bidz Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Skrevet 13. mai 2008 Siden jeg ikke får bestille Olympus E-3 + 12-60mm pakken fra Cameta Cameras alikevel, grunnet idiotiske kjøpsregler (jeg må fakse inn no greier fra kredittkort selskapet mitt som jeg aldri har mottatt siden jeg aldri har brukt kredittkortet tidligere) så er jeg tilbake til square one. Jeg ser nå at Nikon D300 er på tilbud, og at det koster 14998,- med 16-85 Nikkor objektivet. E-3 med 12-60mm koster 17799,- med Zuiko 12-60mm objektivet, men det virker som JP aldri får det på lager (de er helt tomme for 12-60 objektivet, og har ikke peiling på når de får det inn, ifølge et par stk jeg har snakket med hos lageret til JP). Jeg vil ha kamera NÅ, helst i går! Derfor kunne D300 vært mer aktuelt. Men hvordan er det Nikkor 16-85 f/3.5-5.6 objektivet sammenlignet med Zuiko Digital 12-60mm f/2.8-4.0 objektivet? Jeg har vurdert Nikon (og Canon 40D) tidligere og hadde omtrent bestemt meg for Tamron 17-50 f/2.8 objektivet da, men jeg har funnet ut at dette gir meg alt for lite rekkevidde for mitt bruk. Jeg bør ha noe som resulterer i ca 5x zoom, noe både Nikkor 16-85 og Zuiko 12-60 gjør. Jeg regner med at Zuiko objektivet er en god del bedre, men 3000kr bedre? (17799,- E-3+ZD 12-60, 14998,- D300+Nikkor 16-85). Finnes det alternativer for Nikkor 16-85 med specs ala det Zuiko 12-60 har (f/2.8-4.0)? Da med VR... Finnes det noen tester av D300 der de tester hvor værbestandig det kameraet er? Og hvilke objektiver hos Nikon som er det?
elverket Skrevet 13. mai 2008 Skrevet 13. mai 2008 Som du sikkert har fått med deg har Japan photo D300 på tilbud (9999,-), og det er nok den beste prisen som dukker opp på en stund. Objektiv er - som alltid - vanskeligere: hva skal du bruke det til? Er kravet til 5x zoom absolutt, og er du villig til å forsake litt skarphet/lysstyrke for å få det brennviddeomfanget du vil ha i ett objektiv? Skal du ha stort brennviddeomfang er både 16-85 og 18-200vr gode valg, og innenfor budsjettet ditt. Da får du en fleksibel pakke som du kan bruke til det meste, dog uten at skarphet og lysstyrke er i toppklasse. Byggekvaliteten er etter hva jeg vet ganske god (bedre enn tamron 17-50 som jeg har selv), men fortsatt langt unna nikons 17-55. Tokinas 16-50 plasserer seg midt imellom tamron og nikon hva angår byggekvalitet, men denne har fått litt lunkne skussmål flere steder. Synd å si det, men skal du ha skikkelig værtetting og super billedkvalitet er det 17-55'en til nikon som gjelder (eller fastoptikk, selvsagt). Den koster jo deretter, men kan jo importeres eller kjøpes brukt endel billigere.. Vet ikke om dette gjør deg eller noen andre noe klokere, men for å summere opp: hvis du er relativt fersk og ikke vet hvilke brennvidder du bruker mye, kan du like gjerne kjøpe en 16-85 eller 18-200. Sleng gjerne på en blits i tillegg om du fotograferer mye i dårlig lys. Da har du en fleksibel pakke, og du kan bygge ut med objektiver som passer bruksområdene dine mer spesifikt når du vet mer om hva du trenger.
sarc Skrevet 13. mai 2008 Skrevet 13. mai 2008 Siden jeg ikke får bestille Olympus E-3 + 12-60mm pakken fra Cameta Cameras alikevel, grunnet idiotiske kjøpsregler (jeg må fakse inn no greier fra kredittkort selskapet mitt som jeg aldri har mottatt siden jeg aldri har brukt kredittkortet tidligere) så er jeg tilbake til square one. Cameta, og amerikanarane, er tungvinte på denne måten. Måtte gjennom same prosedyren da eg bestilte mitt E-1. Frå mitt kredittkortselskap får eg ikkje papirfakturaer, og Cameta godtok ikkje skjermdump. Løysinga vart ein faktura frå kona sitt MasterCard. Du kan jo eventuelt prøve same resept, om ikkje med ektefelle så kanskje med andre i familien, vener? ... Hmm, ser at Cameta no tilbyr å betale via PayPal. Den burde vel gå? Opprette PayPal-konto og betale via den?
