Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billigere å kjøpe bil registrert i sverige?


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg skal kjøpe meg bil om et halvt års tid. Jeg tenker på en SAAB 9-5 turbo eller 9-3 turbo som jeg skal trimme til omtrent 250 HK. Men det jeg egentlig lurer på er om jeg kan kjøpe meg en SAAB i Sverige(der er det omtrent halv pris kontra prisen i Norge), registrere den på svogeren min i Sverige og så ha den og kjøre den i Norge.

 

Eller er det noen rare regler på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Henger meg på denne tråden med et lite spørsmål.

Neste år skal jeg flytte til Sverige, for å studere der, og vil i den sammenheng kjøpe en eller annen bil i Sverige.

 

§ 2. Hovedregel.

Toll- og avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge er tillatt for personer som har fast oppholdssted i et annet land, jf. § 3.

 

§ 3. Fast oppholdssted utenfor Norge.

 

En person anses å ha fast oppholdssted utenfor Norge når han faller inn under ett eller flere av følgende tilfelle:

 

1. Person som har sin familiemessige, ervervsmessige og personlige tilknytning utenfor Norge.

 

2. Person som har sin familiemessige tilknytning utenfor Norge. Dette gjelder selv om han har ervervsmessig og/eller personlig tilknytning til Norge.

 

3. Person som har ervervsmessig tilknytning utenfor Norge, såfremt han ikke har familiemessig tilknytning til Norge. Han må heller ikke være registrert i norsk folkeregister.

 

4. Person som har ervervsmessig tilknytning til Norge, såfremt han opprettholder personlig tilknytning til et annet land. Forutsetningen er at han ikke har familiemessig tilknytning til Norge og enten

a) daglig reiser frem og tilbake mellom Norge og det annet land, eller

b) har oppholdt seg eller har til hensikt å oppholde seg i det annet land i minst 185 dager i løpet av en 12-månedersperiode.

 

Ettersom jeg kommer til å tilbringe 185 dager i Sverige, og studere der, og dermed får personlig tilknyttning dit, og ikke har noen familiemessig tilknytning til norge, i følge definisjonen på samme side jeg kopierte fra, vil vel det si at jeg har lov å kjøre min fremtidige svenske bil i Norge uten problemer?

 

Hvis jeg skulle bli stoppet i en politikontroll i Norge, må jeg da være i stand til å bevise alt dette?

Lenke til kommentar
Hvis du har norsk førerkort og kjører en utenlandskregistrert bil i Norge får du en sinnsykt høy bot neste gang du stoppes i politikontroll. Ikke verdt det.

 

Med mindre du er registrert bosatt i utlandet ;) Kort fortalt er det bostedet ditt, ikke førerkortet eller passet for den saks skyld, som avgjør om du får kjøre en utenlandsregistrert bil i Norge.

Lenke til kommentar
Ettersom jeg kommer til å tilbringe 185 dager i Sverige, og studere der, og dermed får personlig tilknyttning dit, og ikke har noen familiemessig tilknytning til norge, i følge definisjonen på samme side jeg kopierte fra, vil vel det si at jeg har lov å kjøre min fremtidige svenske bil i Norge uten problemer?

 

Hvis jeg skulle bli stoppet i en politikontroll i Norge, må jeg da være i stand til å bevise alt dette?

 

Så lenge du er registrert bosatt i Sverige er det ikke noe problem. Hvis du vil kan du gjerne kjøre rundt med utskriften fra svenske Skatteverket som viser din bostedsadresse og svenske personnummer (samordningsnummer dersom du ikke skaffer deg et permanent), men jeg får da inderlig tro at det er politiet som har bevisbyrden på sin side hvis de stopper deg, og må sjekke opp hvor du faktisk er bosatt. Jeg har aldri giddet å kjøre rundt med noe slags dokumentasjon i hvert fall.

 

EDIT: Glemte å nevne det, men du er sikkert klar over det allerede, at du ikke får importert bilen til Norge dersom du flytter hjem igjen, uten å betale skjorten i avgifter.

Endret av Swe
Lenke til kommentar

ca 80 000kr i avgifter til sinnsyke Norge for å importere en 98 modell 9-3 Turbo med 185hk

 

Altså en god del mer enn hva den koster å kjøpe i sverige i bare avgifter.

 

Avgift for egenvekt: 57 660,50

Avgift for motoreffekt: 85 887,40

Avgift for slagvolum: 52 878,00

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 196 425,90

Bruksfradrag (67%): -131 605,35

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 66 121,00

MVA: 12 500,00

Engangsavgift + MVA: 78 621,00

 

Så er bare å komme seg vækk fortest mulig til Sverige hvis man er interesert i bil, flytter selv, da jeg skal ha Toyota Supra.

Eller kanskje enn Lexus LF-A når den kommer :D får aldri råd til en sånn i Norge, men i Svergie er det mye lettere å kjøpe slikt.

Lenke til kommentar
Så er bare å komme seg vækk fortest mulig til Sverige hvis man er interesert i bil

 

Hehe, ja virkelig :!: Jeg kan vel også betegne meg som en slags bilflyktning, eller politisk flyktning om man vil. Å bo i Norge er rett og slett ikke forenelig med å være bilinteressert. Med mindre man heter Røkke og ikke trenger å bry seg om slike bagateller som penger.

 

Som en parantes kan det nevnes at svenskene er veldig glade i oss nordmenn, så man blir tatt godt imot her borte.

Lenke til kommentar

Her i Sverige er EU regelenne anderledes, om en bil er tatt inn i EU, uansett land, så betales kun en symbolsk summ (ca, 1500,-) for og få den importert, ettersom inførsels skatt er betalt da bilen først ble tatt inn i EU.

 

 

Men da Norge ikke er i EU, så er det egen inførsels skatt i Norge.

 

dvs:

Vekt skatt, kubikk skatt, og skatt av skatt.

også trekkes alderen ifra eler noe...

 

 

Grei bil og henvise til:

Nissan Skyline GT-R R32

 

Pris i Norge da Skyline var lovlig: 350.000

Pris i Sverige: 110.000

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
jojo, individuelt er det selvfølgelig egne avgifter, feks sverige har diesel skatt på 11.000 eller noe, og hybrid biler slipper "kø skatt" i 5 år eller noe.

 

Men saken er at selve import skatten slipper en.

 

Tror du misforstår. Engangsavgiftene i Danmark er minst like høye i Norge. Således representerer Danmark et bisarrt brudd på hele prinsippet om fri flyt av varer og tjenester innenfor EU. Og det viser dessverre at et eventuelt EU-medlemskap for Norge ikke ville hatt noen som helst betydning for bilavgiftene.

 

Hva gjelder dieselskatten i Sverige så prater vi her om årsavgiften, og den varierer - akkurat som årsavgiften på bensinbiler - etter co2-utslipp. Generelt sett ligger den på mellom 4000-10000 årlig, mens en bensinbil stort sett betaler mellom 1800-4000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...