Gå til innhold

kritikk på phun-ky.net


Anbefalte innlegg

God dag! ;)

 

Jeg er relativt fornøyd med utseende av min blogg (selvkodet på godt og vondt), men jeg er, som oftest, usikker på om det enkle utseendet som jeg har per i dag er det optimale.

 

(Bloggen er skrevet på engelsk, men engelsken min kunne til tider vært bedre ser jeg ved noen tilfeller.)

 

Jeg vil gjerne ha konstruktiv kritikk spesielt mtp utførelse og navigasjon, men tar også imot all kritikk ellers!

 

Jeg er veldig fornøyd med utseendet jeg har laget til mine artikler, men ikke hvordan kommentarene/innskriving av kommentar (de få jeg har) vises. Jeg er ikke fornøyd med hvordan hovedsiden og høyrelisten vises, men etter mange forsøk har jeg ikke kommet frem til noe bedre løsning.

 

Siden skal være XHTML 1.1 strict validert så godt som det går, samme gjelder WCAG/WAII. (det er noen sider som jeg vet ikke validerer, er spesielt arkivet: http://phun-ky.net/2008 jeg tenker på , dette pga en ren css hover metode som jeg bruker.)

 

Min blogg: http://phun-ky.net <- slakt i vei.

 

NB! Husk kritikkvettreglene her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første vil jeg si at det var mye spennende lesestoff i bloggen din.

 

Jeg synes lesbarheten er god, du har valgt å bruke god avstand mellom ord og linjer noe som gjør det enkelt å lese tekstene på siden.

 

Det er heller ikke vanskelig å skille lenker fra vanlig tekst ved at de har en klar farge og roll-over effekt. Eneste problemet jeg fant med roll-over effekten var under "comments" på høyresiden hvor roll-over effekten dekket deler av teksten over. I tillegg syntes jeg kanskje det burde være litt mer luft mellom kommentarene, var litt vanskelig å skille.

 

Ellers liker jeg bruken av white-space som gjør det hele behagelig å se på.

 

(Personlig liker jeg ikke Georgia, Serif fonten, men det er min mening :D )

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg synes lesbarheten i bloggen din var mildt sagt elendig (selv om innholdet var bra :) ):

 

- Inkonsekvent bruk av fontstørrelser og leading.

- Utrolig slitsomt med så mye whitespace og letter-spacing.

- Generelt slitsom side med alt for mange distraherende elementer. Blikket mitt flakker rundt omkring, og jeg klarer ikke å konsentrere meg om teksten i bloggen din fordi så mye annet skriker mot meg (store overskrifter, serif-fonter i hytt og gevær).

- Siden føles veldig rotete. Prøv å plassere elementene mer presist, og vær konsekvent i bruken av marger.

 

Angående koden, så ser det ut til at du vet hva du driver med. Likevel forstår jeg ikke valget ditt av XHTML 1.1-doctypen, særlig ikke fordi du sender dokumentet som text/html (i alle fall til W3-validatoren), i tillegg til at du har et par småfeil i koden din.

 

Kort oppsumert: Bra innhold, men dessverre ganske dårlig innpakning.

Lenke til kommentar

Lokaltog:

 

Vet det er en del småfeil i koden som ikke validerer, vurderer å servere de gjeldende side med annen doctype og kode for å matche dette (tenker spesielt på arkivet). Hvis nettleseren støtter application/xhtml+xml så blir siden servert med dette, hvis ikke, så bare vanlig text/html. Jeg regner med at med "Siden føles veldig rotete", så tenker du på hovedsiden? Ja, jeg er enig der, som sagt, er ikke fornøyd med dette selv.

 

(Angående serif fonter, så er det ikke ensbetydende at sans-serif = bra site, serif = bad side. )

 

Takker for kritikk.

 

KurtGandalf:

 

Takker for kritikk, skal se på det med comments. Var dette i en IE leser?

