Gå til innhold

DNA-prøver blir tatt på alle nyfødte barn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den loven gjelder jo bare for USA... Her i norge ville nok ikke en slik lov blitt godtatt, da den strider imot personvernet.

 

Det er lenge siden personvern var viktig i samfunnet vaart, naa rives det vekk fra alle kanter. Jeg er sikkert paa at en slik lov ville blitt godtatt i Norge, tatt i betraktning alt annet vi blir tvunget til aa godta.

Lenke til kommentar
Er dette for å selge informasjon til forsikringsselskaper eller for å bekjempe kriminalitet? I sistnevnte tilfelle synes jeg det er greit.

 

 

Hva med når landet enten blir en tyranisk politi stat eller et fremed land tar over og behandler innbyggerne dårlig. Da vil det være umulig og drive motkamp uten at dem skal lett finne ut hvem du er og lett kan få tak i familie for og drive utpressing. Uskyldige folk burde ikke få lagret DNA, fingeravtrykk og andre lignende data i en database.

Lenke til kommentar
Vi mister rettigheter og får frihet tatt fra oss i økende tempo.

I enkelte land blir nyfødte "screenet" for dvs genetiske sykdommer.

Er det en slags "DNA-test"? JA! (Cystic fibrosis, PKU, osv)

Redder den liv? JA!

Mister personen friheten? Nei!

Mister personen rettighetene? Nei!

 

Alt kan misbrukes. Et kjøkkenkniv kan blir brukt som drapsvåpen. Og det betyr ikke at vi skal stoppe all produksjon av kjøkkenkniv, bare fordi det er et mulig drapsvåpen.

 

La oss stoppe hykleriet.

 

edit: Drap....

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Vi mister rettigheter og får frihet tatt fra oss i økende tempo.

I enkelte land blir nyfødte "screenet" for dvs genetiske sykdommer.

Er det en slags "DNA-test"? JA! (Cystic fibrosis, PKU, osv)

Redder det liv? JA!

Mister personen friheten? Nei!

Mister personen rettighetene? Nei!

 

Alt kan misbrukes. En kjøkkenkniv kan blir brukt som mordvåpen. Og det betyr ikke at vi skal stoppe all produksjon av kjøkkenkniv, bare fordi det er et mulig mordsvåpen.

 

La oss stoppe hykleriet.

 

Forskjellen her er at disse DNA-profilene ikke blir lagret. Disse testene utføres også bare på personer hvor sannsynligheten for sykdommene er store, samt kun med foreldrenes medhold.

 

Staten har allerede vist at de vil misbruke alle databaser de har tilgang til. T.eks. brukte skatteetaten passeringsdatabasene til bomselskapene for å ta skattesnytere.

Lenke til kommentar
Forskjellen her er at disse DNA-profilene ikke blir lagret.

De som blir testet positiv, får dette i journalen sin.

Disse testene utføres også bare på personer hvor sannsynligheten for sykdommene er store, samt kun med foreldrenes medhold.

Nei, "screening" gjelder for alle nyfødte.

Staten har allerede vist at de vil misbruke alle databaser de har tilgang til. T.eks. brukte skatteetaten passeringsdatabasene til bomselskapene for å ta skattesnytere.

Som skrevet: Alt kan misbrukes.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Forskjellen her er at disse DNA-profilene ikke blir lagret.

De som blir testet positiv, får dette i journalen sin.

Disse testene utføres også bare på personer hvor sannsynligheten for sykdommene er store, samt kun med foreldrenes medhold.

Nei, "screening" gjelder for alle nyfødte.

Staten har allerede vist at de vil misbruke alle databaser de har tilgang til. T.eks. brukte skatteetaten passeringsdatabasene til bomselskapene for å ta skattesnytere.

Som skrevet: Alt kan misbrukes.

 

Nå vet ikke jeg hva slags land du sikter til her, så det blir vel ganske vanskelig å motsi deg.

 

Du ser kanskje at det er en forskjell på å lage en profil over noen få gener og å lage en komplett genprofil. En må også huske at profilene i første eksempel destrueres etter resultatet er avgitt og er resulatet negativt blir ingenting nevnt.

 

Riktig, alt kan misbrukes, og potensialet for misbruken av et DNA-register er uendelig.

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg hva slags land du sikter til her, så det blir vel ganske vanskelig å motsi deg.

Britene og Nederland har PKU screening. Norge har screening på Cystisk fibrose.

 

kilde: Google.com og WHO

 

Du ser kanskje at det er en forskjell på å lage en profil over noen få gener og å lage en komplett genprofil.

 

En må også huske at profilene i første eksempel destrueres etter resultatet er avgitt og er resulatet negativt blir ingenting nevnt.

Jeg ser ikke noe problemet til dette, annet enn små bagateller.

Vår genetisk struktur er 99,98% likt. PKU og Cystisk fibrose er faktisk "problemet" i disse 0,02% prosenten.

 

dvs. forskjellen mellom meg og deg er kun 0,02%. Om de vil lage en rabaler ut av idiotiske ting som jeg har rød hårfarge og du er blond, vel... be my guest. :wee:

 

Riktig, alt kan misbrukes, og potensialet for misbruken av et DNA-register er uendelig.

Uendelig er det ikke... Men, det er rom for grov misbruk og svindel.

Jeg synes DNA registeret har sine fordeler og ulemper. Men, i mitt syn, er fordelen større en ulempen.

