Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre tillater ikke drikking.


Anbefalte innlegg

Når du er 18 så kan du drikke, uansett om du er hjemme eller på byn. Foreldre kan ikke nekte deg i å drikke nå du er over 18. De kan jo selfølgelig kjefte å si at du ikke får lov, men når det gjelder norsk lov kan du drikke hjemme

 

Så lenge personen bor hos foreldra sine, så er det foreldra som har ansvaret over personen. Derfor har den personen ingen rett til å si han kan drikke, så lenge han trenger foreldrene dine for å ha et sted å bo.

 

Sånn er'e.

HELT feil. Man er myndig ved 18 års alder, og dermed kan ikke foreldre true med å kaste noen ut hvis de drikker.

 

Så klart kan de det? blir jo akkurat samme som å ta inn en leieboer, hvis leieboeren bryter en regel du har satt så kan leieboeren bli kastet ut.

 

ratt? =P

 

Nei. Man kan ikke kaste ut en midreårig. Det er forbudt av barnekonvensjonen og flere andre seksjoner i norges lovverk. Kan IKKE sammenliknes med ett leieforhold, som heller ikke bare kan sies opp, men er forutsatt av oppsigelsestid, noe man IKKE har som foreldre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du er 18 så kan du drikke, uansett om du er hjemme eller på byn. Foreldre kan ikke nekte deg i å drikke nå du er over 18. De kan jo selfølgelig kjefte å si at du ikke får lov, men når det gjelder norsk lov kan du drikke hjemme

 

Så lenge personen bor hos foreldra sine, så er det foreldra som har ansvaret over personen. Derfor har den personen ingen rett til å si han kan drikke, så lenge han trenger foreldrene dine for å ha et sted å bo.

 

Sånn er'e.

HELT feil. Man er myndig ved 18 års alder, og dermed kan ikke foreldre true med å kaste noen ut hvis de drikker.

 

Så klart kan de det? blir jo akkurat samme som å ta inn en leieboer, hvis leieboeren bryter en regel du har satt så kan leieboeren bli kastet ut.

 

ratt? =P

 

Nei. Man kan ikke kaste ut en midreårig. Det er forbudt av barnekonvensjonen og flere andre seksjoner i norges lovverk. Kan IKKE sammenliknes med ett leieforhold, som heller ikke bare kan sies opp, men er forutsatt av oppsigelsestid, noe man IKKE har som foreldre.

En 18-åring er ikke mindreårig. Foreldre har som hovedregel ikke ansvar for sine barn etter de fyller 18 år. De fleste foreldre kaster da heller ikke sine (myndige) barn på "gata" (selv om slike foreldre dessverre finnes), men barn har som hovedregel ingen rett til å bo hjemme hvis de selv klarer å forsørge seg selv økonomisk etc.

 

Nå er jo heller ikke trådstarter myndig, så denne diskusjonen har sklidd "litt" ut.

Lenke til kommentar
Til trådstarter, du kan jo stille deg dette spørsmålet :

 

Ville du gitt din sønn/datter på 16år dra ut på fest ?

 

 

Jeg tror foreldrene dine har rett i at du er for liten til å drikke, du er tross alt 16 år.

Vent heller 2 år så kan du drikke med god samvittighet.

Ja, vis han/hun kom hjem til riktig tid i god stand.

 

 

Hva med den gangen han\hun IKKE kommer hjem...

Man kan være så fornuftig man bare vil, men man kan gå på en smell...

Lenke til kommentar
Av og til har jeg hatt lyst til å ringe foreldre for å hente deres "søte" små hjem til tordentaler og husarrest.
Det har du ingenting med du!
Sosialistungdom! Kom deg ut i arbeide! Hadde Einar Gerhardsen sett deg sitte der med det radmagre fyllegliset ditt så hadde han begynt å grine. Snylter på velferdsstaten han bygde opp i åra etter krigen, men detta veit vel ikke du no om, du som faen ikke følger med i verken nyheter, samfunnsdebatt eller klimakvoter!
lol.

 

Kan ikkje alle berre INNSE at det er heilt NORMALT at ungdom byrjar eksperimentere med alkohol i 15-16årsalderen? Herre min hatt!

Har ikke orket å lese alle svarene her enda - og regner vel med at du har fått svar fra andre også, men måtte bare svare på dette. Det er vel ikke her et spørsmål om hva som er "normalt" men hvordan foreldrene har reagert? Siden jeg er en fra "foreldregenerasjonen" selv så kan jeg jo komme med et svar sett fra deres ståsted. Selvfølgelig VET vi at ungene ekprimenterer - vi gjorde det faktisk selv - tro det eller ei :whistle: - men fra å VITE det til å GODTA det stilletiende det er to vidt forskjellige ting vet du. Som forelder er du faktisk meget bekymret for hva dine barn kan komme ut for, og "alle" vet jo at dømmekraften synker når alkoholen går inn? Det er vel ikke selve eksprimenteringen med alkohol som skremmer så mye, men alt det kan føre med seg. Det verste som kan skje er faktisk ikke at ungen blir "snydens" full - det verste som kan skje er faktisk så mye, mye verre en det - og det skjer!