Lenke til kommentar
(Angående serif fonter, så er det ikke ensbetydende at sans-serif = bra site, serif = bad side. )

Det mener ikke jeg heller. :) Men jeg synes så store overskrifter i en uthevet serif-font er betraktelig mer glorete/oppmerksomhetskrevende enn en tilsvarende sans-serif-font. I tillegg egner serif-fonter seg bedre til brødtekst enn til en temafont som går igjen i nesten alle elementene i et design.

Lenke til kommentar

Jeg kan godt gi deg tilbakemeldinger men jeg vil gjerne gi disse i forhold til noe annet enn min egen synsing.

 

Det er mye på siden som det aner meg ikke er helt optimalt, men det kommer veldig mye ann på dine føringer og målsetninger.

 

Hva er formålet med siden og hva forsøker du å oppnå? Hvem er du? Hva vil du si med siden? Hva slags føringer legger du for siden?

Lenke til kommentar

Vel, jeg skriver om litt av hvert, mye om det jeg jobber med (IT, Open Source, Linux, Systemutvikling), noe av det jeg leker med (Gaming), noe jeg er opptatt av (diverse politiske standpunkt) og litt av det jeg synes er artig. Så tar jeg noen bilder her og der, noen småjobber her og der.

 

Målet mitt er å få frem det jeg mener, skriver, forteller, kverulerer om på en enkel og stilren måte, og fronte noe av det arbeidet jeg har gjort (det lille som det er). Målet mitt er å få brukere til å dra nytte av min site.

Lenke til kommentar
Vel, jeg skriver om litt av hvert, mye om det jeg jobber med (IT, Open Source, Linux, Systemutvikling), noe av det jeg leker med (Gaming), noe jeg er opptatt av (diverse politiske standpunkt) og litt av det jeg synes er artig. Så tar jeg noen bilder her og der, noen småjobber her og der.

 

Målet mitt er å få frem det jeg mener, skriver, forteller, kverulerer om på en enkel og stilren måte, og fronte noe av det arbeidet jeg har gjort (det lille som det er). Målet mitt er å få brukere til å dra nytte av min site.

 

Hyggelig at du formulerer klarere mål. Jeg er vandt til vesentlig mer presise formuleringer enn dette, så jeg får forsøke å tolke det du har skrevet litt mer rikt og presist, for så å evaluere mot det.

 

Inspirere

 

For meg så virker det som om du ønsker å lage en personlig side mer enn en kommersiell side. Du ønsker å dele mange sider av deg selv og håper å inspirere og berike andre ved å gi av deg selv. Jeg tolker deg dithen at du ønsker en uformell og inspirerende tone.

 

Dette er ikke nødvendigvis så lett å oppnå. Jeg er tilhenger av å dele sine evner og styrker på nett, mens de sidene som ikke bygger en opp ikke alltid passer i det offentlige rom. Forstå meg rett: Jeg sier ikke at du har sider som er under pari, eller at det du har lagt ut ikke gangner deg. Jeg sier du bør tenke litt selvsensur. Mindre er ofte mer når det gjelder informasjon og inspirasjon, slik at du ved å begrense innholdet som er middels fremhever det innholdet som gir leseren mer.

 

Hvis du vil at det du formidler skal inspirere og berike leserene så er det viktig at du får leserene til å lese innholdet ditt med ett åpent sinn eller at du klarer å engasjere dem. Jeg synes ikke du oppnår dette med din nåværende layout eller stilsetting.

 

Fargerik

 

Siden din mangler farger. Farger er noe som typisk taler til våre kunstneriske sider og vil åpne leseren sitt sinn. Du har ganske bredt og fargerikt innhold, men stilsettingen på siden din reflekterer ikke dette. Stilsettingen din og layouten din gir meg ett inntrykk av manglende struktur, manglende fokus, og mangler kunstneristiske trekk. Forstå meg rett: Innholdet gir meg ikke det inntrykket, men at jeg opplever at layout og stilsetting hverken kler deg godt eller vil gi leseren det inntrykket jeg tror du fortjener.

