Gå til innhold

gamle objektiver til pentax k20d


Anbefalte innlegg

Da jeg planlegger handel av k20d så ringte jeg muttern som har noen linser liggende

ut i fra det hun sa sto på linsene så er det snakk om

 

smc PENTAX-M ZOOM 1:2.8~4 40~80mm som jeg fant bittelitt info om. Virker som noen mener den er bra.

 

den andre er Vivitar 80-200mm F4 makro som jeg ikke fant noe om i det hele tatt annet enn att den fins.

 

Noen som veit noe om disse. Hva får jeg eller får jeg ikke av automatikk på k20d og hva kan de være brukanes til?

 

Bare litt nyskjerrig med tanke på hva jeg trenger å kjøpe av ny opptikk.

 

Første pri framover vil være å ta bilder av babyen som snart kommer og så liker jeg å ta naturbilder så ser for meg att jeg trenger litt mere vidvinkel. kan klare meg en stund med 18-55 kit linsa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pentax sine kameraer spiser "alt" av optikk, enten M42 fatning (med adapter) eller K-fatning.

Varierer dog litt med hilke auto-metoder som støttes, og stort sett så må du fokusere og stille blender selv, men kamera ordner med eksponeringstid, om du iallefall er i blendeprioritetsmodus.

 

Jeg bruker en eldre Takumar 300/4 og har akkurat fått en Pentax 50/1.4 i hus, men ikke pakket den opp enda. Begge er eldre objektiver.

 

Når en slår på med ett objektiv som ikke har elektronikk, så spør forressten kamera om hvilken brennvidde det har, slik at SR kan optimaliseres. Eneste en må gjøre er å aktivere en funksjon når "S-lens is used" i menyene, som "jeg får håpe" er bedre på K20D enn min K100D som har noen kreative forkortelser..

Lenke til kommentar

Her er litt brukererfaringer frå gamle Pentax objektiver. http://stans-photography.info/ og her er tekniske data på Pentax objektiver: http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/index.html#data.

 

Når det gjeld Vivitar objektivet, trur eg du må leite fram fila for å få det til å passe, ingen stor jobb, men eg har sjølv testa 2 Vivitar objektiv frå tidleg 80 tal, og dei går ikkje på uten modifikasjonar.

 

Ytelse på desse objektiva du nemner veit eg ikkje noko om, men dei er no greit å starte med, slik at du får eit innblikk i kva du treng av brennvidder. Uansett er det lærerikt med gammal manuell optikk.. Anbefaler at du tar med Kit-Objektivet, eller objektiv med tilsvarande brennvidde som ein start i tillegg, for 40 mm er i trangaste laget til generelt bruk, iallefall for mitt vedkommande.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en SMC Pentax-M 50mm f/1.7 på min K20D. Funker som fjell, selv om kameraet virker litt forvirra når det ikke vet hva blenderinnstillingene er. (står bare F_ _ )Jeg regner med at det er en eller annen innstilling jeg ikke har fåt med meg.

Lenke til kommentar
Jeg bruker en SMC Pentax-M 50mm f/1.7 på min K20D. Funker som fjell, selv om kameraet virker litt forvirra når det ikke vet hva blenderinnstillingene er. (står bare F_ _ )Jeg regner med at det er en eller annen innstilling jeg ikke har fåt med meg.
Nei, det objektivet kan ikke rapportere blenderinformasjon til kameraet, så da vet det heller ikke hvilken blender som brukes. Kameraet tar bare det lyset det får og måler det - og tilpasser lukkertiden deretter.
Lenke til kommentar

Jeg staret en tråd for noen måneder siden om samme tema, der kan du sikkert finne noen svar:

Klikk me!

(Men lysmåling, innstille blender manuelt og manuell fokus er egentlig de eneste forskjellene

Jeg bruker nå derfor et ca 30år gammel tokina objektiv sammen med en k200d, og det funker egentlig veldig bra.

Lenke til kommentar
Takker for alle svar :) Da har jeg fått klarhet i en del saker. Blir spennende å prøve de etterhvert. må bare ordne finanser til kjøp av kamera :/ men har en plan.

 

 

Er i samme situasjon selv, og har hatt nytte av denne tråden.