 

Har selv en en datter som selvfølgelig også eksprimenterte, selvfølgelig godtok vi ikke det stilletiende uten å si ifra. Noe hun selvfølgelig ikke likte - man er jo tenåring! MEN noen få år senere - når hun ble 17-18 år så kom hun faktisk å takket fordi vi hadde brydd oss om henne og satt grenser. Hun har nemlig en venninne med en såkalt "frisinnet" mor som aldri var "mor" men venninne... Min datters venninne fikk lov til alt, fikk beskjed om at "hun ble stolt på" og ingen brydde seg. Denne jenta følte selv at ingen brydde seg om hva hun gjorde og at ingen var glad i henne og misunnet faktisk min datter som hadde regler å forholde seg til! Som forelder har man faktisk et ansvar - og det er ikke å alltid være "kul"!

Lenke til kommentar
...en venninne med en såkalt "frisinnet" mor som aldri var "mor" men venninne... Min datters venninne fikk lov til alt...Denne jenta følte selv at ingen brydde seg om hva hun gjorde og at ingen var glad i henne og misunnet faktisk min datter som hadde regler å forholde seg til.

Veldig godt svar.

 

Det er utrolig viktig at dine (trådstarters) foreldre viser at de er glad i deg. Den rette måten å gjøre dette på er å ha "fornuftig" kontroll over deg. Som forelder er denne balansegangen vanskelig, men du kan være utrolig glad for at de faktisk setter grenser, og ikke oppfører seg som "kompiser".

Lenke til kommentar
To brukere? :hmm:

 

Selvfølgelig syns ikke foreldrene dine at det er greit.

Du er tross alt bare 15 år, og det er fortsatt tre ås til du kan drikke alkoholholdige drikker lovlig. Jeg hadde heller begynt å lure dersom de syns at det var greit.

 

 

Det er 3 år før han kan KJØPE alkoholdholdige drikker lovlig.

 

Det er ikke noe lov som forbyr unge å DRIKKE alkohol.

Lenke til kommentar
Tror du hun slutter å drikke av at hun ikke får høre på musikk? Jeg ser ikke helt sammenhengen. Er musikken skyld i at hun skulle begynne å drikke?

Nei, men det er et gode som hun sikkert vil savne og derfor vurdere å slutte å drikke.

 

Personlig så har jeg mer og mer lyst til å drikke når folk "maser" om hvor dårlig/farlig det er. Klart det er mange gode argumenter, men mange overdriver og bruker usaklige argumenter ala alkohol=aids i kort version. Selv hører jeg dette maset hver bidige dag, ikke av foreldre (ettersom de vet at jeg aldri ville røykt :) ), men spesielt i skole i forbindelse med "Mot"(opplegg får å ta "Mot" til å ta egne valg, får lyst å spy greiene). Før hadde jeg absolutt ikke vurdert å røyke i det hele, men nå har jeg jammen lyst til å begynne, nettopp p.g.a de. Dessverre, men jeg er sånn, og veldig mange med meg har jeg erfart. DVS overdreven masing om hvor dårlig noe er, jo mer får man lyst til å bruke dette. Men jeg må legge til at jeg ikke begynte å drikke p.g.a dette, men det er et godt eksempel og det er "mange" som begynner å drikke nettopp p.g.a dette.

Akkurat det utsagnet ditt der, får meg til å forstå foreldrene dine enda bedre. Her viser du tydelig at du fortsatt er et barn og faktisk ikke moden nok til å "tre inn i de voksnes rekker" riktig enda! Når du er ferdig med trassalderen så vil du etterhvert forstå at foreldre setter grenser for ditt eget beste, fordi du ikke enda er moden nok til å sette de selv! Drikke og røyke på trass?

Lenke til kommentar
HELT feil. Man er myndig ved 18 års alder, og dermed kan ikke foreldre true med å kaste noen ut hvis de drikker.
Nei. Man kan ikke kaste ut en midreårig. Det er forbudt av barnekonvensjonen og flere andre seksjoner i norges lovverk. Kan IKKE sammenliknes med ett leieforhold, som heller ikke bare kan sies opp, men er forutsatt av oppsigelsestid, noe man IKKE har som foreldre.

 

Er man atten, er man ikke mindreårig. Når man er blitt atten, har ikke foreldre ansvar for å passe på deg lenger og kan strengt tatt kaste deg ut uten grunnlag i det hele tatt.

 

Det er 3 år før han kan KJØPE alkoholdholdige drikker lovlig.

 

Det er ikke noe lov som forbyr unge å DRIKKE alkohol.

Oh no. Jeg skreiv feil.

Uansett, dette forbudet (som gjør at de som selget mindreårige drikke kan straffes) gir strengt tatt en pekepinn på hvor gammel staten vil at du skal være før en begynner smake på alkohol. Nei, det er ingen som forbyr ungdom å drikke alkohol, men det er ikke så forbanna mange voksenpersoner som vil at ungdom under atten skal drikke allikevel.

