Gå til innhold

Alternativer til Sigma 18-200 OS


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS for Canon og lurer på om dere har noen gode alternativer for den i form av én normalzoom + én telezoom. Jeg ønsker bedre lysstyrke eller skarphet uten å miste vibrasjonsdempingen. Budsjettet har leg ikke lyst til å strekke noe særlig lengre.

 

Jeg vurderer kombinasjonen Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS + Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS. Hva synes dere om denne pakken sammenlignet med Sigmaen? For og i mot?

 

Finnes det flere gode alternativer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp kjøpt Sigma 18-200 OS til Canon, og jeg må si imponert over ytelsene tatt prisen i betraktning. Den er god og skarp opptil 135mm, tar du mange bilder over dette ville jeg kanskje tenkt anderledes.

Jeg skal legge til at objektivet er kjøpt som et reiseobjektiv, og ikke en fullgod erstatning for f.eks Canon 17-55 F/2.8 og Sigma 70-200 F/2.8

 

Jeg kan prøve å sende deg en PM med eksempelbilder, i full oppløsning.

Lenke til kommentar

Ville helt klart levd med et objektivbytte i ny og ne, og sluppet den begrensede kvaliteten man stort sett får om man putter et så stort brennviddeområde som 18-200 i ett og samme objektiv. Verken Sigma eller Tamron får de beste skussmål for sine 18-200, mens Tamron kommer relativt godt ut med sin 18-250. Den er dog uten bildestabilisator.

 

Som sagt, ville jeg levd med et og annet objektivbytte, og ville gått for kombinasjonen Canon 18-55 IS og Canon 55-250 IS. Du har kanskje 18-55 IS fra før, og da er det rimeligere med mitt førstevalg enn en 18-200 fra enten Sigma eller Tamron. Må du kjøpe 18-55 IS i tillegg blir det vel omtrent samme pris... men altså med bedre kvalitet... og mer zoom.

Lenke til kommentar
Ville helt klart levd med et objektivbytte i ny og ne, og sluppet den begrensede kvaliteten man stort sett får om man putter et så stort brennviddeområde som 18-200 i ett og samme objektiv. Verken Sigma eller Tamron får de beste skussmål for sine 18-200, mens Tamron kommer relativt godt ut med sin 18-250. Den er dog uten bildestabilisator.

Spørsmålet er er om det er verd det kvalitetsmessig. Sigma 18-200 OS er vist også betydelig bedre enn Sigma 18-200 uten OS. Litt ekstra tele er kjekt men jeg vil si at optisk stabilisering er verd mer enn den ekstra telen til Tamron. Men Canon-alternativet vs Sigma-alternativet har begge OS så der teller telen bare positivt.

 

Som sagt, ville jeg levd med et og annet objektivbytte, og ville gått for kombinasjonen Canon 18-55 IS og Canon 55-250 IS. Du har kanskje 18-55 IS fra før, og da er det rimeligere med mitt førstevalg enn en 18-200 fra enten Sigma eller Tamron. Må du kjøpe 18-55 IS i tillegg blir det vel omtrent samme pris... men altså med bedre kvalitet... og mer zoom.

Jeg har ikke Canon 18-55 IS fra før så det blir omtrent samme pris:

Canon 18-55 + 55-250 mm IS koster fra 3767 kr i prisguiden.

Sigma 18-200 mm OS koster fra 3449 kr i prisguiden.

Lenke til kommentar

Da koker det jo ned til om du ønsker:

 

-Best mulig kvalitet, men ulempen med to objektiver

-Noe redusert kvalitet, men fordelen med bare et objektiv

 

Personlig ville jeg valgt det første, men det er jo helt individuelt hva man foretrekker. Bruksområdet og hvordan man bruker kameraet kan også være avgjørende for hvilken løsning som er mest hensiktsmessig.

 

:)

Lenke til kommentar

Jepp, det er dilemmaet jeg står ovenfor. :)

 

Det er altså to fordeler som må veiet mot hverandre:

- Fordelen av å slippe å bytte objektiv har jeg et klart inntrykk av "størrelsen" på.

- Fordelen av bedre bildekvalitet har jeg ikke noe klart inntrykk av. Det er denne fordelen jeg ønsker å måle opp mot alternativet. Med andre ord: Hvor stor er kvalitetsforskjellen?

Lenke til kommentar

Kvalitetsforskjellen varierer fra ubetydelig til betydelig alt etter bruksområde og kravene til brukeren. Gå til photozone.de og se på eksemplene der og se hva du synes.

 

Hvis man holder seg unna de største blenderåpningene (noe som opphever OS) så kan det levere fine bilder. Det jeg synes er uakseptabelt er hvordan områder som ikke er helt i fokus ser ut på noen av bildene.

 

Jeg kunne kansje levd med Sigma 18-200 OS hvis jeg hadde et sett med fastobjektiver i tillegg men ikke som eneste objektiv.

 

For øyeblikket så ser Nikon 16-85 ut til å være det beste objektivet med utvidet zoomområde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...