Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruke bilde av kjent person


^fmj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, slik jeg forstår trådstarter er dette et bilde tatt av noen andre og som disse har opphavsretten til.

 

Limer inn paragraf 43A fra åndsverkloven.

 

§ 43a. Den som lager et fotografisk bilde, har enerett til å fremstille eksemplar av det, enten det skjer ved fotografering, trykk, tegning eller på annen måte, og gjøre det tilgjengelig for allmennheten.

 

Eneretten til et fotografisk bilde varer i fotografens levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår, men likevel minst 50 år fra utløpet av det år bildet ble laget. Har to eller flere eneretten sammen, løper vernetiden fra utløpet av dødsåret for den lengstlevende.

 

Bestemmelsene i §§ 2 andre til fjerde ledd, 3, 6 til 9, 11 til 21, 23 til 28, 30 til 39f og 39j til 39l, gjelder tilsvarende for fotografiske bilder i samme utstrekning som de gjelder for fotografiske verk.

 

Er et fotografi gjenstand for opphavsrett, kan også denne gjøres gjeldende.

 

Tilføyd ved lov 23 juni 1995 nr. 37 - se dens II - som opphevet den tidligere lov om rett til fotografi av 17 juni 1960 nr. 1 (i kraft 30 juni 1995 iflg. res. 23 juni 1995 nr. 572), endret ved lover 17 juni 2005 nr. 97 - se dens III (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 630), 22 des 2006 nr. 102 (i kraft 1 jan 2007 iflg. res. 22 des 2006 nr. 1533).

 

Jeg tolker ihvertfall dette slik at ikke hvem som helst kan gjøre noe med en annens fotografi.

Lenke til kommentar
Tja, slik jeg forstår trådstarter er dette et bilde tatt av noen andre og som disse har opphavsretten til.

 

Limer inn paragraf 43A fra åndsverkloven.

..

Jeg tolker ihvertfall dette slik at ikke hvem som helst kan gjøre noe med en annens fotografi.

Mulig det. Men 43A viser til 12, som går på fremstilling til privat bruk.

Det er en forutsetning at verket er "offentliggjort".

 

Tror ikke akkurat man trenger å bekymre seg for å få politiet på døra hvis man forstørrer opp et kjent bilde og henger det på veggen hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...