Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan skrive et godt sammendrag ?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg plages litt med å skrive et sammendrag om Fns klimarapport, jeg husker at man skal oppsummere det aller viktigste i teksten og være kortfattet om det er ett vidt emne med mange undertemaer.

 

Men jeg lurte på om noen hadde gode tips til hvordan jeg kan starte det.

 

 

Marte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tekster som er vanskelige å starte på er etter min erfaring bare å begynne å skrive i "hue og ræva". Altså at du begynner med noe du er sikker på, og så syr det sammen og lager struktur litt mens du er i gang. Det er bedre å ha startet, enn å sitte for å pønske ut den perfekte starten mens tiden renner ut.

Har dessverre ingen konkrete tips til hvordan du skal starte akkurat dette, men.

Lenke til kommentar
Heisann.

 

Jeg plages litt med å skrive et sammendrag om Fns klimarapport, jeg husker at man skal oppsummere det aller viktigste i teksten og være kortfattet om det er ett vidt emne med mange undertemaer.

 

Men jeg lurte på om noen hadde gode tips til hvordan jeg kan starte det.

 

 

Marte

 

Jeg synes alltid det er vanskelig å skrive et sammendrag. For du må tenke: Hvem er jeg skriver for, - en som vet lite eller mye om emnet? Er det en skoleoppgave kan du skrive som om leseren er 5 år yngre eller 50 år eldre enn deg. Med andre ord, se rapporten i fugleperspektiv, se de store linjene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...