Gå til innhold

Stor objektiv-investering; kjøpe lokalt eller internasjonalt?


Anbefalte innlegg

Har studert flere originaleksponeringer tatt med D3/Nikkor 70-200, Nikkor 80-200 og Sigma 70-200 (ikke macroutgaven)
Da har du ute latt to varianter av Sigma 70-200 som bør være med - siste kom i desember i fjor. Byggekvaliteten på 70-200 macro (ikke II) er i hvert fall tilstrekkelig for de aller fleste. Nei, den er ikke like solid som 70-200VR, men du skal bruke kameraet ditt *hardt* for å ødelegge den. Dessuten er den forholdsvis rimelig, 7500 kr (både I og II). I høyeste grad noe som bør vurderes om du ikke _trenger_ VR (behovet er tross alt litt mindre på D3 enn på andre kameraer, pga høy ISO-egenskaper - selv om VR gir deg enda mer)...

Har sett på APO-utgaven, ingen av macroene. Men uansett ble både Sigma og Nikkor 80-200 ekskludert da jeg, til tross for ISO-egenskapene på D3 trenger VR. Ettersom jeg kommer til å bruke TC 1.7 må jeg gjerne stoppe ned litt for å få god nok bildekvalitet, og da trenger jeg all hjelp jeg kan få uten stativ. :) Det er dog litt synd å bruke nesten det dobbelte "bare" for VR, så jeg får kanskje ta en titt på macroutgavene. Hadde tross alt vært greit å ha en macrofunksjon lett tilgjengelig selv om det ikke er 1:1.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hvilken kjede jobber du for, og hvor mye tar dere vanligvis for et D3-hus? (Veiledende/med eventuelle tilbud)
Har dessverre ikke lov å skrive det her på forumet, men kan si at ordinærpris ikke er spesielt gunstig. Men kommer du og plukker med det 14-24, samt legger inn bestilling på 24-70 og 70-200VR kan det hende en bedre pris kan ordnes.

er det tilfeldig du som jobber på elitefoto på jekta? han ung gutten der?

Hvis det stemmer var det du som solgte meg D3 en, sigma billig objektive og kamera sekken :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med alle objektivene du vurderer, men har forsøkt Nikon 70-200 VR på D300, og har forsøkt forskjellige Sigma i EX-serien.

 

Mitt inntrykk er at Nikon har det lille ekstra i skarphet i forhold til Sigma. Dersom jeg zoomer helt inn på pixelnivå på foto tatt med Sigma, merker jeg at bildet blir uskarpt før jeg kommer helt ned til pixelnivå.

 

Da jeg forsøkte Nikon 70-200 VR, ble jeg kraftig imponert. Det ble plutselig pixlene som begrenset bildet.... Det var sylskarpt helt ned til pixelnivå.

 

Forsøkte også Nikon 17-55, 2.8 DX på en D200, og jeg har samme erfaring der som med nikon sin 70-200.

 

Er ingen proffotograf, men dette er hvertfall de "store" forskjellene jeg har merket.

 

Og en ting til: Nikon 70-200 VR har en sykt rask autofokus :)

Lenke til kommentar
D3 med 14-24, 24-70 og 70-200VR til 40 lapper? ;-)
Tror han bare mente objektivene, som var hovedtemaet i tråden :)

 

Her jeg jobber vil den pakken komme på ca 40000,-.. og da tjener vi ca 1000,-:p

Det er vanskelig å tro at fotobutikker ikke selger med større fortjeneste enn 2.5%.

Et annet eksempel fra der jeg jobber (og jeg jobber et annet sted enn jvc1986). EOS 1Ds MK III solgte vi til en pris som lå ca. 1.250 kroner over innkjøpspris for ikke lenge siden (har ferie nå, så er ikke helt oppdatert på dagens priser).

 

Det er stort sett ikke mye å tjene på å selge kamera... det man tjener penger på er ekstrautstyr. Men nå er det så stor konkurranse på det etterhvert også, at det ikke er mye å leve på uansett med mindre man også holder på med egenproduksjon av bilder/fremkalling, overspillinger og diverse. Hadde vi kun solgt kamera og fotoutstyr der jeg jobbet, hadde vi muligens gått med underskudd.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Det Super8 skriver er helt korrekt. Han bør jo vite det, og jeg kan bekrefte det. Jeg har selv sjekket hva jeg kan få et kamera for hvis jeg er ansatt i en butikk, og det er ikke rare avslaget det er rom for. Et kamera til 3000 tjener butikken bare noen få hundrelapper på.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt det internasjonalt, men jeg vet at det er strid om dette. En kamerat av meg gikk til innkjøp av en D3 og et par av de objektivene du nevner her, og kom meget godt ut av det. Jeg ser av prislisten jeg har at D3 + de tre objektivene du nevner vil komme på ca. 50 000 ferdig levert i Norge. Da er valget fryktelig lett for min del...

