Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Rart problem - ny RAM, maskinen starter av og til


Anbefalte innlegg

Håper noen kan komme med noen bra tips til dette rare problemet:

 

Har en maskin fra 2004 som har blitt oppgradert gjennom årene. P4 3GHz, 1GB RAM, 2xHD, 2xDVD, ATI HD 2600 Pro 256 MB. Maskinen fungerer med denne konfigurasjonen veldig bra.

 

Jeg ville ha mer RAM så jeg kjøpte 1 GB ekstra. Har 4 plasser til RAM, og 2x512 fra før av så jeg kjøpte 2x512 til av riktig type (PC3200, CL 2,5, DDR). Men maskinen ville ikke boote med disse brikkene i! Det vil si: Maskinen starter, men stopper i BIOS, og henger seg opp der slik at jeg ikke engang får trykket DEL for å komme i BIOS.

 

Testet mange forskjellige kombinasjoner, og har kommet frem til at brikkene er i orden, for jeg har kjørt med kun de nye brikkene og maskinen starter fint. Kan kjøre med brikker i plass 1, 2 og 3, men hvis jeg har minnebrikke i sokkel nr. 4 så starter ikke maskinen. Med andre ord, jeg kan ha 1,5 GB minne nå hvis jeg vil.

 

Jeg trodde kanskje RAM-sokkel nr. 4 var ødelagt på et vis. Men da jeg byttet om plasseringen slik at de nye brikkene sto i plass nr. 1 og 3 og de gamle sto i 2 og 4, så funket det og jeg fikk startet maskinen. Lykkelig satte jeg den ned på gulvet igjen, ryddet i kablene inni og fjernet litt støv inni den før jeg skrudde på dekselet. Men gjett hva, den ville ikke starte igjen! Må nå igjen ta vekk én brikke for at maskinen skal funke.

 

Hva er problemet? For svak strømforsyning, eller noe med hovedkortet? Har kun 350W strømforsyning... men synes det var rart at det funket én gang uten problemer. Den gangen startet jeg også opp et 3D-spill (Trackmania Nations Forever) for å se om den taklet belastning, noe den gjorde uten problemer. Jeg tror derfor at det er nok strøm.

 

Kan en BIOS-oppdatering hjelpe?

Endret av Irgendwer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du har muligheten i bios kan du prøve å slå av "dual chanel" på minnet. det kan hende den prøver å parre begge kanalene, noe som bare hadde fungert med 4 helt identiske brikker.

 

for når du kjører 3 brikker er det "umulig" å parre 2 kanaler. så det vil dermed automatisk løse problemet.

Lenke til kommentar
hvis du har muligheten i bios kan du prøve å slå av "dual chanel" på minnet. det kan hende den prøver å parre begge kanalene, noe som bare hadde fungert med 4 helt identiske brikker.

 

for når du kjører 3 brikker er det "umulig" å parre 2 kanaler. så det vil dermed automatisk løse problemet.

Er du sikker? Tror det sto i manualen en tabell om at det skulle gå greit å installere minne på plassene 1,2,3,4 henholdsvis slik: A,B,A,B (der A er én type minne og B er en annen). Skal uansett undersøke om dette er en mulighet i bios, men jeg tviler litt.

 

@DarkZhade: Dette med å stille volten i bios, hva skulle jeg eventuelt stilt den til?

Lenke til kommentar
når du kjører 3 brikker vil den automatisk bli 64bit på ramen. ikke 128, for det går ikke. skulle den parra 3 brikker ville det blitt 192bit minnekontroller.

Som jeg mistenkte gikk det ikke an å slå av dual channel i biosen. Ikke som jeg så i alle fall (kunne derimot slå av hyperthreading på prosessoren om jeg ville... ikke at det hjelper her da).

 

Stemmer at det funker med 3 brikker i alle fall, og at dual channel blir slått av da, det ser jeg i oppstarten av bios. Akkurat nå kjører jeg derfor kun med 2 brikker så får jeg de i alle fall i dual channel, men er det noe særlig hastighetstap ved å kjøre uten dual channel? Hvis ikke kunne jeg kjørt i alle fall 3 brikker, så fikk jeg noe ut av pengene. Hender jo noen ganger at jeg nesten kjører tom for minne med 1 GB så 1,5 GB hadde vært greit.

Lenke til kommentar

Prøvde 3 brikker igjen og nå vil det ikke fungere. Så da er det vel dårlig hovedkort eller for lite strøm siden det er sånn på lotteribasis? Er 350W for lite for denne maskinen? Trodde ikke minnebrikker skulle kreve så mye strøm. Har jo prøvd å koble fra DVD-spillerne og den ene harddisken uten at det har hjulpet noe på minneproblemene.

Endret av Irgendwer
Lenke til kommentar

Du bør prøve å resette cmos også.Det skal egentlig gjøres hver gang du flytter fysisk på en rambrikke.(jeg returnerte en gang 2 brikker som feila som juling på memtest,resatt cmos/bios og funka fett)Aner ikke hva problemet ditt er dessverre men husk å resette bios hver gang du flytter på ram så unngår du å bli lurt av hovedkort med dårlig autodetekt av ram.

Lenke til kommentar
Du bør prøve å resette cmos også.Det skal egentlig gjøres hver gang du flytter fysisk på en rambrikke.(jeg returnerte en gang 2 brikker som feila som juling på memtest,resatt cmos/bios og funka fett)Aner ikke hva problemet ditt er dessverre men husk å resette bios hver gang du flytter på ram så unngår du å bli lurt av hovedkort med dårlig autodetekt av ram.

Har resatt den. Det som var så rart var at jeg satte på memtest, og én av gangene jeg startet opp og den var på sammen med 4 rambrikker, talte den opp alle 2 GB uten problemer. Andre ganger feilet dette. Har testet alle brikkene hver for seg og vet at de er feilfrie. Kjører jeg med kun 2 brikker og altså 1 GB har jeg ingen problemer.

Lenke til kommentar

om det er viktig for deg hadde jeg bytta ut alle brikkene med 2x1gb. du hadde nok tapt mindre på å selge det du har nå for 3-400. og kjøpe deg nytt hovedkort cpu og ram. psu'en bør klare seg bra opp til dualcore.

 

min media pc bruker max 140w fra stikkontakta. og har en e2160@3ghz HD3850 2gb ram, p35chipset 1 harddisk 1dvd brenner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...