Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feilsøking, kaputt eller ikke kaputt?


Anbefalte innlegg

For å gjøre jobben lettere for de som har noen synspunkter:

Specs:

Gigabyte GA-K8N51GMF nForce410

MSI GeForce 8500GT 512MB GDDR2

AOpen H450B, 350W P4, USB og Audio

AMD 2,2 ghz

2 Gb RAM

2 disker, 1 s-ata en IDE

1 DVD-brenner IDE

 

Det hele startet når jeg skulle bytte ut strømforsyningen med en Fortron Source 300W Zen.

Lydløs og tilfredsstillende mye W for å trekke et relativt enkelt system?

Men den gang ei, maskinen startet bare delvis, og skrudde seg av etter 2 sekunder.

Lite kabinett men fant ut at den ekstra 4-pins kontakten som kobles til hovedkortet (sammen med den feite kabelen) datt ut. Fikk festa den ordentlig, men neida;

Kobla ut div. ting, ting starter, men får ikke noe bilde.

 

Hovedkortet har integrert skjermkort, så jeg har prøvd det også ja, uten resultat.

 

Nå har jeg kobla tilbake til det opprinnelige oppsettet, satt i ting en etter en, aldri noe bilde på skjermen (som fungerer forresten).

Forskjellen var at det grønne power-lyset på kabinettet lyste med bare cpu, skjermkort og ram, men ikke etter at alle disker var kobla inn. (weird?)

 

Får ingen pipelyder ved oppstart. Manualen beskriver ikke akkurat det, kanskje skulle det i det minste kommet 1? "1 short: System boots successfully". Ikke det at jeg husker hva den vanligvis gjør :)..

 

Er rett og slett hovedkortet kaputt, finnes det noen andre triks for feilsøking?

Skjermkortet?

Har resatt CMOS ved hjelp av jumper på hovedkortet..

 

- "lost" :|

 

-edit: skriveleifs

Endret av NiRaZoR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
maskinen startet bare delvis, og skrudde seg av etter 2 sekunder

 

Her bare gjetter jeg meg frem, men mener å huske å ha lest om "sære" psu'er som slår seg av igjen hvis de ikke blir belastet med en viss mengde amp. i oppstarten, på en av rail'ene. Har du koblet til kabinett-vifte® på hovedkort kontakten(e)? evt. prøve med noen flere hvis du har liggende.

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar
maskinen startet bare delvis, og skrudde seg av etter 2 sekunder

 

Her bare gjetter jeg meg frem, men mener å huske å ha lest om "sære" psu'er som slår seg av igjen hvis de ikke blir belastet med en viss mengde amp. i oppstarten, på en av rail'ene. Har du koblet til kabinett-vifte® på hovedkort kontakten(e)? evt. prøve med noen flere hvis du har liggende.

 

Dette var som jeg skrev litt etterpå pga. den ekstra 4-pins-kontakten som ikke var satt i, den som står sammen med den store kabelen fra PSUen til hovedkortet.

Om det skadet hovedkortet vet jeg ikke.. er det mulig?

Lenke til kommentar

oppdatering:

Fant fram et gammelt lite hovedkort som sto i mitt forrige system, shuttle (hat..).

Kobla til det gamle skjermkortet, et bråkete AGP-kort, flytta over ram`en, satt på cpuen med vifta, uten å feste det, vifta er jo så tung..

Kobla gamle frontpanelet fra shuttle-systemet så jeg fikk sendt boot, og jammen boota det opp fram til bios hvor jeg fikk cmos-check.

 

Da er det i alle fall isolert enten skjermkortet eller hovedkortet..

 

Dumt det er pcix16-grensesnitt på begge så jeg ikke får utelukka mer.

Det er jo integrert skjermkortet på det nye, siden det ikke kom ut noe bilde der heller så...?

 

Vad tycks?

Lenke til kommentar

"Har resatt CMOS ved hjelp av jumper på hovedkortet"

 

Husket å flytte jumper igjen etterpå slik at den ikke står som clear? (starter man opp PCn mens jumper står på "clear CMOS"/flytter jumper mens PCn er igang, kan hovedkortet ta kvelden)

 

Når det gjelder skjermkortet, skal det innebygde initsiere seg automatisk ved fravær av PCIe kort, uansett hvordan rekkefølgen tidligere er satt i bios, så vidt jeg vet, så sånn sett "burde" du ha bilde.

 

Nei vet ikke, kan det ha skjedd noe gnistring/usunt når den 4-pin lå halveis løs nedi 24p ATX kontakten? :hmm:

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd så mye rart, men fikk den plutselig til å boote på det interne skjermkortet (og den gamle PSU`en)

 

Tok sjansen, satte opp alt slik jeg ville ha det, uten skjermkort, og med den nye PSUen (siden jeg regna med at hovedkortet var ok).

 

Da boota den ikke (slo seg av etter 1 sekund).

 

Satte inn skjermkortet, tok ut strømmen til dvd-rommen.

 

Og da starta den.

 

Stoppa opp på "Detecting array..." som betyr.. ?

 

Reboota, gikk inn i BIOS, endra ikke på noe, reboota, og nå er den i Vista.

 

Tør jeg koble til dvd-brenneren igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...