 

Jeg tror du er en fargerik personlighet som våger å gi av deg selv til verden. Hvis det er hvordan du vil fremstå, så burde du jobbe med layout og stilsetting slik at leseren lett kan danne seg den oppfatningen og få det inntrykket.

 

Svart hvitt

 

Du har lagt ut ett alternativt utkast, men det gir meg en svart-hvitt opplevelse. Strukturen er også stram og litt formell, men har tydelig preg av personlighet.

 

Stram struktur kan fort gi ett intrykk av en regelbundet og usmidig personlighet. Hvis du kombinerer dette med høye kontraster fremhever dette en personlighet der det er få gråsoner og enda mindre regnbuer, gjerne en som må strukturere livet sitt stramt med regler og rutiner for å kunne fungere. Dette vil kun fungere på en side for å fremme logiske aspekter, ikke personlige og kunstneriske.

 

I næringslivet er ryddige og strukturerte forhold noe som skaper ett godt og trygt arbeidsmiljø der individene kan blomstre, men i den private sfæren er ting en smule anderledes.

 

Hvem du er

 

Layout og stilsetting bidrar til å gir ett inntrykk av hvem du er og er en del av budskapet du formidler til leseren. I ett godt design er det samsvar mellom hensikt og målsetninger, innhold og visuell formatering.

 

Jeg håper jeg har klart å formidle dette uten å tråkke på noen sure tær og at du får noe fornufig ut av dette.

 

Noe helt annet: Fokus

 

Jeg opplever at den siden du har nå er preget av for mye kaos. Det er veldig mye støy rundt de elementene du burde ha fremhevet slik at jeg ikke "suges" inn mot budskapet ditt. Dette gjelder særlig siden som lister opp blogg postene dine.

 

Overskriftene er så store at de er tabloide, de skriker om oppmerksomhet som en overskrift i VG. Jeg leser nesten aldri overskriftene i VG da de som regel bare er sensasjonalistisk svada, og jeg skrur liksom på det filteret med en gang jeg ser slike overdimensjonerte overskrifter.

 

Samtidig vektlegger du altfor mye tidspunktet en blogg-post er skrevet. Du kan med fordel benytte dempet form for skrift for sånt: Man burde ikke legge merke til den med mindre man leter etter den.

 

Du vektlegger også altfor mye om du har fått kommentarer til postene dine. Jeg stiller i det hele tatt spørsmåltegn ved om du trenger å fortelle leseren om hvor mange kommentarer en blogg post har fått når du lager en liste over blogg postene dine.

 

Jeg er fullstendig klar over at noen argumenterer for at man alltid skal ha en forklarende tekst på en lenke og ikke benytte noe sånt som "les mer" da det ikke vil gi blinde eller brukere av nettlesere uten grafisk brukergrensesnitt noen forklaring på hva det linkes til. Dette kan ta litt overhånd, og i ditt tilfelle så har du forklarende lenke på overskriften, slik at du bare gjentar en lenke to ganger. Siden er fremdeles tilgjengelig for blinde ved å følge lenken med forklarende tekst, og det kan i bunn og grunn diskuteres om det går fortere å høre to opplesninger av "Ny versjon ute av Ubuntu" enn en slik opplesning og en med "les mer".

 

I den nye versjonen av bloggen din ville jeg justert dato som alt annet, det vil si venstrejustering. Benytt dempet kontrast på datoen slik at informasjonen er tilgjengelig hvis man leter etter den men ikke blir støyete i forhold til innholdet.

 

Jeg ville tenkt litt på rollen du vil at kommentarer til blogg poster skal spille. Det er mulig å plassere antall kommentarer bak post datoen, du kan fjerne den, eller du kan ekstrem vektlegge den slik du gjør nå. Jeg forstår ikke helt hvilken informasjon kommentarantallet skal gi meg som leser?

