Gå til innhold

Skal vi ha en høyere respekt for religion enn andre meninger?


Anbefalte innlegg

Så fint for deg, men jeg tror nok ikke det er noen religion akkurat det. Det jeg tror på er reelt og ganske så stor religion. Så du forblir nok en eplekjekk ateist enda litt til med mindre du kanskje leser litt på andre ting en kristendommen. Kanskje du bare er eplekjekk men ikke vet det enda. ;)

 

Du er buddhist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Religion bør selvsagt kunne behandles som et hvilket som helst annet politisk tema: både seriøst og useriøst. Hvor seriøs eller useriøs man bør være kommer av settingen, men religiøse meninger er fortsatt bare meninger.

 

Å begynne å slenge dritt er selvsagt ikke god tone, hverken når det gjelder religion eller politikk.

Lenke til kommentar
Det er da allmennkunnskap. Men du er altså ikke buddhist? Det er så vidt jeg vet den eneste store gudeløse religionen.

 

Som jeg har sagt er det personlig og jeg er ikke interessert i å snakke om det i det hele tatt.

 

Har du sagt A må du si B. Du sier du er fra en stor religion uten guder. Du er buddhist sier jeg. Men nei, sier du. Så da er du scientolog?

Lenke til kommentar

Først og fremst la oss bare anta at jeg ikke kan bevise ting i min tro. Hva nå? For meg spiller det liten rolle om det kan bevises eller ikke, derav ordet tro. Men det virker på meg som det du er ute etter er å plassere meg i en bås, og gjøre narr av min religiøse identitet fordi jeg tror på noe som ikke kan bevises. Det kan også virke som om du ikke liker at jeg og andre tror på noe spesielt at vi har en slags mental tilflukt i vår religion. Er dette misunnelse?

 

Dette er hva jeg føler av det jeg har lest så langt av deg, og da lurer jeg hvilken respekt du har for meg og min religion. Er det slik at hvis det kan bevises så er jeg 100% respektert og hvis ikke 0% respektert? Jeg vil si at du ikke har noen respekt for folks religiøse overbevisning. Ingen trosretning kan bevises, ergo ingen tro fortjener respekt, sant?

 

Fortjener du respekt fra oss som er religiøse da? Du er her kun for å rakke ned og få oss til å tvile så du kanskje får vervet oss til ateismen. Og det er greit, men du ser ikke meg rakke ned på deg på grunn av din overbevising. Så vis meg litt respekt for det takk.

Endret av Hyrutetytetytetur
Lenke til kommentar
For meg spiller det liten rolle om det kan bevises eller ikke. Men det virker på meg som det du er ute etter er å plassere meg i en bås, og gjøre narr av min religiøse identitet fordi jeg tror på noe som ikke kan bevises.

 

Er dette misunnelse?

 

Jeg vil si at du ikke har noen respekt for folks religiøse overbevisning. Ingen trosretning kan bevises, ergo ingen tro fortjener respekt, sant?

 

Du er så hårsår! Jeg må da kunne kritisere folks religion uten at de føler seg tråkka på! Hvis dere er så jævla overbeviste, blir dere vel ikke støtt av at noen synes det er teit. Aldri skjønt det der. Hvis jeg hadde visst at troen min skulle sikre meg evig liv i Himmelen mens de som gjorde narr ville brenne i Helvete, ville jeg ikke gått rundt og klaget.

 

Ja, jeg er misunnelig på religiøse. Jeg skulle ønske jeg også klarte å tro på noe slikt. Men logikken setter en stopper. Tips?

 

Det er riktig at jeg ikke respekterer noen religioner. Føler du deg støtt av det? Hvis noen sier at fotballaget mitt er ræva, er jo det synd, men jeg går ikke rundt og syter over det. Si meg en ting: Hva har for eksempel kristendommen gjort for å fortjene respekt?

Lenke til kommentar
Hvorfor denne interesser for hva jeg tror på? Jeg er ikke interessert i å snakke om det i det hele tatt. Det er min overbevisning og sånn er det. Du kan spekulere så mye du vil.

 

Jeg tror nok flueprat rett og slett er veldig nysjerrig, noe jeg også begynner å bli :) Men hvis du ikke vil snakke om det er det selvfølgelig helt greit, men du teaser oss da veldig...Har du sagt A..

Lenke til kommentar
Vandrehistorie er ikke det samme som vitenskap. Det er heller ikke vitenskap alt som kommer ut av munnen på en vitenskapsmann.

Aha! Først nå tar du poenget og prøver å fremstille det som ditt poeng.

Man må være skeptisk, det er det jeg sier!

 

Jeg har da alltid ment det! Men det er forskjell på å være skeptisk og å trekke ting i seriøs tvil. Jeg er skeptisk til alt, til og med er jeg skeptisk til om jeg tvil er på alt, men det betyr ikke at jeg i praksis går rundt og tenker "Hm, hva om evolusjonsteorien ikke stemmer? Hva om Bibelen har rett? Den KAN ha det. Tross alt har jeg en 0,0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

0000000000000000000000000000000000001 prosent sjanse for å havne i Helvete! Giiiiiiiiiiid"

Lenke til kommentar
Har det en gunstig effekt på overlevelses- og reproduksjonsevnen din å vite om evolusjon?

Når du går til legen legger du ditt liv i hendene til evolusjonsteorien :)

 

Selv når du ikke er bevisst på det, så har du blind tro til, ja, f.eks. evolusjonsteorien. Du regner med at legen vil kunne hjelpe deg med virusinfeksjonen, for eksempel, og da benytter han seg av kunnskap som blant annet er hentet fra evolusjonsforskning.

 

 

Hvis ikke kristne har lov å "forkynne", burde da ateister ha lov til dette?

Når en ateist "forkynner" så stiller han bare spørsmål/er kritisk. Det må være lov, og er veldig forskjellig fra religiøs forkynnelse, der man prøver å overbevise folk om at noe er sant uten bevis.

 

Føler selv til stadighet at mange er ute etter å så tvil i meg angående religion, og jeg prøver selv å så tro i andre ved å sette vitenskapen i tvil. Men det virker som om de fleste mener at det er bare ateister som har lov å gjøre dette.

Mange religiøse klarer seg uten å lyve om vitenskap.

 

 

Det er beklagelig at teologi skal komme i konflikt med vitenskap, for sannhet kan ikke motsi sannhet.

Teologi er ikke sannhet, men kun tomme påstander.

 

Jeg tror nok det alltid vil være rom for teologi, for enkelte spørsmål vil vi aldri få gode svar på.

Jeg kan ikke se at det at vi mangler mange svar gir rom for teologi. Tvert imot! Teologi setter en effektiv stopper for tørst etter å lære mer. Når du forklarer noe med "Gud gjorde det" så er det jo ikke mer å si om den saken.

 

 

Det burde kanskje vært slik at de som ikke tror på evolusjon, fikk annen undervisning? Da jeg gikk på skolen, fikk man velge mellom kristendom og livssyn. Sistnevnte var altså et alternativ for ateistene. På samme måte bør kanskje kristne få et alternativ til evolusjonsteorien i biologi-timene?

Nei, fordi man da ville støttet religiøs hjernevasking og løgnpropaganda om vitenskap.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...