kamerabag, så merker du den nesten ikke.

Det må være Pro. 645 E er også noe jeg ville unngått. Sannsynligvis det eneste seriøse mf som er bygd som en 350D. Jeg tror forresten ikke den ble levert med noe annet enn prismesøker.

Men Hasselblad med den vanlige normalen gir jo nettopp det som er nesten enhver akamists våte drøm: kremet kremboke. Og det er faktisk et ganske kompakt system. Mamiya RB og RZ 67 er ikke det jeg vil kalle en Hasselblad-fans andrevalg, hvis det ikke er en ren studiofotograf. Da begynner ting å bli litt stort. Men en hendig 645, eller en Bronica for kvadratformatet kan gjøre mye av samme nytten for en som ser for seg en Hasselblad. Men de spesielle egenskapene til Hasselblad som noen av oss er så glad i får du ikke. Men skarphet og oppløsning i bøtter og spann får du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...