Gå til innhold

Etterfølger av D300 snart?


Anbefalte innlegg

Jeg vet at D300 ble gitt ut i slutten av 2007. Men ting skjer fortere enn vi får snudd oss. Så jeg har to spørsmål som jeg prøver meg på uansett:

 

1) Er det noen som vet om det sannsynligvis kommer en oppfølger eller en modell som likner på D300 i løpet av året?

 

2) Så til litt annet: Er det noen som har erfaringer med Sigma-utstyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppfølger: Nei.

 

Det som kommer er vel D90, lillebroren til D300 og oppfølgeren til D80. Noen spekulerer i en D300x som vil være en tregere utgave med fullformat og mer fokus på billedkvalitet, i samme gate som Canon 5D.

 

Hva tenker du på av Sigma-utstyr da? Jeg har 10-20mm og 24-70mm

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Jeg vet at D300 ble gitt ut i slutten av 2007. Men ting skjer fortere enn vi får snudd oss. Så jeg har to spørsmål som jeg prøver meg på uansett:

 

1) Er det noen som vet om det sannsynligvis kommer en oppfølger eller en modell som likner på D300 i løpet av året?

Det er veldig lite sannsynlig. Det eneste som det er en viss sjanse for, er at det kommer en D300-liknende variant med fullformat, som da blir en del dyrere.

 

2) Så til litt annet: Er det noen som har erfaringer med Sigma-utstyr?
Ja, og mange andre også. Mye er bra, noe er midt på treet og noe er dårlig. Sigma har et enormt sortiment, så du må nesten spørre mer konkret om enkeltprodukter dersom du forventer noe mer utdypende svar.
Lenke til kommentar
Hvis de utstyrer oppfølgeren med fullformat synes jeg det blir rart å kalle den D300x. x-en innebærer gjerne en mindre oppdatering, og ikke noe så stort som bytte av sensorstørrelse.
x innebærer annen sensor med høyere oppløsning enn i originalen, jf. D2/D2x og D40/D40x. s brukes om mindre oppgradering som ikke innebærer endring av sensor.
Lenke til kommentar

Greit nok med endring av oppløsningen. Men nå innebærer jo fullformat noe annet enn kun større oppløsning da. Huset blir større, mest sannsynlig langt dyrere, enda bedre ISO-ytelse. Og hvis den heller prioriterer bildekvalitet over seriebildehastighet, og ender med 5 bilder i sekunder, ser jeg det som et nesten nytt hus. Kanskje litt tidlig å komme med D400 nå, ettersom det hovedsakelig ville vært sensor som var forskjellen. Kanskje Nikon starter med bedre værtetning og stabilisator i huset. Lov å håpe. :)

Lenke til kommentar
1) Er det noen som vet om det sannsynligvis kommer en oppfølger eller en modell som likner på D300 i løpet av året?

2) Så til litt annet: Er det noen som har erfaringer med Sigma-utstyr?

1: Ut fra Nikons både erklærte og faktiske modellpolicy, kan det være grunn til å vente en D300-etterfølger tilgjengelig høsten 2009, ikke før og kanskje seinere. Det kan komme en D300s-oppdatering i løpet av året, men foreløpig er det vel ingen som forventer dette. Det forventes en ny, høyoppløst FX-flaggskip-modell, og trolig en rimeligere FX-modell i tillegg til det opplagte: Etterfølgeren til D80.

 

2: Sigma-optikk gir gjerne mye og solide ting for pengene, men er dessverre ofte utsatt for diverse kvalitetsproblemer, f.eks sentreringsfeil, autofokus-feil og diverse annet. Jeg har for egen del opplevd både sentreringsfeil, håpløs autofokus og manglende skrue, som leverandøren ikke kunne skaffe, (!) i objektivfatningen.

Lenke til kommentar

Trådstarter må huske på at kamerautstyr for seriøse fotografer har mye lenger levetid enn grafikk-kortet i en gjennomsnitts gamers pc. Canon Eos 20D er nå en 4 år gammel modell, og latsabbene hos Canon har enda ikke klart å lage noe som er betydelig bedre i den klassen. Av den grunn er det missbruk av ressurser å stille om hele produksjonslinjen i tide og utide, med så lite vinning som det ligger i en oppgradering.

 

Forbaska late japanere som ikke gidder å finne opp hjulet hvert kvartal :wallbash:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...