Gå til innhold

Subwoofere: Jo større, jo bedre?


Anbefalte innlegg

Størst er best..

 

Så slett ikke riktig, kommer ann på hva slags høyttaler en bruker i systemet, hvordan rommet er osv.

 

Til musikk så kan små raske suber være greit, men til film vil en ofte ha mer pondus.

 

Har selv XTZ 12", den fungerer greit, men er litt treig, for mine høyttalere og til musikken jeg hører på. Hvis jeg skulle kjøpt meg en eller to nye suber nå så hadde det blitt MJ Aucoustics, synes de gir utrolig mye for pengene.

 

Men til prisen så er XTZ også meget bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Størst er best? Huff da har jeg blitt grundig lurt når jeg ga 15 000,- for min 10" med de usle mål på 30x30x30cm.. :no:

 

 

*FØLE SEI DOM* :fun:

 

Er nok stort sett enig med Bluum. Når andre parametre holdes mest mulig konstante, er større det samme som bedre. Jeg hadde foretrukket en SPL-1500R fremfor din med 10".

 

Frode

Lenke til kommentar
Er nok stort sett enig med Bluum. Når andre parametre holdes mest mulig konstante, er større det samme som bedre. Jeg hadde foretrukket en SPL-1500R fremfor din med 10".

 

Frode

 

Nja, men skulle jeg lagt så mye penger i det hadde jeg heller strekt meg litt lengre og gått for DD10. :green:

 

Men skjønner poenget. ;)

Lenke til kommentar

Størst er best når det gjelder bass. Det flytter mer luft, og trenger derfor ikke like mye utslag fo å flytte samme mengde som en mindre, noe som vil føre til mindre forvrengning.

Tingen er at et større element har større motstand, så det kreves mer for å kontrollere det.

MEN, størst er ikke alltid best. En liten subwoofer kan spille renere, høyere og dypere enn en stor,

 

Så om du ser bort i fra alt annet, og du sammenligner en 8" og en 12" i hvert sitt perfekt designede kabinett, med strøm nok så det holder til å drive flytoget, så er 12" helt overlegent hva lydtrykk og dybde angår. (Og lydkvalitet på samme nivå)

 

"Hurtigheten" til en subwoofer er ikke bestemt av størrelsen. Dersom du har samme avrulling på en 10" og en 12", så vil de spille så godt som like kjapt ved samme volum, (dersom de begge får tilstrekkelig strøm og er plassert i en godt designet kasse).

Tingen er at produsentene må gjøre noen kompromisser, og særlig i budsjettmodellene.

Den "hurtigheten" kommer av hvordan subben er designet, ikke hvor stor den er.

 

En godt designet subwoofer kan desuten brukes til alt, ikke bare til film eller til musikk. Men til musikk er ikke behovet for å spille dypt like stort som på film, og en "musikksub" er gjerne designet med et filter som gjør at den ruller av slik at den ungår de aller dypeste tonene, da disse vil gjøre mere skade på resten av lyden, en være til nytte.

 

En annen ting med subwoofere (oh høyttalerelementer generellt), er at den spiller bedre jo mindre arbeidsområde den får. Så det å bruke en 15" subwoofer sammen med noen knøttsmå stativhøyttalere som ruller av ved 250Hz, vil du få problemer.

For den subben er garantert designet til å spille så lavt som 15Hz kanskje, og vil spille så dypt også. Det vil si at du ved å la den spille helt opp til 250Hz, gir den alt for mye å gjøre, noe som vil føre til at lydkvaliteten synker. Lyden vil da ikke oppleves "rask", siden den må spille alt fra 250Hx og nedover (hvor det er utrolig mye lyd som skal spilles), og alle frekvensene som spilles av samtidig påvirker hverandre.

Det er nok der "myten" om at småsubwoofere egner seg bedre til musikk stammer fra. Det er ikke størrelsen som betyr noe, men hvordan subben er designet.

Hadde man kunnet kutte alle signaler under f.eks. 25Hz, villle lyden blitt en helt annen ;)

 

Hvilken subwoofer som passer best avhenger av alle faktorer. Rommet, prisklassen, hva som skal spilles av, personlige preferanser og andre hensyn som må taes (naboer kanskje?).

Lenke til kommentar

Enig i mye, men av det jeg har hørt så fungerer små (10" osv) bedre til musikk, da de faktisk jobber raskere en 12".

 

Hos meg så er problemet mer at den ikke kan kuttes over 50hz en at den går dypt. Så lyden under er ikke alltid problemet, men også de "lyse" tonene på suben..

Har til gode å høre en 15" spille like rakst som en 10" av samme produsent, men det er muligens bare jeg som ikke er nok bevandret i hifi-verden.

Lenke til kommentar
Har til gode å høre en 15" spille like rakst som en 10" av samme produsent, men det er muligens bare jeg som ikke er nok bevandret i hifi-verden.

 

Er nok det. Eneste som skal til for at en 15" er like rask rask som en 10" er at man mater den med nok effekt. Problemet er at billige subwoofere som regel er utstyrt med for liten forsterker å da låter de "trege" ;)

Lenke til kommentar
En annen ting med subwoofere (oh høyttalerelementer generellt), er at den spiller bedre jo mindre arbeidsområde den får. Så det å bruke en 15" subwoofer sammen med noen knøttsmå stativhøyttalere som ruller av ved 250Hz, vil du få problemer.

For den subben er garantert designet til å spille så lavt som 15Hz kanskje, og vil spille så dypt også. Det vil si at du ved å la den spille helt opp til 250Hz, gir den alt for mye å gjøre, noe som vil føre til at lydkvaliteten synker. Lyden vil da ikke oppleves "rask", siden den må spille alt fra 250Hx og nedover (hvor det er utrolig mye lyd som skal spilles), og alle frekvensene som spilles av samtidig påvirker hverandre.

 

Nå finnes det vel uansett ikke mange subber som fungerer godt opp til 250Hz. Normalt sett vil en sub deles på 100Hz eller lavere.

 

En annen ting, hva mener folket med "rask" når det gjelder en sub? Ved 30Hz beveger den seg 30 ganger frem og tilbake i sekundet uasett om den er 8" eller 24". Hvis den ikke gjør det, gjengir den ikke 30Hz men en annen frekvens.

 

Frode

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det er vel her størrelsen på både element og forsterker kommer inn. Man trenger et element som kan flytte luft (bevege seg en del) når man skal spille de lavere frekvensene og føle dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...