Gå til innhold

Hvilket filsystem kan både win og linux skrive/lese til?


Anbefalte innlegg

Hei

Har en pc med win og en med linux. Har også en ekstern harddisk med ntfs, som linux maskina ikke kan lese/skrive til. Vil også ha en partisjon på win maskina som linux kan skrive til(overføre filmer, mp3 osv.)

Men hva skal jeg velge for at begge skal kunne lese det?

 

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Har en pc med win og en med linux. Har også en ekstern harddisk med ntfs, som linux maskina ikke kan lese/skrive til. Vil også ha en partisjon på win maskina som linux kan skrive til(overføre filmer, mp3 osv.)

Men hva skal jeg velge for at begge skal kunne lese det?

 

takk

Linux kan fint skrive til ntfs med ntfs-3g driveren. Hvis du ikke vil bruke ntfs kan du bruke fat32
Lenke til kommentar

Og om du ikke fant det ut via søkefunksjonen i forumet her (dette er et klassisk spørsmål), så finner du driver for å lese ext2- og ext3-partisjoner i MS Windows her: http://fs-driver.org

 

Dermed har du egentlig tre muligheter: ext2/3, NTFS, FAT32 (sistnevnte har upraktisk maksimumgrense på 4 GiB for filer).

 

Selv bruker jeg ext3 på min eksterne USB-harddisk (har en liten partisjon først som er FAT32 der jeg oppbevarer installasjonsfila for driveren fra fs-driver.org i tilfelle jeg skulle støte på en Windows-maskin)

Lenke til kommentar

ext2/3 på Windows vil vel være det beste alternativet siden det er (rett meg hvis jeg tar feil) et litt bedre filsystem enn NTFS? (Samt at det trossalt har native støtte i Linux.)

 

Denne ext2-driveren for Windows, er den dønn stabil og til å stole på?

 

I så fall så vil jeg vurdere å gjøre det samme med min eksterne USB-disk. :)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Tja, NTFS er ikke noe dårlig filsystem, tvert i mot. Det er noe av det teknisk sett beste som har kommet fra Microsoft noensinne, og er nok ihvertfall på papiret overlegent ext3 (soleklart overlegent ext2). Windows er ikke i nærheten av å utnytte alle features i NTFS, dog.

 

Jeg tror ikke NTFS-driveren i linux er noe mer ustabil enn ext2-driveren i Windows, så det blir vel litt hipp som happ..

 

Skal den eksterne disken brukes på flere Windows-maskiner, men bare iblant på linux-maskiner.. så gå for NTFS. Skal den i hovedsak brukes med linux, gå for ext2/3.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Ok.

 

Hmm, vet at NTFS er rimelig bra, men det begynner jo å bli litt gammelt. Hadde intrykket av at ext3 var hakket foran(men ikke langt.)

 

Enkelte Linux-fanboys har forøvrig fortalt meg at NTFS er milevis bak ext3, men de er jo ikke alltid til å stole på.

 

Jaja, disken får vel være NTFS så lenge. (Det er det den allerede er.) Men godt mulig jeg kjører den over på ext2/3. Har ikke brukt Windows hjemme på en måned nå, og hvis jeg ender med å først og fremst bruke Linux i hjemmet så er det jo likegreit.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg hatt bedre erfaring med ext2 i windows enn ntfs-3g i ubuntu. Men dette har hovedsaklig(egentlig alt etter hva jeg kan huske) gått på navn til filer og mapper, og ikke feil ved lese/skrive til disk.

 

Litt overdrevet, men poenget og det problemet jeg opplevde med ntfs-3g er vel greit nok:

Per Øyvinds dokumenter ==> Per ¤#!)(¤#yvinds dokumenter

 

Derfor formaterte jeg mine disker til ext3 og brukte ext2 driveren i windows. Har fungert perfekt(hittil).

 

edit: jess, leifer her og der gitt.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...