Gå til innhold

Hvordan fjerne støv?


Anbefalte innlegg

Hei! beklager hvis det finnes en lignende post, har søkt, fant ikke noe.

 

har et Canon EOS 5D som dessverre er fullt av støv, bør jeg levere det inn for å få fjernet støv, eller klarer jeg det selv?

hva er prisene på sånnt (både gjøre selv kit og å få gjort det proffesjonelt)

hva slags støvfjerning vil dere anbefale?

og helt til sist, hvordan bør jeg rengjøre objektivet? (begge sider)

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette klarer du lett selv. Kjøp Sensorrens (svaber og renseveske) hos din fotoforhandler. Les bruksanvisningen (både for kamera og svaber nøye). For objektiver kan du benytte linsepapir. Husk at fingerfett inneholder syre som kan tære på glass (linseelementer).

Lenke til kommentar
Hei! beklager hvis det finnes en lignende post, har søkt, fant ikke noe.

 

har et Canon EOS 5D som dessverre er fullt av støv, bør jeg levere det inn for å få fjernet støv, eller klarer jeg det selv?

hva er prisene på sånnt (både gjøre selv kit og å få gjort det proffesjonelt)

hva slags støvfjerning vil dere anbefale?

og helt til sist, hvordan bør jeg rengjøre objektivet? (begge sider)

 

Jeg har ikke Canon så jeg vet ikke, men i min manual for mitt Nikon kamera så står det forklart hvordan du kan fjerne støv ved å blåse det bort med en blåsebelg. Jeg kjøpte et enkel renseutstyr (ikke for sensor) og tok av den delen av blåsebelgen som hadde kost på seg NB!!! Pass på at den ikke har en idiotisk pyntering av metall som kan falle av og ned på sensoren. Fjern og kast den i så fall). Deretter fulgte jeg manualen til Nikon og klarte med ett blås å få bort støvet på sensoren.

 

Du kan sikker spørre på en JP e.l. butikk om de kan prøve det for deg om du ikke ønsker å prøve selv å blåse bort støvet. Jeg ville aldri prøvd å rense sensoren med noe annet enn luft. Da er det bedre å sende kameraet inn for rensing.

Lenke til kommentar

hei igjen!

var og skule kjøpe sensor swab, men den lokale JP sjappa var selvfølgelig tom.

dum som jeg er MÅTTE jeg jo prøve å blåse bort støvet, det ble selvfølgelig bare værre:

 

finnes det noen måte å få det litt bedre (nå er jo kameraet ubrukelig :cry: ) midlertidig, mens jeg venter på swab, med en eller annen enkel "husholdningsartikkel" eller noe?

 

evnt. om det er noen i drammensområdet som er greie nok til å låne meg en swab til mine kommer?

 

edit: store bilder har utspilt sin rolle og er fjernet

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
hvis du leser min forrige post ser du at det er det som er problemet; JP var tomme for Fullformat swabs

 

Har du sjekka hos andre fotobutikker? Det må da være noen som har sånt på lager. Dersom det haster så er det jo ikke noe poeng i og vente på JP.

Lenke til kommentar

kjøpte swabs og eclipse.

 

men det ble bare værre :cry:

tillater meg å legge ved store bilder, de vil bil fjernet når de har utspillt sin rolle

 

F/22

 

 

ille, men ikke akkurat den blenderen jeg bruker oftest

 

F/10

 

 

her er det nede på "normal blender" og det ser fortsatt ikke bra ut!

hva kan jeg gjøre? har prøvd å rense 3 ganger, fult bruksanvisningen på swab'en (Sensor swab 3)

 

har jeg ødelagt kameraet mitt? finnes det måter å få reparert det? eller i alle fall få det bedre?

isåfall hvor/hvordan og hva vil det isåfall koste?'

 

edit: store bilder har utspilt sin rolle og er slettet

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Dette var bad.

Men for all del, det er ikke noe som er ødelagt, men det må få seg en real rens. Må du sende det inn til Canon må du nok avse en tusenlapp totalt sett.

 

Det jeg ville gjort først som sist var å bestille rensesett slik at du kan gjøre det selv. Det beste, IMO, er settet fra Copperhill. (google: copperhill sensor). Gå for Euro-utgaven (dersom du velger å kjøpe). Koster 3-400 og da får du nok til 100 runder med svabben (går 2-4 per rens)

Lenke til kommentar
manualen advarer mot å bevege swaben fram og tilbake flere ganger, fordi støv kan ripe sensoren, men er dette egentlig så farlig etter at man har swabet 1 gang men ikke fått med seg alt?

Ja, for da drar du det støvet som allerede er samlet opp en gang til over sensoren.

 

Tom

Lenke til kommentar
jeg får prøve en gang til da, men er fortsatt veldig usikker på dette med press, hvor lett er det å skade brikken? noen som har en sammenligning (som den med pennen) om ca hvor mye som begynner å bli risikabelt?

 

Ta en titt her, SirAmp.

http://www.copperhillimages.com/index.php?pr=tutorials3

 

Tutorial fra Copperhill (som jeg nevnte lenger oppe). Dette er bare en del at hele tutorialen for å bli en Master på støvfjerning. Les mer enn gjerne hele!

Lenke til kommentar

får det ikke til, men kan ikke helt skjønne hva jeg gjør galt, begynner å bli redd for at jeg har gjort noe galt da jeg prøvde å blåse bort støvet tidligere.

og at det som er nå ikke er støv...

noen måte å finne det ut på? og finnes det i såfall noen "kur"

eller ble dette den dyreste erfaringen jeg noengang har gjort? :cry:

Lenke til kommentar

Kan nesten garantere 100% at dette lett lar seg fikse av kyndig person, men om du er såpass bekymret kan det hende det er greiest å la noen proffe få ta en runde med vaskekosten, så får du heller passe på å blåse sensoren ren med jevne mellomrom for å unngå at den blir så skitten som dette. For slik den er nå er kameraet knappest brukendes.

Lenke til kommentar

tusen takk!

siste posten til raga gav med dyttet jeg trengte i ræva, var selvfølgelig alt for redd.

viste seg at riktig teknikk for meg ble betydelig hardere enn å skrive med kulepenn. og tok også en liten dråpe eclipse på selve sensoren den første swaben siden det var så ille

har ikke helt fått perfeksjonert teknikken enda, men nå er i alle fall kameraet brukbart! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...