Har vært på utkikk etter kamera siden fjor høst, men har ikke hatt hastverk med å bestemme meg.

Har sett på flere kameraer og holdt i flere og fått prøvd noen, pentax og nikon passer meg bra i hendene, så det er de to det står om no.

Min svigerfar mumlet noe om at han hadde pentax kamera i sin ungdom, etter noe leiting kom han fram med utstyret.

 

kamerahus: ME super (eneste betegnelsen jeg fant på kameraet)

Objektiv : smc Pentax-M 1:1,7 50mm

Objektiv : RMC Tokina 400mm 1:5,6

Doubler : RMC Tokina Doubler for P/K

 

Er dette noe jeg kan bruke på ett K20D?

Har søkt på nett og funnet ut en del, men for å være helt sikker så håper jeg på svar fra noen som kjenner pentax.

Lenke til kommentar

Det skal gå fint. 50mm-objektivet regnes som veldig godt. 400mm-saken skal kunne fungere fint, også med "doubleren" (regner med at det er snakk om en 2x teleconverter?), men ikke forvent voldsom bildekvalitet.

 

Merk at det er snakk om manuelle saker, og det kan være lurt å vite hva det innebærer før man baserer et kamerakjøp utelukkende på gamle objektiver. Men dersom du liker kameraet, må du regne objektivene som en fin bonus (evt. er det lite problem å selge dem. Personlig hadde jeg gjerne satt pris på en god 50mm eller en grei fasttele. :) )

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Kamerakjøpet blir ikke kjøpt på grunn av objektivene, men håpet på å kunne bruke de ved ett eventuelt kjøp av K20D.

Og det ser ut som det blir ett K20D, tenkte da å kjøpe et kit med ett greit objektiv.

 

Det at de er manuell gjør det bare mere intersant å kunne bruke dem på kameraet, det er de manuelle instillingene som er artige å prøve ut og utforske.

Har sittet å lest fotokompendiumet opp og ned 2-3 ganger og lest i bøker, å det er vell grunnen til att jeg kjøper kamera og har lyst til å bruke manuelle objektiv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

da har jeg fått testa ut litt med nytt kamera k20d(en annen verden i forhold til kompakt :) )

rota fram Fars gammle objektiv. En Tamron 1:3,8 1:4/210 80-210mm cf tele macro. Med adapter til k.bajonett.

 

Det jeg syns var veldig fint var att lysmåling ser ut til å fungere.

har kamera på TV (Shutter Priority) og setter ønsket blender. bare å fokusere og skyte. perfekt eksponering hver gang :)

behøver ikke å ha på manuell og bruke grønn knapp.

 

Det kan se ut til att onkelen min har en 300mm fast liggende med 2x konverter 300x2x1,5 er 900mm det :p hmm stativ kansje ;)

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar
Det jeg syns var veldig fint var att lysmåling ser ut til å fungere.

har kamera på TV (Shutter Priority) og setter ønsket blender. bare å fokusere og skyte. perfekt eksponering hver gang :)

behøver ikke å ha på manuell og bruke grønn knapp.

Alltid hyggelig å høre at folk trives med utstyret :)

 

Hvis du har det objektivet jeg tror du har, og rett type adaptor, så kan du faktisk kan få full automatikk med den Tamronen din. Sett blenderringen på AE (du må trykke inn knappen på selve adaptoren for å gjøre det). Da fungerer objektivet som et hvilket som helst A objektiv.

 

Ingen begrensinger i det hele tatt, unntatt at du ikke har autofokus selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Det jeg syns var veldig fint var att lysmåling ser ut til å fungere.

har kamera på TV (Shutter Priority) og setter ønsket blender. bare å fokusere og skyte. perfekt eksponering hver gang :)

behøver ikke å ha på manuell og bruke grønn knapp.

Alltid hyggelig å høre at folk trives med utstyret :)

 

Hvis du har det objektivet jeg tror du har, og rett type adaptor, så kan du faktisk kan få full automatikk med den Tamronen din. Sett blenderringen på AE (du må trykke inn knappen på selve adaptoren for å gjøre det). Da fungerer objektivet som et hvilket som helst A objektiv.