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Det er altså meg de ble sure på, etter at de tok meg i å være beruset for en helg siden. Det endte opp i diskusjon morgenen etter på, og når jeg tok opp at jeg hadde drukket nesten hver helg det siste halvåret, ble de selvsagt irriterte og skuffet. Jeg forklarte at jeg, og kompisene mine som jeg pleier å drikke med, gjør det for kosen og sosialen sin del, og ikke bare for rusen sin del. Jeg la også til at det alltid har vært vanlig øl, altså svake saker, og at det har vært i så små mengder at det umulig kunne skjedd noe. Jeg drikker også vanligvis på faste plasser, med vanligvis få folk og kontrollerte omgivelser. Det nyttet ikke, og de sa at jeg var for ung til å drikke alkohol og at det måtte ta slutt.

 

Men; synes dere at det er urimelig? Jeg synes at når det er så små mengder at hverken foreldrene mine (som sjekker godt om jeg er edru) eller andre folk klarer å legge merke til det, så er det greit. Jeg er knappe 16 år og kjører heller ikke moped, veien bort til plassene jeg pleier å drikke ligge uansett langt ifra den forøvrig lite trafikkerte hovedveien, så heller ingen fare der.

 

Hilsen todda7. Var på feil maskin og logget på min brors bruker. Til informasjon så drikker han ikke:)

 

Hvordan skulle de ellers ha reagert... At deres mindeårige sønn drikker alkohol og at dette har pågått et halvt år bak ryggen deres. Våkn opp da mann. Du har ikke noe bra ut av det anyways. Og alkohol fører skjelden med seg noe bra. Og hvis det å drikke er det eneste du gjør hver eneste helg i en alder av 16 år så er jo dette et dårlig tegn.

Endret av Wooho
Lenke til kommentar
...alkohol fører skjelden med seg noe bra. Og hvis det å drikke er det eneste du gjør hver eneste helg i en alder av 16 år så er jo dette et dårlig tegn.

Alkoholmengden er jo et vesentlig kriterie her. For noen fører alkoholen med seg elendighet, for de fleste går det bra, hvis vi ser litt langsiktig på det. Tenårene brukes til eksperimentering, og jeg vil tro at 80-90% av norges befolkning har drukket berusende mengder alkohol før de ble 18 år. Noen tilhører miljø der alkohol er "forbudt", andre der drikking skjelden forekommer.

 

Det som er verre enn en 16-åring som drikker seg full "hver helg" er en 40-åring som gjør det :nei:.

Lenke til kommentar
Hvordan skulle de ellers ha reagert... At deres mindeårige sønn drikker alkohol og at dette har pågått et halvt år bak ryggen deres. Våkn opp da mann. Du har ikke noe bra ut av det anyways. Og alkohol fører skjelden med seg noe bra. Og hvis det å drikke er det eneste du gjør hver eneste helg i en alder av 16 år så er jo dette et dårlig tegn.

Hvis han har drukket i et halvt år uten at foreldrene har skjønt noe, da har også foreldrene et problem mener jeg. Mor vasker sikkert klærne, og av og til blir det litt søl. Dette lukter. Slike ting bør foreldre skjønne. Det gjorde i alle fall mine. De godtok at jeg drakk, men vi hadde selvfølgelig noen samtaler om at jeg måtte være forsiktig og slikt. Jeg begynte å drikke når jeg var 15.

 

Problemet når foreldrene setter seg på rompa og surner og nekter barna å gjør ting, er at det blir ofte mer spennende å utforske. Noen i vennekretsen min hadde det slik. Og han har fremdeles ikke et sunt forhold til alkohol, noe jeg mener jeg selv har fått.

 

Joda, det er ulovlig å drikke før enn er 18. (Eller kjøpe, whatever) Men det er også ulovlig å laste ned piratkopiert musikk og filmer..

Endret av sagberg
Lenke til kommentar
Joda, det er ulovlig å drikke før enn er 18. (Eller kjøpe, whatever) Men det er også ulovlig å laste ned piratkopiert musikk og filmer..

og som kjent så har liv gått tapt ved at ein laster ned musikk/filmer..

Hehe, finfin sammenligning. :E

Heller frykterlig dårlig vil eg sei..

Lenke til kommentar
og som kjent så har liv gått tapt ved at ein laster ned musikk/filmer..

Så hvis du drikker før du er 18 dør du? Hvis du lærer å få et normalt forhold til alkohol, så klarer du å unngå å drikke deg ihjel. Det er mye lettere å lære, hvis foreldrene begynner å ta opp dette i 15-16 årsalderen. I Norge i dag så er det faktisk slik, at de fleste begynner å drikke lenge før de er 18. Og dette må foreldre forstå. Det nytter ikke å sette seg ned å tro at mine barn er mye bedre enn alle andres.

 

Fokuset BØR ligge på å lære barna å få et greit forhold til alkohol. Så de lærer at alkohol skal nytes, ikke misbrukes. Poenget med å drikke er ikke å bli drita full.. Men ofte er det dét som skjer når du blir nektet å drikke, og du drikker bare i smyg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...