Wiktory Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 Klarer nesten ikke og få sove om natten så mye gleder jeg meg. Jeg er så 110% klar for og kjøpe meg nytt hus, og jeg har så sykt lyst på et skikkelig ett denne gangen. Ettersom jeg nå har hat mine første fotooppdrag føler jeg det som et must og ha med seg 2 kamera, tenk om det ene skulle slutte å fungere. Mulig det er litt drastisk og gå fra 400D til 5D mark II (eller 6D?!?), men nå har jeg spart opp pengene og tror ikke jeg kommer til og klare og dy meg. Tror ikke på ryktene der ute da, de høres for gode ut til å være sant, om prisen skal holde seg under 30 000kr. Om ryktene stemmer så burde vi vel høre noe innen de 2-3 neste ukene? Om noen tror de har noe håndfast om kamera så blir jeg veldig blid for en settning eller to.
ragamuffin Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 (endret) Ja den må gjerne være rett rundt hjørnet...Det vil sende bruktprisen på 5D enda lenger ned siden det er så mange som bare må ha siste skrik. Nye 5D blir nok et fint kamera, slik som vi har sett 1DIII, 40D, D300, D3 osv er, men så veldig spennende med nye kameralanseringer kan jeg ikke lenger si det er for min del (ikke dermed sagt at jeg synest det er uinteressant). Jeg vil nok sikkert komme til å snuse på dette kameraet med tid og stund også, men for øyeblikket er det en pen 5D som er mest aktuell. Kvaliteten kameraene leverer i dag (og de siste 2-3 årene) er så bra at de har passert 99% av brukerenes kapasitet og krav. Det som blir nytt nå er stort sett marginale forbedringer i bildekvalite, display, hastighet, litt bedre konstruksjon og annet smånips. Det er ikke lenger verktøyet det skal stå på i alle fall Du har bra glass å sette på det nye kameraet ditt også da? Om ikke, regn med en betydelig sum til dét også. Endret 14. mai 2008 av ragamuffin
silverhalide Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 (endret) .. men for øyeblikket er det en pen 5D som er mest aktuell.Kvaliteten kameraene leverer i dag (og de siste 2-3 årene) er så bra at de har passert 99% av brukerenes kapasitet og krav. Det som blir nytt nå er stort sett marginale forbedringer i bildekvalite, display, hastighet, litt bedre konstruksjon og annet smånips. Det er ikke lenger verktøyet det skal stå på i alle fall Du har bra glass å sette på det nye kameraet ditt også da? Om ikke, regn med en betydelig sum til dét også. Jeg er hjertens enig i at Canon har levert en usedvanlig sterk stayer i 5D, og at den nok går tykt utenpå de fleste av oss i ren bildekvalitet. Faktum er at det kamera alene har sikker fått mange til å vurdere systembytte (meg inkludert) da de øvrige produsentene ikke var i nærheten av et direkte alternativ. Men det ikke til å stikke under en stol at for de som bruker kamera mye som et arbeidsverktøy har canon 5D noen blemmer sett i tidens lys som ikke er så lett å ignorere ved en nylansering. Jeg tror nok de fleste kunne ønske seg en LANGT bedre skjerm til sjekk av histogramdata og kritisk skarphet mm. (5D skjermen var ingen høydare da den kom på markedet heller)- Frøvrig tipper jeg enkelte føler seg litt avspist med hensyn til beskyttelse for elementene. Men ut over dette er det fint lite å klage på- Søkeren burde alle forumbrukerne få se, bare for å komme slukøret tilbake til sine egne små tuneller (uten 100% bildedekning engang), og støyhåndteringen matcher de fleste selv to og et halvt år etter. Forøvrig er har ragamuffin et poeng mht dette med godt glass- Jeg gleder meg til å se 5D MK2 eiere med gammelt EF-ræl montert. Det trenger jo dog ikke nødvendigvis bli så gælt- Jeg hadde vel klart meg lenge med 35mm f1.4 L og 85mm f1.2 L + 24-105mm f4 IS L (Auda totalt 60000 sier du?) Endret 14. mai 2008 av Schnoodleboy
k-ryeng Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 Forøvrig er har ragamuffin et poeng mht dette med godt glass- Jeg gleder meg til å se 5D MK2 eiere med gammelt EF-ræl montert.Det trenger jo dog ikke nødvendigvis bli så gælt- Jeg hadde vel klart meg lenge med 35mm f1.4 L og 85mm f1.2 L + 24-105mm f4 IS L (Auda totalt 60000 sier du?) Skulle gladelig droppet 85mm f/1.2 til fordel for 85mm f/1.8 jeg... ;-)
Amund_Blix Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 Forøvrig er har ragamuffin et poeng mht dette med godt glass- Jeg gleder meg til å se 5D MK2 eiere med gammelt EF-ræl montert.Det trenger jo dog ikke nødvendigvis bli så gælt- Jeg hadde vel klart meg lenge med 35mm f1.4 L og 85mm f1.2 L + 24-105mm f4 IS L (Auda totalt 60000 sier du?) Skulle gladelig droppet 85mm f/1.2 til fordel for 85mm f/1.8 jeg... ;-) Jepp så absolutt, den trege autofokusen til 85mm f/1.2L kan være et problem i mange situasjoner. Og f/1.8-versjonen henger neimen ikke mye etter optiskt.
eitp Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 Jeg venter også i spenning. Jeg har vurdert 5D, men nå har jeg ventet så lenge at jeg like så godt kan vente og se hva oppgraderingen byr på. Og den bør ha en høy wow-faktor for at jeg skal hive meg på. Jeg er klar for fullformat, med 30d som backup og for ef-s objektivene mine. Men om det blir 5DII eller en pent brukt 1DSII, kommer an på 5DII. Det bør ikke bli noe a la 20d til 30d! Da blir jeg skuffa. Og jeg har samlet meg en del greit glass til å skru på også. eitp
Wiktory Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Skrevet 14. mai 2008 Du har bra glass å sette på det nye kameraet ditt også da? Om ikke, regn med en betydelig sum til dét også. Har et par bra (etter min mening) L objektiver som er under 1 år gamle (linsene har seff eksistert lenger en det, men uansett.
tomsi42 Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 Det bør ikke bli noe a la 20d til 30d! Da blir jeg skuffa. Det er jo rykter om at det kommer to hus. Et som er noe ala 20D-30D oppgraderingen og et mer saftig et. Time will "Show". Jeg hadde et stort 5D sug i fjor; men det har nå heldigvis gitt seg. Tom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå