Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Unngå at spilleren i bilen "dipper" da man starter bilen


Anbefalte innlegg

Har nettopp montert en Kenwood DNX7200 i en 07 Passat V6 stasjonsvogn. Orginalt får jo spilleren remote strømmen ifra tenning. Den har jeg dratt rett til 12V så jeg kan bruke spilleren hele tiden. Har også dratt ny strømkabel med sikring til batteriet.

 

Men da jeg starter bilen så faller spenninga så lavt at spilleren skrur seg av, og på igjen etter 2-3sek. Hvordan kan jeg hindre det? Har også prøvd å sette i et ekstra batteri, men samma skjedde. Koblet da hovedbatteriet og det nye sammen.

 

En løsning som jeg har sett litt på er en kondensator som er koblet like ved spilleren, da vil jo den hjelpe med å holde strømmen oppe, men hvor stor kondensator trenger jeg for å holde spilleren oppe i de få sekundene?

 

Andre som har en annen løsning?

 

Kenwood DNX7200

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

grunnen til dette er at når du starter bilen, vil startmotoren ha så liten indre motstand at all strøm vil gå gjennom denne. Er fort snakk om noen tusen ampere ? For og få startet bilen. For og ungå dette må du jo ha et batteri til cd spilleren som ikke er koblet til noe annet i bilen, men dette batteriet vil jo tømmes til slutt, og du må da lade dette.

Lenke til kommentar
grunnen til dette er at når du starter bilen, vil startmotoren ha så liten indre motstand at all strøm vil gå gjennom denne. Er fort snakk om noen tusen ampere ? For og få startet bilen. For og ungå dette må du jo ha et batteri til cd spilleren som ikke er koblet til noe annet i bilen, men dette batteriet vil jo tømmes til slutt, og du må da lade dette.

 

Ja, har å tenkt på det men for å unngå å sette inn et nytt batteri, og koble opp et ladesystem på det så lurte jeg på om det ville virke med en kondensator

Lenke til kommentar

Nei det vil nok ikke virke det heller, da condensatoren vil være i samme strøm krets som starteren.

Mulig en diode ville hjulpet deg ilag med en condensatoren, dioden vil ikke slippe strømmen den har ladet til seg tilbake til start motoren.

Altså strømmen går kun en vei.

Hvor stor condensator du må ha tør jeg ikke gjette på.

Kommer ann på hvor mye spilleren trekker.

Har du ekstern forsterker vil denne også kutte, så vær obs på det.

Det beste (om du har forsterker) er å ha ett eget batteri med skille dioder til anlegget.

Lykke til, og skriv gjerne litt senere om hvordan det gikk.

Lenke til kommentar

Idag ble det:

 

Orginal batteri -> sperre diode -> annet lite 12V batteri (oppladbar) -> Kenwood spilleren

 

Dette virket. Hadde et batteri liggenes så det ble billig løsning. Nå vil også det lille batteriet lade seg opp da bilen går siden strømmen går ifra orginal batteriet til det lille batteriet, men strømmen går ikke tilbake.

Lenke til kommentar
Har nettopp montert en Kenwood DNX7200 i en 07 Passat V6 stasjonsvogn. Orginalt får jo spilleren remote strømmen ifra tenning. Den har jeg dratt rett til 12V så jeg kan bruke spilleren hele tiden. Har også dratt ny strømkabel med sikring til batteriet.

 

Men da jeg starter bilen så faller spenninga så lavt at spilleren skrur seg av, og på igjen etter 2-3sek. Hvordan kan jeg hindre det? Har også prøvd å sette i et ekstra batteri, men samma skjedde. Koblet da hovedbatteriet og det nye sammen.

 

En løsning som jeg har sett litt på er en kondensator som er koblet like ved spilleren, da vil jo den hjelpe med å holde strømmen oppe, men hvor stor kondensator trenger jeg for å holde spilleren oppe i de få sekundene?

 

Andre som har en annen løsning?

 

Kenwood DNX7200

 

 

Det er ikke pga strømsluket til dynamo at spilleren slukker.

Det er fordi den er koblet via avlastereleet.

Dette er et rele som kutter strømmen til alle unødvendige forbrukere idet du kjører starteren.

Ved å koble spilleren utenom avlastereleet, vil du unngår at den slukker.

Det du skriver Yngvejos stemmer ikke helt med det trådstarter skriver da men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...