Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pappa er frustrert og trenger litt hjelp


Anbefalte innlegg

Hey jeg har en pappa som liker og skru litt pc, men nå har det kommet til et stadie at verken han jeg eller meg finner ut noe som er galt. Pcen til fattern slokna helt sånn uten videre, heldigvis har han en reserve pc som han kan surfe med. Jeg trodde det kunne være noe med hovedkortert og gjøre og jeg tok og spanderte på han et nytt hovedkort. Satte i hovedkortet og skulle til og starte pcen så skjer det ingenting, alt av vifter går, skjermen er fortsatt svart. jeg begynnte og tvile på at det var hovedkortet som var problemet, psu'en som skal stå i pcen er flytta til en annen pc og alt funker der. Siden det ikke er intigrert skjermkort på hovedkortet jeg kjøpte så måtte vi teste om det kunne være det som var problemet. Vi satte i et nytt skjermkort og prøvde og starte pcen, alt funker men skjermen er like svart. Jeg prøvde og feil søke og nappet ut alt av kabler så det var kun skjermkort, og strøm som var koblet til. Men alt er svart enda. Pappa tok fram multimeteret og begynnte og måle psu og alt så greit ut. Men så kom jeg til og tenke på at det kunne være noe med kabinette og de ledningene som sitter i kabinette som styrer power, ledlys og speaker. Kansje det er noe galt med de el usb portene forran. Jeg har ingen aning om hva som kan være galt? Jeg har en liten liste jeg tror kan være galt.

Kabinett?

Kablene til kabinette som styrer power, ledlys, speaker eller usb portene forran.

Strømforsyningen?

CPU/ CPUvifta el systemvifta ( system vifta var koblet ut når vi prøvde og starte pcen)

 

Trenger sårt hjelp med eventulet hva annet som kan være galt.

 

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har testet 2 forskjellige skjermkort, kan teste uten rambrikker. Men syns det er veldig rart, men kan kan det ha noe med kabelen fra skjerm til skjermkortet?

Men skal teste uten rambrikker, så det kunn er skjermkort og strøm. Har og testet uten harddisk osv... Men tenkte jeg skulle ta og feil søke litt mer når jeg stikker ned til fattern, men bare skriv opp hva mer jeg kan feilsøke. De forslagene jeg har fått nå skal jeg teste.

Lenke til kommentar

Den innebygde høyttaleren SKAL (så fremst den er tilkoplet) gi ifra seg et pip ved sukksessfull P.O.S.T. Flere pip er feiler, sjekk manualen for å tyde disse. Gjør den ikke det er det enten hovedkortet eller cpu som feiler, eller noe som blokkerer kommunikasjonen derimellom.

Lenke til kommentar
-Prøv med kun en og en minnebrikke i PC-en.

-Resett cmos

 

Funker ikke det kan du:

-Rive deg i håret

-Finne frem skjærebrenneren

 

Men litt mer seriøst. Kommer det noen lyder fra den da? Selv ikke hvis den står på et minutts tid?

 

sier meg enig her ja gitt..

har hjulpet utallige ganger

Lenke til kommentar
Den innebygde høyttaleren SKAL (så fremst den er tilkoplet) gi ifra seg et pip ved sukksessfull P.O.S.T. Flere pip er feiler, sjekk manualen for å tyde disse. Gjør den ikke det er det enten hovedkortet eller cpu som feiler, eller noe som blokkerer kommunikasjonen derimellom.

 

VIA-kortet jeg bruker i casemodden min (se signatur) gir ikke fra seg pip ved post, men fungerer utmerket... PC-speakeren virker og.

Lenke til kommentar
-Prøv med kun en og en minnebrikke i PC-en.

-Resett cmos

 

Men litt mer seriøst. Kommer det noen lyder fra den da? Selv ikke hvis den står på et minutts tid?

 

 

Det kom ikke noe lyd ut av pcen.

 

Det kan godt være du ikke får resatt bios/cmos. Prøv følgende:

 

 

Trekk ut støpsel på strømforsyningen.

Ta ut batteriet på CMOS/BIOS

Vent minst 20 minutter (for at alle kondensatorerer skal bli utladet)

Sett inn batteriet

Sett inn støpsel.

Skru på maskinen.

 

Det skal nå komme minst et pip og helst skal maskinen starte opp med resatt bios.

Lenke til kommentar

Pcen til fatter er en intel P4 og det nye hovedkortet jeg kjøpte til fattern er msi P35 NEO-F, kortet støtter P4 og skjermkort er msi geforce 7300gs. Psu er noe shitt som fulgte med pcen men den funker. Skjerm er benq 17" tror jeg men den funker den og. Extra som står i pcen er firewire konrtollkort, husker ikke om det er et nettverks kort i den heller, og han har en harddisk som kan koble til både sata strøm og 4pin strøm. 2 stk dvdrom koblet via ata, Mener det er alt som står i pcen.

 

 

Skal nappe ut cmos også når jeg kommer ned til han.

Endret av Trixz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kanskje litt søkt forslag, men har du testa at det ikke er skjermen?

 

(Noen som kom nær knotten på skjermen som bytter DVI inngang her om dagen, jeg bruke 1 time før jeg skjønte hva problemet var.. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...