Gå til innhold

Vurdering av bla. et brukt Minolta 70-210mm f4


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Vurderer å kjøpe noen eldre minolta linser til mitt Sony A350.

 

Minolta AF 35-70mm f4

Minolta AF 70-210mm f4

Minolta AF 50mm f1.7

 

Når det gjelder "beercan"'en så er det nevnt i tilsalg annonsen at det er noen svake riper i frontlinsa, men at det ikke har noe å si for bildekvaliteten. Legger ut et bilde her for å få hjelp med en vurdering av linsa's stand (vet det er vanskelig utifra et bilde, men prøver alikevel)

 

post-22327-1210410939_thumb.jpg

 

Hvordan er de andre to linsene? HAr lest endel om de og de virker som bra valg. Saken er imidlertid at jeg er en nybegynner som er i startgropa. "Trenger" jeg disse linsene på et slikt stadie?

 

Takker for alle innspill, kommenarer og diskusjoner rundt standen til 70-210mm linsa og rundt de to andre linsene.

 

Tom Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Små riper foran på glasset har gjerne ikke så mye å si for annet enn verdien. Kan nok være noen situasjoner du kan legge merke til det.

 

Om du egentlig trenger noen av disse, får nesten du og lommeboken din vurdere. Det er gøy med litt utvalg, men du må nesten finne ut av behovene dine, og om du kan ta deg råd til det. :)

(I verste fall klarer du alltids å selge det videre.)

Lenke til kommentar

Jeg har både en beercan og en 50/1,7. Disse er to av mine absolutt foretrukne objektiver. 50millimeteren er skarp og fin fra f 2.0 og har rask autofokus på A100. Beercan har ganske treig autofokus (på A100) men er skarp og med fine "minoltafarger" og bra bokeh.

 

Jeg prøvde å sammenligne beercan på 210mm med mitt billige Tamron 70-300 ved å croppe beercan tilsvarende til 300mm, og beercan var faktisk bedre og med mer detaljer.

 

35-70/4 har jeg hørt skal ha bra minoltakvaliteter (skarphet og farger) men brennvidden blir for mange upraktisk.

Lenke til kommentar
35-70/4 har jeg hørt skal ha bra minoltakvaliteter (skarphet og farger) men brennvidden blir for mange upraktisk.

 

Hmm...ook, hehe. Da trenger nybegynneren en liten forklaring :whistle:

 

Alle tre linsene kan jeg få til 2200kr, høres det fornuftig ut?

 

Tom Erik

Lenke til kommentar
35-70/4 har jeg hørt skal ha bra minoltakvaliteter (skarphet og farger) men brennvidden blir for mange upraktisk.

 

Hmm...ook, hehe. Da trenger nybegynneren en liten forklaring :whistle:

 

Alle tre linsene kan jeg få til 2200kr, høres det fornuftig ut?

 

Tom Erik

 

 

Dersom objektivene er i god stand er dette en fornuftig pris. Dersom du kan se på objektivene før du kjøper, sjekk om fokusmekanismene går lett, at det ikke er soppangrep på linseelementene (dette kan leses mer om på internett, søk på f.eks. "fungus lense") og test de på kameraet, om autofokus og eksponering blir riktig, gjerne ved å sammenligne med andre objektiver

Lenke til kommentar
35-70/4 har jeg hørt skal ha bra minoltakvaliteter (skarphet og farger) men brennvidden blir for mange upraktisk.

 

Hmm...ook, hehe. Da trenger nybegynneren en liten forklaring :whistle:

 

Alle tre linsene kan jeg få til 2200kr, høres det fornuftig ut?

 

Tom Erik

 

Prisen skal jeg ikke si noe om (annet enn at det forsåvidt høres bra ut for god AF-optikk generelt), men forklaringen skal jeg gjøre et forsøk på. :)

 

Sånn generelt har de fleste digitale speilreflekskameraer noe man kaller "crop-faktor", noe som betyr at bildesensoren er i et visst størrelsesforhold i forhold til standarden for film på filmbaserte speilreflekskameraer.

Det viktigste i forbindelse med at sensoren er mindre, er at brennvidden på et kamera med cropfaktor kontra et filmbasert vil tilsvare en annen.

 

En 35-70 påmontert et DSLR vil gi en brennvidde tilsvarende 52,5-105, noe som gjør at du får litt mer tele, men mye mindre vidvinkel. På et filmkamera er det ikke så utrolig ille (siden man "beholder" vidvinkelen), men på et DSLR er et 35-70 ganske så trangt.

 

Objektivet som fulgte med kameraet ditt er antagelig 18-55 eller 18-70 (husker ikke nøyaktig). Det er antagelig brennviddemarkeringer på objektivet, forsøk å sett det på 35, og forestill deg hvordan det vil være å ikke ha muligheten til å dekke noe mer enn det. Svært ofte ganske så plagsomt, om man ikke kan zoome inn nok med objektivet, kan du alltids forstørre bildet en smule etterpå. Det kan du, naturlig nok, ikke gjøre med "tapt" vidvinkel.

 

Men om objektivet er godt, kan det jo være kjekt å ha, i hvertfall i situasjoner du er sikker på at du ikke trenger vidvinkel. :)

 

(Håper det ble noenlunde forståelig, og at jeg ikke har bommet på noe alvorlig i forklaringen.)

Lenke til kommentar

Fleska til jeg, så har jeg litt å velge i. Finner jeg ut at jeg ikke trenger en eller to av de, så er de vel mulig å få solgt?

 

Vidvinkel er neste på lista, meeeen har vel spola nok spenn for denne måneden allerede... Særlig på en hobby jeg ikke engang har begynt med enda... :blink:

 

Kjøpte meg et stativ og en remote utløser med det samme. Da skulle jeg vel værra klar for å ta noen bilder snart. Nå må jeg bare vente på den jævla posten da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...