Gå til innhold

Mitt første kamera bestilt ( Nikon D80 )


Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig tatt skrittet og bestilt meg følgende:

 

1,00 STK 324382 Nikon D80 digital SLR med

AF-S DX 18-135 f/3.5-5.6G

1,00 STK 331165 Sandisk Extreme III Compact Flash Card

8GB, min 20MB sec read and write

 

 

Har jeg gjort noe dumt nå ?, med det havet av merker og betegnelser så var det vanskelig, om ikke umulig å ta noe bestemt valg. Jeg trålte nettet i går og leste en del tester, som gjorde at jeg valgte å gå for Nikon D80.

 

Bare håper at jeg har gjort et godt valg her.

Noen tips eller nettsteder som kanskje er gode for en ny fotograf ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har jeg gjort noe dumt nå ?, med det havet av merker og betegnelser så var det vanskelig, om ikke umulig å ta noe bestemt valg. Jeg trålte nettet i går og leste en del tester, som gjorde at jeg valgte å gå for Nikon D80.
Kanskje det ville vært lurt å holdt i flere modeller før du kjøpte, men D80 er uansett et kamera de aller fleste blir tilfreds med - og som dekker de fleste nybegynneres behov, et sikkert valg, og ingen andre kit på markedet vil gi deg bedre bilder.

 

Eneste "dumme" du har gjort, er å kjøpe Compact Flash-kort når D80 bruker SD-kort... Det bør du forandre på hvis du har mulighet.

Noen tips eller nettsteder som kanskje er gode for en ny fotograf ?
Fotokompendiet øverst i fotograferings-forumet og bruksanvisningen er to gode venner den første tiden. Når du har lest dem grundig, og fotografert i noen uker, vet du litt mer hva du vil og antakelig har du noen litt mer konkrete spørsmål du vil ha svar på. Ta et søk på forumet (evt. Google "site:diskusjon.no søkeord"), og får du ikke svar på det du lurer på, spør du. Enkelt og greit :-)
Lenke til kommentar
Har Nikon D80 selv og er utrolig fornøyd.. :)

Hadde Nikon D70 i for 3 år siden, og det ga mersmak.. så da kjøpte jeg meg et D80 i fjor, og ble ikke skuffet nei..

 

Grattis med godt nytt kamera..

 

 

Takk :)

 

Det blir nok et par lange dager nå, før jeg kan hente alt på posten ...

Lenke til kommentar
Har jeg gjort noe dumt nå ?, med det havet av merker og betegnelser så var det vanskelig, om ikke umulig å ta noe bestemt valg. Jeg trålte nettet i går og leste en del tester, som gjorde at jeg valgte å gå for Nikon D80.
Kanskje det ville vært lurt å holdt i flere modeller før du kjøpte, men D80 er uansett et kamera de aller fleste blir tilfreds med - og som dekker de fleste nybegynneres behov, et sikkert valg, og ingen andre kit på markedet vil gi deg bedre bilder.

 

Eneste "dumme" du har gjort, er å kjøpe Compact Flash-kort når D80 bruker SD-kort... Det bør du forandre på hvis du har mulighet.

Noen tips eller nettsteder som kanskje er gode for en ny fotograf ?
Fotokompendiet øverst i fotograferings-forumet og bruksanvisningen er to gode venner den første tiden. Når du har lest dem grundig, og fotografert i noen uker, vet du litt mer hva du vil og antakelig har du noen litt mer konkrete spørsmål du vil ha svar på. Ta et søk på forumet (evt. Google "site:diskusjon.no søkeord"), og får du ikke svar på det du lurer på, spør du. Enkelt og greit :-)

 

 

Minnekortet stod som tilbehør på komplett sine sider, så jeg regner med at det stemmer.

Utfra en test jeg leste tidligere så ble den type kort brukt på kameraet...

Lenke til kommentar
Minnekortet stod som tilbehør på komplett sine sider, så jeg regner med at det stemmer.

Utfra en test jeg leste tidligere så ble den type kort brukt på kameraet...

D80 bruker SD-kort, du har bestilt Compact Flash. Komplett har faktisk prestert å linke til feil brikke, men sjekker du spesifikasjonene ser du at det er SD-kort som brukes:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=32438...led#ProductTabs

 

Edit: For ordens skyld - jeg jobber i fotobutikk, og vet _utmerket_ godt hvilke minnekort som passer i D80 ;-)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Da har jeg kanselert den, men er det micro eller min sd som brukes.
Det er vanlige SD-brikker eller SDHC (Secure Digital), verken micro eller mini. De to siste brukes fortrinnsvis i mobiltelefoner.

 

Dette er det kortet som er nærmest det du opprinnelig bestilte (Sandisk Extreme III SDHC 8GB). Det følger forøvrig med kompatibel USB2.0-kortleser til det kortet.

Lenke til kommentar
Uten din hjelp så hadde det vel blitt en tragisk opplevelse med nytt kamera og et minnekort som er ubrukelig ;)
Ser ikke bort fra det - du kunne tatt mange fine bilder, men ikke lagret noen av dem ;-)

Men tenk på alle de elektronene du hadde spart da :)

 

Jeg er enig at det hadde vært en gedigen nedtur å sitte der med kamera og feil minnebrikke. Når man bestiller fra Komplett & Co, så er det jo ofte slik at man henter pakken så sent at fotosjappene har stengt.

 

Anbefaler at du setter deg ned med manualen og leser gjennom den mens du lader batteriet. Du trenger ikke skjønne alt som står der med en gang; men det er fin måte å få et overblikk over mulighetene som finnes.

 

Tom

Lenke til kommentar

Ja må nok det, kameraet skal innvies skikkelig på Flyshowet i Bodø 14 juni. Så til den tid så må jeg ha fått det litt i "fingrene"

 

Et kjapt søk på google, så famt jeg jo manualen som pdf :) så da er det bare å begynne å lese

Endret av webma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...