Lenke til kommentar
Jeg har ikke erfaring med alle objektivene du vurderer, men har forsøkt Nikon 70-200 VR på D300, og har forsøkt forskjellige Sigma i EX-serien.

 

Mitt inntrykk er at Nikon har det lille ekstra i skarphet i forhold til Sigma. Dersom jeg zoomer helt inn på pixelnivå på foto tatt med Sigma, merker jeg at bildet blir uskarpt før jeg kommer helt ned til pixelnivå.

 

Da jeg forsøkte Nikon 70-200 VR, ble jeg kraftig imponert. Det ble plutselig pixlene som begrenset bildet.... Det var sylskarpt helt ned til pixelnivå.

 

Forsøkte også Nikon 17-55, 2.8 DX på en D200, og jeg har samme erfaring der som med nikon sin 70-200.

 

Er ingen proffotograf, men dette er hvertfall de "store" forskjellene jeg har merket.

 

Og en ting til: Nikon 70-200 VR har en sykt rask autofokus :)

 

Jeg tror det eneste "problemet" med 70-200VR og D3 vil være vignettering, men for min del er det nesten en bonus da jeg liker slike effekter. Har sett litt på diverse Sigmaer etc. og egentlig ikke blitt særlig imponert på noe vis. Nå som jeg faktisk skal kjøpe det beste sports-huset/lav-ISO-huset som finnes per i dag er det kanskje like greit å kjøre lina helt ut. Det er jo såklart et spørsmål om økonomi, men etter å ha studert i altfor mange år og nå begynner i en ganske greit betalt jobb er jeg ikke interessert i å snu på kronene. Har rett og slett lengtet etter dette øyeblikket! :)

Lenke til kommentar
Det Super8 skriver er helt korrekt. Han bør jo vite det, og jeg kan bekrefte det. Jeg har selv sjekket hva jeg kan få et kamera for hvis jeg er ansatt i en butikk, og det er ikke rare avslaget det er rom for. Et kamera til 3000 tjener butikken bare noen få hundrelapper på.

 

Jeg kan enda nesten ikke tro at marginene er så små, men ettersom det virker som om det er full enighet om dette må jeg nesten ta det for god fisk. For butikken vil det kanskje være et bedre alternativ å gi noe ekstrautstyr med på kjøpet? For eksempel et par minnekort og en fotobag?

Lenke til kommentar
Jeg ville kjøpt det internasjonalt, men jeg vet at det er strid om dette. En kamerat av meg gikk til innkjøp av en D3 og et par av de objektivene du nevner her, og kom meget godt ut av det. Jeg ser av prislisten jeg har at D3 + de tre objektivene du nevner vil komme på ca. 50 000 ferdig levert i Norge. Da er valget fryktelig lett for min del...

 

50 000 for D3, 14-24, 24-70 og 70-200?? Det kan umulig stemme. Tar jeg utgangspunkt i de billigste fra ebay, medregnet frakt, moms og tollgebyr blir prisen minst 60 000+. Man sparer allikevel opp mot 20k, men dette vil jo også være det eneste argumentet for kjøp utenlands.

 

Min største sperre mot å handle fra utlandet er egentlig at jeg er ekstremt utålmodig. Jeg har ikke lyst å vente i år og dager på at pakken skal snirkle seg gjennom toll-sirupen, men er det verdt 20000 i tillegg til de andre fordelene ved å handle lokalt? Gudene vet...

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg spekulert litt.

 

Bestiller jeg fra utlandet vil jeg normalt få ett års internasjonal garanti, og da burde en eventuell feilproduksjon oppdages før garantitiden er over. Vil jeg isåfall gå gjennom Nikon Norge om jeg skal rette et slikt garantikrav?

 

Jeg vil spare rundt 20000+- som jeg kan sette av til eventuelle reparasjoner etter garantitiden i tillegg til å tegne en verdisaksforsikring.

 

Kameraet kan sendes med FedEx, som reduserer frakttiden til en uke (ifølge andre). Hvordan er frakttiden i praksis med tanke på toll etc? Verdien på utstyret kan nedskrives i verdi (demo-utstyr etc) uten særlig risiko, og en god del lapper kan spares der.

