Gå til innhold

Samsung Syncmaster 2493HM vs. 2693HM


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurte på om noen kunne gi meg noe input rundt hvilken skjerm som er å foretrekke av Samsung Syncmaster 2493HM vs. 2693HM til spilling?

 

Skjermen skal kun benyttes sammen med gaming-maskinen min og det er derfor spillopplevelsen som er avgjørende. Pris er uvesentlig!

 

Er egentlig litt sugen på 26" (egentlig 25,5"), men så leser jeg at 2493HM har et kontrastforhold på 1000:1/10000:1 (dynamisk), mens 2693HM har 1000:1/3000:1 (dynamisk)

Har dette med forskjellen i kontrastforhold noe særlig praktisk betydning ift gaming?

Øvrige spesifikasjoner er like!

 

dessverre er begge skjermene såpass nye at det for øyeblikket er lite tester å vise til!

 

Hilsen Samsung-fanatiker

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...

Hei! :)

 

Jeg bestilte 2693HM fra Komplett.no på Fredag. Regner med at den er framme om 2-3 dager.

 

Nå er jeg litt spent og urolig, for jeg lurer på om jeg egentlig har gjort et godt kjøp.

 

Håper jeg kan leve med litt dårlig vertikal innsynsvinkel og at fargene ikke er helt "korrekte". (Ref: Test)

 

Valgte 2X93HM fordi:

- Den har ca. 0 input-lag og etterslep.

- Innsynsvinkelen og fargene er sikkert gode nok til surfing, spill og film.

- Skjermen ser ganske fin ut utenpå.

- Var ganske lei av å søke rundt på internett etter gode skjermer og ble apatisk i handlingsøyeblikket

 

Valgte 2693HM (25,5") fordi det da muligens blir lettere å lese tekst når jeg sitter tilbakelent i stolen og har skjermen montert på veggen. Da blir avstanden fra skjermen til øynene ca 1 meter.

 

 

Siden jeg ennå ikke har erfaringer sjøl får jeg referere til andres:

brukererfaringer

Det ser ut som de aller fleste er fornøyde.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med forskjellen på dynamisk kontrast på 2693 og 2493, men leste en plass at dynamisk kontrast bare er noe tull. En annen plass leste jeg at man blir mindre plaget av innsynsvinkelen på 2493 enn på 2693, pga. størrelsen. Sikkert noen som vet slikt bedre enn meg.

 

 

I tilfelle jeg angrer på kjøpet lurer jeg på om noen kan anbefale en annen 24"/26" som har omtrent like lite input lag og etterslep, men kanskje er bedre på innsynsvinkel og fargegjengivelse?

Lenke til kommentar
- Var ganske lei av å søke rundt på internett etter gode skjermer og ble apatisk i handlingsøyeblikket

 

hahaha det der høres kjent ut ;) Vedr 2493HM har jeg også hørt mye bra, har ikke studert 2693HM så nøje enda. MEN, jeg har også lest en del oplevelser om DOA, pixelfeil etc. Nå vet jeg ikke om dette er spesielt for den modellen eller om den er som "alle" andre.

Lenke til kommentar

Sånn, beistet er på plass (2693HM). Fungerer helt utmerket, ingen døde piksler.

Pussig at HW akkurat testa 2493. Tror de har fulgt litt med på forumet.

Skjermen er latterlig stor, den gir større widescreen-bilde enn Panasonic CRT TV'n som står her ved siden av (skal byttes i 40-42" i 2009). Hadde helt sikkert klart meg med 24", men det er heller ingen ulempe med 25,5". Men vil ikke anbefale noe større enn dette hvis du sitter med vanlig kontorstol og skrivepult, det får da være måte på. Jeg skal ta å feste den til veggen for å få den så langt unna som mulig. Håper du blir fornøyd kryppe! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Har lest en plass at 500:1 i kontrast forhold er normalt i en proffesjonell kinosal. Jeg hadde en lg tv tidligere , som jeg måtte justere bildeinstillingene etter www.lagom.nl sitt kalibreringbilder for å få perfekt bilde. Når jeg endelig hadd fått bildet perfekt kunne jeg glemme det oppgitte kontrastforholdet. Uansett, et høyt kontrastforhold vil bare føre til at du blir blended ved lyse bilder. Kontrastforholdet er det siste man skal se på når man er ute etter ny skjerm!!! Bare markedsførings tull. Ingen etteslep, svart er svart, synsvinkel er ok og at skjermen klarer å gjøre forskjell på alle rgb farger (etter den er finjustert) er det absolutt viktigste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...