Gå til innhold

Manuelle fastobjektiver til Canon 40D


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er på jakt etter et objektiv med fast brennvidde til Canon 40D. Har Canon Ef-s 17-55 f/2.8 IS og er strålende fornøyd med dette. Men noen ganger kunne jeg tenkt meg et litt mer anonymt objektiv (mindre). Typisk bruk blir litt gatefoto etc. Så jeg er ute etter et billig fastobjektiv i området (ca) 20-35 mm. Pris max 500 kroner. Jeg vet det finnes svært mange rimelige objektiver fra Pentax og andre som kan brukes med adapter. Vet også at bruken da blir manuell, men det er nettopp det jeg har lyst til å forsøke.

 

Jeg er godt vant med å handle på ebay, så jeg ser for meg at jeg ender opp der. Så hvis noen har konkrete tips om objektiver (gjerne gamle) av bra kvalitet eller om nettsider med oversikter over aktuelle objektiver så vil jeg sette stor pris på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at Canon byttet fatning når de gikk fra manuellt (FL/FD) og til autofokus (EOS), så blir det knotete.

 

Du har vel disse alternativene

1. Kjøpe en EF 28mm f/2.8 eller EF 35mm f/2 ny

2. Kjøpe samme objektiv brukt

3. Kjøpe en Canon/Nikon konverter og et billig Nikkor objektiv

 

Personlig hadde jeg nok gått for EF 28 f/2.8

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeps, klar over dette. Jeg var nok litt lite presis i beskrivelsen. Men du er inne på det jeg er ute etter i punkt 3. Tenker nettopp på et rimelig Nikkor, Pentax, Takumar e.l. Det finnes, såvidt jeg vet, adaptere både for Nikkor, M42, K-mount osv. I forhold til husfreden har jeg brukt opp kvoten for større innkjøp :) Siden jeg heller ikke vet hvor mye dette blir brukt er det greit å begrense kostnaden. Men takk for innspill uansett.

Lenke til kommentar

Det kan være fristende med gamle billige manuelle objektiver, men ofte er det noe som ganske fort havner i en skuff da de er så mye mer knotete å bruke enn nyere objektive med automatikk.

 

Du kan få Canon EF 50mm 1.8 til 500kr brukt om du er heldig.

Foreslår at du sparer kronene dine til du har råd til noe du vet du kommer til å få bruk for isteden for å svi dem av på gammalt "ræl".

Men om du insisterer finnes det garantert nettsider som omtaler slike løsninger.

Lenke til kommentar
Det kan være fristende med gamle billige manuelle objektiver, men ofte er det noe som ganske fort havner i en skuff da de er så mye mer knotete å bruke enn nyere objektive med automatikk.

 

Du kan få Canon EF 50mm 1.8 til 500kr brukt om du er heldig.

Foreslår at du sparer kronene dine til du har råd til noe du vet du kommer til å få bruk for isteden for å svi dem av på gammalt "ræl".

Men om du insisterer finnes det garantert nettsider som omtaler slike løsninger.

 

Å kalle en del av disse objektivene "ræl" blir vel litt feil, men jeg skjønner rådet ditt. Men jeg er ikke enig likevel! Jeg tror jeg vet ganske godt hva jeg går til. Jeg har en Canon 85mm f/1.8 som jeg ganske ofte setter på helmanuell (fokus og eksponering). Synes det er herlig befriende noen ganger å fotografere på denne måten. Det minner meg om slik jeg fotograferte med film. Langsomt og med tanke bak alle "skudd". Visst er det både morsomt og nyttig å skyte 6,5 bilder i sekundet med følgefokus når det er nødvendig. Men her er jeg altså ute etter noe annet.

 

Takk for råd om 50mm, men det er ikke brennvidden jeg er ute etter. Jeg har hatt 50mm og synes dette blir hverken fugl eller fisk! Canon sin billige 50mm er for all del bra. Jeg hadde den enda litt bedre f/1.4 og den var rent teknisk ok selv om den må blendes ned en god del for å yte på topp.

 

Så jeg gjentar nå spm. mitt enda en gang... Jeg vet det finnes en haug med gamle, men veldig gode objektiver. Og nei - jeg synes ikke det er så veldig knotete å jobbe manuelt. På 350D var det knotete, men på 40D har søkeren blitt såpass at det går helt fint.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt en 28 eller 35mm Nikkor AI-S. 35mm er ganske sjeldent på bruktmarkedet (merkelig nok), så det blir nok mest aktuelt med en 28mm. Det er de eneste objektivene med akseptabel optisk kvalitet du kan få til den prisen.

 

Edit: Det samme gjelder egentlig virkelig gode objektiver fra andre produsenter, også tredjepart. Jeg kan i farten ikke huske noen alternativer fra Pentax og de andre som er å anbefale, fordi Pentax er 50mm + pancake for meg. Selv hadde jeg en gang i tiden en Tokina 28mm f/2,8 som var ganske god. Slike finnes jo til en hyggelig pris hvis du kommer over dem, og de leveres med så og si alle fatninger.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg ville valgt en 28 eller 35mm Nikkor AI-S. 35mm er ganske sjeldent på bruktmarkedet (merkelig nok), så det blir nok mest aktuelt med en 28mm. Det er de eneste objektivene med akseptabel optisk kvalitet du kan få til den prisen.

 

Takk! Jeg ventet egentlig på at du skulle komme på banen her!

Lenke til kommentar
Selv hadde jeg en gang i tiden en Tokina 28mm f/2,8 som var ganske god.

Kjøpte en slik en i FD fatning av Antonio når jeg var innom han. Den virker brukbar når jeg prøvde den på FTb-en jeg låner.

 

Men FD til EOS fatning er visst noe herk har jeg skjønt. Da er det bedre å kjøpe en gammel AE-1 eller lignende.

 

Tom

 

edit: FTb ikke QTb - grunnen til at blander er at kameraet heter FTb QL der QL står for Quick Loading

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Det er helt ubrukelig, og slike adaptere er råttent dyre på bruktmarkedet. Jeg vil faktisk utrope det som den dårligste løsningen på et problem som finnes i dag. Det problemet kan faktisk ikke løses med Canon-utstyr. De som bruker FD-optikk bruker Olympus dSLR. Frem til nylig har E-1 vært FD-entusiastenes favoritt.

Lenke til kommentar
Det er helt ubrukelig, og slike adaptere er råttent dyre på bruktmarkedet. Jeg vil faktisk utrope det som den dårligste løsningen på et problem som finnes i dag. Det problemet kan faktisk ikke løses med Canon-utstyr. De som bruker FD-optikk bruker Olympus dSLR. Frem til nylig har E-1 vært FD-entusiastenes favoritt.

Det var jeg ikke klar over.

 

Men jeg sikter nok inn på å få kjøpt FTb-en hvis den er OK. Det blir billigere.

 

Tom

Lenke til kommentar
En av Gutteklubben Greis feminine medlemmer bruker et slikt adapter. Hun har fjernet de optiske elementene, og bruker det sammen med et makro-objektiv. Det fungerer visst ypperlig, sett bort fra at du ikke kan fokusere på lengre avstander. Litt upraktisk løsning?

I og med at det er til makro-bruk, så er det greit nok det.

 

Men jeg er nok ikke der. Ettersom jeg kjøpte en EOS 3 til spottpris tidligere i vår, så er det EF optikk som prioriteres.

 

Analogt med FTb og Olypmus XA blir for avekslingens skyld.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...