 

Ingen begrensinger i det hele tatt, unntatt at du ikke har autofokus selvfølgelig.

 

 

hmm dårlig med knapper på adaptoren. men står AE ved minste blender på objektivet. Skjønner ikke helt att det skal kunne fungere da det ikke er noe elektronikk og kameraet vil ikke kunne vite hvilken blender det er. Hmm Det går en liten arm inn i kameraet som styrer blenderen så det burde være mulig. men men syns det er like greit å styre blender selv egentlig.

 

 

men så en annen ting nå. uansett hva slags modus jeg setter det på så velger den AV når det ikke hvet lukker. untatt M da får jeg M

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar
hmm dårlig med knapper på adaptoren. men står AE ved minste blender på objektivet. Skjønner ikke helt att det skal kunne fungere da det ikke er noe elektronikk og kameraet vil ikke kunne vite hvilken blender det er. Hmm Det går en liten arm inn i kameraet som styrer blenderen så det burde være mulig. men men syns det er like greit å styre blender selv egentlig.

 

 

men så en annen ting nå. uansett hva slags modus jeg setter det på så velger den AV når det ikke hvet lukker. untatt M da får jeg M

Har du rett adaptor, og objektivet er i orden, da fungerer det. Stol på meg :)

Det skal stå P/KA på adptoren, da har den nok de nødvendige elektriske kontaktene. Står det bare P/K derimot, da er det ikke mulig.

Lenke til kommentar
hmm dårlig med knapper på adaptoren. men står AE ved minste blender på objektivet. Skjønner ikke helt att det skal kunne fungere da det ikke er noe elektronikk og kameraet vil ikke kunne vite hvilken blender det er. Hmm Det går en liten arm inn i kameraet som styrer blenderen så det burde være mulig. men men syns det er like greit å styre blender selv egentlig.

 

 

men så en annen ting nå. uansett hva slags modus jeg setter det på så velger den AV når det ikke hvet lukker. untatt M da får jeg M

Har du rett adaptor, og objektivet er i orden, da fungerer det. Stol på meg :)

Det skal stå P/KA på adptoren, da har den nok de nødvendige elektriske kontaktene. Står det bare P/K derimot, da er det ikke mulig.

 

står bare p/k og det er ingen elektroniske kontakter på objektivet heller. kun mekanikk

 

men takk for hjelpen :) er kjempefornøyd med att lysmåling fungerer jeg :)

Lenke til kommentar
står bare p/k og det er ingen elektroniske kontakter på objektivet heller. kun mekanikk

 

men takk for hjelpen :) er kjempefornøyd med att lysmåling fungerer jeg :)

Jeg vet det høres merkelig ut, men objektivet trenger ikke elektriske kontakter, bare adaptoren.

Disse adaptoren må være rimelig avanserte greier, P/KA adaptorer går for omtrent 100$ på eBay.

Lenke til kommentar

quote]Jeg vet det høres merkelig ut, men objektivet trenger ikke elektriske kontakter, bare adaptoren.

Disse adaptoren må være rimelig avanserte greier, P/KA adaptorer går for omtrent 100$ på eBay.

 

 

:) det høres jo artig ut. får være på utkikke etter ett røverkjøp på en slik jeg da.

Lenke til kommentar

Har testet K20D i en liten uke, og sitter no med samme smilet om munnen som Phaser.

 

Bestilte kameraet uten kit objektiv.

Bestemte meg for å bruke 50mm en liten stund,for å finne ut hva jeg ønsket av vidvinkel og tele.

Og pentax 50mm 1.7 funker som bare det på kameraet, bruker no bare manuell M på kameraet.

Lys målingen fungerer utmerket så langt, og det er morsomt å lærerikt å kjøre på manuell.

 

Å bli kjent med kameraet gikk veldig greit, kom fort inn i menyen.

Den store kloke boken som fulgte med kameraet begynner no å se ganske så slitt ut, så det jeg angrer mest på er att jeg ikke har kjøpt meg kamera tidligere.

 

Har ikke prøvd 400mm så mye enda, men den funker fint på kameraet.

Ikke helt topp kvalitet optisk, men ikke att det har noe å si for meg enda.

 

Er kjempe fornøyd med kameraet så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...