Gå til innhold

Phono kabel -> svart og kvitt?


Anbefalte innlegg

jeg er litt lei av å se på divx på dataskjermen å kjøpte meg phono kabel eller hva det nå heter igjen.. også kjent som RGB kabel (sånn med 3 farger) .. men når jeg kobler den til tven blir det på tven svart kvitt og fine farger.. men under oppstart av f.eks windows da er det farger.. men ikke når jeg kommer inn i windows.. er det noen instillinger som gjør at det blir svart kvitt? mye av morro blir borte når det ikke er farger :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg er litt lei av å se på divx på dataskjermen å kjøpte meg phono kabel eller hva det nå heter igjen.. også kjent som RGB kabel (sånn med 3 farger) .. men når jeg kobler den til tven blir det på tven svart kvitt og fine farger.. men under oppstart av f.eks windows da er det farger.. men ikke når jeg kommer inn i windows.. er det noen instillinger som gjør at det blir svart kvitt? mye av morro blir borte når det ikke er farger :/

 

Du svarer jo på din egen problemstilling her, du kan ikke bruke en RGB kabel mellom TV og skjermkort.

Skjermkortet leverer kun kompositt/S-video signal og derfor må du ha kompositt el. S-videokabel.

Etter det jeg husker så er det kun Matrox som kan kjøre med RGB signaler.

S-video=chrominans og luminans separert fra hverandre.

Kompositt=chrominans og luminans "blandet" i samme kabel.

RGB=Rødt Grønt og Blått sendes i hver sin kabel.

Lenke til kommentar

Høres ut som tv'en din er problemet. At den ikke støtter 60 Hz

Jeg har det samme på xbox'en min (dersom jeg setter denne til 60 hz får jeg svart hvit).

Grunnen til at det vises farger under oppstart av windows er at da er ikke windows innstillingene dine lastet enda (lavere refreshrate/oppløsning).

Sjekk derfor refreshrate når du har koblet til tv ut. Jeg tror denne står til 60hz vanligvis, dersom dette ikke er tilfelle stiller du denne ned til du evt. får farger.

Dersom refreshrate står så lavt det går er det nok tv'en din som ikke støtter signaltypen (sjekk om du kan koble til tv med andre typer kabler scart/s-video etc.) Noen tv'er har flere scart kanaler, men det er ikke sikkert alle disse støtter s-video og rgb

Lenke til kommentar
hmm.. er kanskje ikke RGB kabel det er da.. for det er farger under oppstart.. i loadingen av bios og i logon av hket mitt.. fargene på kabel er kvit,rød og gul.. men i selve windows er det svart kvitt

 

Du har nok en kompositt kabel (gul). Rød og hvit er nok lyd (høyre og venstre). Hvor på PC'en har du koplet den røde og hvite?

Lenke til kommentar
røde å kvite trengs ikke.. bare den gule som trengs.. den fører bilde. rød er lyd men jeg bruker lyden fra pcen (den som er best) rød er jeg ikke helt sikker på hva er i farta

 

Gul= bilde

Rød= høyre lyd

Hvit = venstre lyd

 

Hjemme bruker jeg en phono kabel til Tv-Ut (to kabler som sitter sammen, rød og hvis, som jeg har delt i to så jeg har TO kabler :woot: ) og det funker fint som f det, S-video er å foretrekke men jeg har ikke det på min TV så da ble det løsningen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...