 

 

Noe jeg har glemt? Vil jeg være dum om jeg ikke handler i norge? Jeg er desperat etter innspill. Klarer ikke bestemme meg. :roll:

Lenke til kommentar

Det er ikke usant det som sies om priser og fortjeneste for forhandlerene. 2-15% så er man "lykkelig" på et fotosalg i en normal butikk. Minnekort og vesker er gjerne 50-90% fortjeneste.

 

Et greit eksempel er tilbudsavisene til de store kjedene som Elkjøp, Lefdal, Expert m.fl. De aller fleste produktene er tap for butikkene og de lever (selvfølgelig) av å selge opp en modell eller tilbehør og forsikring.

 

EDIT: Du vil nok IKKE bli prioritert som direkte NPS-medlem (Nikon Professional Service) om du handler fra utlandet. Interfoto garanterer 72 timers reparasjontid i såfall. Ikke får du låneutstyr av en seriøs forhandler heller hvis reparasjontid er over en uke.

Endret av F1_4
Lenke til kommentar

Jeg ville garantert ha bestilt fra utlandet, se f.eks hos en av de amerikanske proff foto butikkene. Jeg bestilte ett objektiv til en kamerat som kostet ca 20000kr i norge, og det kom på ca 13000kr inklusive moms frakt etc. Frakten gikk ekstremt fort syntes jeg, tok 4 dager fra bestilling til den var framme.

 

Dette var ett Nikon objektiv mener jeg, uansett var det overhodet ikkeno problem i norge med service/garanti og det undersøkte vi da på forhånd med den norske levrandøren.

 

Du kan bare glemme å skrive ned verdien på tinga du kjøper hvis du handler fra en seriøs bedrift, du vil vel også ha forsikring på det når det blir såpass dyrt?. Fedex/Ups tar seg uansett av inntolling og du vil mest sannsynlig få tinga dine rett på postkontoret, og i etterkant får du en faktura fra Fedex i postkassen noen dager etterpå på momsen etc, Hele prosessen går glatt, raskt og smertefritt.

Endret av TettSpaden
Lenke til kommentar
50 000 for D3, 14-24, 24-70 og 70-200?? Det kan umulig stemme. Tar jeg utgangspunkt i de billigste fra ebay, medregnet frakt, moms og tollgebyr blir prisen minst 60 000+. Man sparer allikevel opp mot 20k, men dette vil jo også være det eneste argumentet for kjøp utenlands.

 

Joda, det stemmer nok.

Lenke til kommentar
50 000 for D3, 14-24, 24-70 og 70-200?? Det kan umulig stemme. Tar jeg utgangspunkt i de billigste fra ebay, medregnet frakt, moms og tollgebyr blir prisen minst 60 000+. Man sparer allikevel opp mot 20k, men dette vil jo også være det eneste argumentet for kjøp utenlands.

 

Joda, det stemmer nok.

 

Hvor handler man da?

Lenke til kommentar

Da var det gjort. Fikk en meget hyggelig pris på JP Fredrikstad på D3, 24-70mm, 70-200mm, 8GB Ducati og en Slingshot 300 og gikk for det. Det beste var at jeg slapp å prute. Vet ikke hvem som lurte hvem, men jeg er iallefall fornøyd med handelen. :D

 

Hyggelig betjening forresten.

 

PS! D3en er fantastisk! Omtrent like mye støy på 30sek, HI2 (ISO 25600) på D3en som 30sek, ISO 1600 på gamlekameraet mitt. Helt rått!

Lenke til kommentar
Da var det gjort. Fikk en meget hyggelig pris på JP Fredrikstad på D3, 24-70mm, 70-200mm, 8GB Ducati og en Slingshot 300 og gikk for det. Det beste var at jeg slapp å prute. Vet ikke hvem som lurte hvem, men jeg er iallefall fornøyd med handelen. :D
Får vi vite hva du måtte ut med totalt? :-)
Lenke til kommentar
Da var det gjort. Fikk en meget hyggelig pris på JP Fredrikstad på D3, 24-70mm, 70-200mm, 8GB Ducati og en Slingshot 300 og gikk for det. Det beste var at jeg slapp å prute. Vet ikke hvem som lurte hvem, men jeg er iallefall fornøyd med handelen. :D
Får vi vite hva du måtte ut med totalt? :-)

 

Er det ikke uhøflig å oppgi pris da? Ok, kan røpe at det ikke var langt unna prisene på JPs nettside. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...