 

Man trenger ikke å lage en paranoide av dette..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke noe problemet til dette, annet enn små bagateller.

Vår genetisk struktur er 99,98% likt. PKU og Cystisk fibrose er faktisk "problemet" i disse 0,02% prosenten.

 

dvs. forskjellen mellom meg og deg er kun 0,02%. Om de vil lage en rabaler ut av idiotiske ting som jeg har rød hårfarge og du er blond, vel... be my guest. :wee:

 

Denne fremstillingen må jeg si er svært misvisende. cysterisk fibrose er forårsaket av et eller noen få gener, og denne 0,02 % du bagateliserer er ganske mange millioner av basepar.

 

At du ikke bryr deg om ditt personvern gir deg ikke rett til å bryte mitt.

 

Uendelig er det ikke... Men, det er rom for grov misbruk og svindel.

Jeg synes DNA registeret har sine fordeler og ulemper. Men, i mitt syn, er fordelen større en ulempen.

 

Man trenger ikke å lage en paranoide av dette..

 

Er man paranoid om man sier at man ikke stoler blindt på sitt lands myndigheter i dag og i all fremtid?

 

Potensialet for misbruk er stort. Med tanke på hvor raskt teknologien inne fagområdet beveger seg, er det ikke utenkelig at folk bli diskriminert grunnet deres genetiske profil.

 

Og hva er egentlig disse fordelene som er så store? At noen få kriminalsaker blir oppklart? Det er faktisk ikke noe spesielt viktig. Det koster som oftest vesentlig mer å etterforske noe enn å erstatte. For å opprettholde en tidfredstillende grad av lov og orden holder det å ta en symbolsak i nå og da.

 

Et DNA-register bryter også det viktigste rettsprinsippet vi har i den vestlige verden: Uskyldig til det motsatte bevist. Et DNA-register forutsetter at alle er skyldige, eller potensielle kriminelle, og en etter en beviser folks uskyld.

 

Jeg vil ikke leve i en stat der staten ikke ser på meg som en borger, men som en potesiell kriminell.

Lenke til kommentar
Denne fremstillingen må jeg si er svært misvisende. cysterisk fibrose er forårsaket av et eller noen få gener, og denne 0,02 % du bagateliserer er ganske mange millioner av basepar.

Jepp..... Only if you knew a littlebit more.... :closedeyes:

At du ikke bryr deg om ditt personvern gir deg ikke rett til å bryte mitt.

Kun hykleri og dumskap kommer ut av denne setningen.

Hvis dette bryter personvernet ditt, har du tenkt på dagligdags aktiviteter som du ta forrådt?

 

Hva med Legene som leser journalet ditt? Det kan blir misbrukt. (Det innholde utrolig mye sensitiv informasjon)

Bankansatt som har full access til kontoren/ene din/dine?

Politiet spør om legitimasjon? (Innholde personnummeret ditt)

osv...?

 

Nei, glem hykleri, PARANOIDE er et bedre ord...

Er man paranoid om man sier at man ikke stoler blindt på sitt lands myndigheter i dag og i all fremtid?

Dette minne meg om de dere konspirasjons tullingene fra amerika. ;)

Verden er kontrollert av Illuminatium! :dribble:

Potensialet for misbruk er stort. Med tanke på hvor raskt teknologien inne fagområdet beveger seg, er det ikke utenkelig at folk bli diskriminert grunnet deres genetiske profil.

Du har sett litt for mye på science fiction filmer. :!:

Jeg vil ikke leve i en stat der staten ikke ser på meg som en borger, men som en potesiell kriminell.

Jepp.... Det er den eneste bruks området til DNA mapping..

THEY GOING TO MAKE YOU TO A CYBORG!!

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Ser ikke noe problem med at de tar DNA prøver av alle nyfødte, så lenge man ikke driver med ulovligheter har man da ingen grunn til å ikke ønske at myndighetene skal ha dette?

Gjør nok politiets arbeid mye lettere i fremtiden når de skal finne gjerningsmenn, er ikke det positivt??

 

Akkurat samme som folk som misliker å bli fotografert i bomstasjoner etc. jeg ser ikke helt hva som er så farlig med det, så sant du ikke stikker av etter å ha drept noen eller gjort andre ulovligheter.

Lenke til kommentar
Ser ikke noe problem med at de tar DNA prøver av alle nyfødte, så lenge man ikke driver med ulovligheter har man da ingen grunn til å ikke ønske at myndighetene skal ha dette?

Gjør nok politiets arbeid mye lettere i fremtiden når de skal finne gjerningsmenn, er ikke det positivt??

 

Hvis Saddam hadde styrt politiet igjen, hadde fremdeles vært positivt?

 

Akkurat samme som folk som misliker å bli fotografert i bomstasjoner etc. jeg ser ikke helt hva som er så farlig med det, så sant du ikke stikker av etter å ha drept noen eller gjort andre ulovligheter.

 

Hva om man er på vei hjem fra elskerinnen når man skulle ha vært på jobben?

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har tenkt å ta diskusjonen seriøst ser jeg ingen grunn til å fortsette.

 

Hva om man er på vei hjem fra elskerinnen når man skulle ha vært på jobben?

Jeg tro du burde slutte å komme med de idiotiske "drømme" scenarioene dine.

Hva med å diskutere noe seriøst.. Noe: "Down to earth"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...