bidz Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Skrevet 13. mai 2008 Hmm, ser at Cameta no tilbyr å betale via PayPal. Den burde vel gå? Opprette PayPal-konto og betale via den? Nope. Da må man ha bekreftet PayPal konto, noe som man får ved og: Tillate paypal og trekke 15kr fra kontoen, vente til man får kontoutskrift, lese av trekket fra paypal og der skal det være en tallkode, denne tallkoden må man så skrive inn på paypal.com for og få verifisert kortet. Hvis man ikke har gått gjennom denne prosessen har man maks 3300 NOK i overføring pr. måned via PayPal. Yippee. Jeg har ingen andre kort og bruke heller. Og jeg tok hele 4 skjermdump som viste både kortnr, navn, addresse, saldo og alt, men det godtok de altså ikke! Vanskelige greier, så da bare dropper jeg det og handler i Norge i stedenfor, og her klarer ikke Olympus og levere ting igjen... Kan jo kjøpe E-3+12-60mm hos Fotovideo, men jeg betaler ikke 3000kr mer for og handle hos en annen forhandler for samme vare! Jeg liker også D300. Veldig fristende kamera. Hadde bare 12-60mm'ern passet til D300 så... Finner ingen fullverdige alternativer til det objektivet for verken Canon eller Nikon, faktisk!
Sutekh Skrevet 13. mai 2008 Skrevet 13. mai 2008 Jeg liker også D300. Veldig fristende kamera. Hadde bare 12-60mm'ern passet til D300 så... Finner ingen fullverdige alternativer til det objektivet for verken Canon eller Nikon, faktisk!16-85 VR?
sarc Skrevet 13. mai 2008 Skrevet 13. mai 2008 Ur&Foto i Bergen (eks Fotovideo) hadde E-3 + 14-54mm til rett under 15000 på vårens fotomesse. Kan vere dei har restlager til same pris framleis? 14-54 er ikkje 12-60, men er like vertett og lyssterkt på vidvinkelsida.
SNratio Skrevet 13. mai 2008 Skrevet 13. mai 2008 Siden jeg ikke får bestille Olympus E-3 + 12-60mm pakken fra Cameta Cameras alikevel, grunnet idiotiske kjøpsregler (jeg må fakse inn no greier fra kredittkort selskapet mitt som jeg aldri har mottatt siden jeg aldri har brukt kredittkortet tidligere) så er jeg tilbake til square one. Jeg ser nå at Nikon D300 er på tilbud, og at det koster 14998,- med 16-85 Nikkor objektivet. E-3 med 12-60mm koster 17799,- med Zuiko 12-60mm objektivet, men det virker som JP aldri får det på lager (de er helt tomme for 12-60 objektivet, og har ikke peiling på når de får det inn, ifølge et par stk jeg har snakket med hos lageret til JP). Jeg vil ha kamera NÅ, helst i går! Derfor kunne D300 vært mer aktuelt. Men hvordan er det Nikkor 16-85 f/3.5-5.6 objektivet sammenlignet med Zuiko Digital 12-60mm f/2.8-4.0 objektivet? Jeg har vurdert Nikon (og Canon 40D) tidligere og hadde omtrent bestemt meg for Tamron 17-50 f/2.8 objektivet da, men jeg har funnet ut at dette gir meg alt for lite rekkevidde for mitt bruk. Jeg bør ha noe som resulterer i ca 5x zoom, noe både Nikkor 16-85 og Zuiko 12-60 gjør. Jeg regner med at Zuiko objektivet er en god del bedre, men 3000kr bedre? (17799,- E-3+ZD 12-60, 14998,- D300+Nikkor 16-85). Finnes det alternativer for Nikkor 16-85 med specs ala det Zuiko 12-60 har (f/2.8-4.0)? Da med VR... Finnes det noen tester av D300 der de tester hvor værbestandig det kameraet er? Og hvilke objektiver hos Nikon som er det? Mitt inntrykk fra diverse omtaler, tester og erfaringsrapporter, er at 16-85-Nikkoren er noe av det nærmeste du kommer proff kvalitet fra Nikon uten å bla ut veldig mye penger. Det er nok litt sånn godværsobjektiv, både på den ene og andre måten, men det virker mye mer solid enn f.eks 18-200, og mye jamnere optisk. Om noen uker har jeg egne erfaringer med det, jeg kommer til å kombinere med lyssterk fastoptikk, samt trolig etter hvert en Tokina 11-16/2.8 - da er ikke den beskjedne lysstyrken fullt så stort hinder. Sida du ønsker deg et ganske stort zoom-område, må du jo kompromisse ikke minst på lysstyrken. D300 er visst værbestandig nok for ganske mange yrkesfotografer som ferdes mest utendørs. Hva nå det kan tyde på..
RogerThat1 Skrevet 13. mai 2008 Skrevet 13. mai 2008 8bps er vel kun med batterigrepet? Jeg fant her at man faktisk kan ta 8 i sekundet på denne linken uten batterigrepet: RogerThat1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå