Gå til innhold

IRQPOLL problemer i Ubuntu/Kubuntu *LØST*


Anbefalte innlegg

Har et problem med ubuntu/kubuntu og mitt hovedkort (Abit IP35-E)

Kortet har 4sata kontakter og ICH9 sørbrikke. Da dette er det billigste i serien så har det ikke raid, og eg kan heller ikke sette sata portene til achi modus.

 

Jeg kan ikke installere fra live CD-er pga irqpoll problemer(skjønner ikke hva det er, er grønn på linux)

Alternative cdene går fint å installere men der får jeg ikke bootet opp etter installasjon pga irqpoll. Ser ikke ut til at ubuntu klarer å lese diskene. Den står og tester alle sata kontaktene (ATA 3, 4, 5 og 6) i lengre tid.

 

Googlet litt på mitt hovedkort og ubuntu og da fant jeg noen andre med samme problem. Her er en som spør(uten svar) og han virker som om han har litt bedre greie på det enn jeg har:

 

Abit IP35-E irqpoll boot option needed

Hi I have an Abit IP35-E motherboard

 

it has Intel ICH9 southbridge and the jmicron ide controller.

* intel e6400

* nvidia 7900

* 1 samsung 1204 120gb sata hd

* 1 samsung 2503 250gb sata 2 had

* 1 lite-on dvd-writer IDE

* 1 pioneer dvd-rom IDE

 

the boot sequence always fails at looking for root drives and there seems to be an interrupt issue - I am not sure though, when I include the irqpoll parameter in the boot line it boots fine.

 

higher spec boards from abit and others have the option to set sata to achi, this board does NOT have an option to set the Sata channels to AHCI in the bios!

 

I would be grateful for any help that could be given in getting the board to work properly -- I am currently using gutsy amd64

 

Hvordan legger jeg inn et irqpoll parameter for å få bootet opp kubuntu, og har noen en løsning på hvordan en kan fikse dette permanent slik at en slipper å legge inn et såkalt irqpoll parameter hver gang en starter opp kubuntu? :hmm:

Endret av .::BaNdiT::.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du booter, dersom du har installert og benytter GRUB-bootloadern, må du trykke <Esc> mens du booter slik at du får fram (i tilfelle kort timeout) GRUB-menyen og blir hengende i menyen med alle boot-alternativene.

 

Deretter bruker du piltaster for å bla til det alternativet du ønsker å boote (ofte er det listet opp flere varianter, også for samme versjon av Linux-kjernen, for å f.eks. kunne boote i "recovery mode"), trykk "e" for å kunne redigere [edit] boot-parametre for Linux-kjernen, legg til " irqpoll" bakerst på linja (det skal være mellomrom mellom parameterne), og trykk enter for å boote med disse parameterne. MERK: Denne endringen av boot-parameter er kun engangs og vil ikke lagres.

 

Når/dersom oppstarten går greit kan du fikse slik at "irqpoll" inkluderes som default boot-parameter. Dette kan gjøres fra et terminalvindu/kommandolinje (du finner kanskje en snarvei til en terminal på menylinja di i KDE?)

 

Først åpner du konfigurasjonsfila i en tekst-editor som heter kate.

Du må bruke "sudo" foran pga det er kun root som har lov til å redigere fila:

sudo kate /boot/grub/menu.lst

EDIT: dersom du bruker ubuntu har du ikke kate og kan heller bruke en annen teksteditor som heter gedit

 

Bla deg ned og finn linjen som begynner med

# defoptions=[...liste med parametre her...]

, føy til " irqpoll" (dvs med mellomrom foran til foregående parametre) på enden av linja, lagre fila og lukk kate.

 

For å oppdatere menu.lst med den endringen du har gjort, kjør i terminalen:

sudo update-grub

Dette vil auto-regenerere menu.lst og "irqpoll" skal da bli inkludert som parameter ved omstart.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Det meste av hardware genererer såkalte "interrupt requests", dvs, ber om at kernelen lytter når det skjer noe. Såvidt jeg forstår, vil man med irqpoll-optionen sette kernelen i en modus hvor den ikke stoler på at hardwaren lager slike interrupts riktig, og dermed vil den isteden sjekke tilstanden til hardwaren med jevne mellomrom.

 

Det kan gå litt utover ytelsen, sannsynligvis mest merkbart på en maskin med mye IO (databaseserver, gigabit router, etc).

 

På en desktop-maskin er det ikke sikkert du merker stort (om noe) til det.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

glemte nesten å gi tilbakemelding om at nå funker alt som det skal! ingen problemer i hele tatt. Tok faktisk og installerte ubuntu igjen, men da tok jeg med irqpoll parameteret og det gikk som en drøm. Faktisk så huska ubuntu at jeg måtte bruke den irqpoll'en så neste gang jeg restarta slapp jeg og skrive den inn igjen :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...