 

Hvis du fremhever informasjon som jeg ikke forstår nytten av, hvilket inntrykk gir det meg? Hvis du har noe på hjertet og du leder meg til dette budskapet ved å dempe støyen rundt og sette fokus på budskapet, hva sier det meg som leser om deg?

 

Alt er budskap

 

Alt du gjør blir en del av budskapet du formidler. Kast en støvel i trynet på de som begynner å mase om "det er ikke noe galt med budskapet ditt, men det er måten du formidler det på", smak heller på hele budskapet du gir leseren. Formidlingsmåten er en del av budskapet. Det var dagens filosofiske hjørne.

 

Håper alt dette rableriet har inspirert deg og at jeg ikke har tråkket på noen sure tær!

Lenke til kommentar

FrodeNilsen:

Jeg er meget imponert og takknemlig for en slik tilbakemelding. Jeg er stort sett enig med det du gir meg tilbakemelding på. Som du sikkert har skjønt, er jeg mer en programmerer enn designer.

 

Utkastet som var lagt ved (http://phun-ky.net/index2.php ) lengre oppe i tråden ser ut til å bli et bedre utgangspunkt, men må gi den litt mere "mojo" (farger/liv) som du påpeker.

 

Er veldig enig i det du nevner angående kommentarer og tidspublisering, har allerede rettet dette opp i utkastet.

 

Var artikkelutseendet greit forøvrig? Hva mener du med "Jeg sier du bør tenke litt selvsensur."? Spesifike artikler eller generelt?

Lenke til kommentar
FrodeNilsen:

Jeg er meget imponert og takknemlig for en slik tilbakemelding. Jeg er stort sett enig med det du gir meg tilbakemelding på. Som du sikkert har skjønt, er jeg mer en programmerer enn designer.

 

Utkastet som var lagt ved (http://phun-ky.net/index2.php ) lengre oppe i tråden ser ut til å bli et bedre utgangspunkt, men må gi den litt mere "mojo" (farger/liv) som du påpeker.

 

Er veldig enig i det du nevner angående kommentarer og tidspublisering, har allerede rettet dette opp i utkastet.

 

Var artikkelutseendet greit forøvrig? Hva mener du med "Jeg sier du bør tenke litt selvsensur."? Spesifike artikler eller generelt?

 

Jeg har forsøkt å ikke kommentere eller vinkle innlegget mitt mot deg som person, men forsøkt å få frem at du ved å skrive om deg selv også blottstiller deg offentlig. På godt og vondt. Det vil tjene deg om det er mer godt enn vondt. Generelt.

 

Jeg har ikke ment at du bør fjerne noe, at noe ikke er bra nok, eller at du ikke bra nok. Jeg har bare ment å gi deg ett vennlig råd til hvordan du kan tenke slik at du kan bli inspirert til å lage en bedre side.

 

Jeg ser at dette lett kan oppfattes som om at jeg hinter om at det er noe galt med deg eller siden din, men det er altstå ikke det budskapet jeg forsøker å formidle.

 

Hvis du er sabla flink til å spille gitar men er dårlig til å synge, så vil andre nyte å høre deg spille gitar og det vil kle deg godt å dele denne evnen i det offentlige rom. Det å dele forferdelig sang i det offentlige rom vil ikke bli verdsatt på samme måten og du vil bli mer interessant i det offentlige rom hvis du vektlegger gitarspilling men synger privat, fremfor å fremme begge deler i det offentlige rom.

 

Du må selv finne ut hva du vil dele og hvordan det gangner deg. Det vil gangne deg å ha ett bevisst forhold til hva du gir av deg selv i det offentlige rom. En slik bevissthet vil skinne igjennom og si ganske mye om deg. Det at du våger å gi av deg selv i det offentlige rom sier også ganske mye om deg, så jeg håper du fortsetter med det.

 

Temaskifte

 

Hvis du med artikkelutseende mener visningen av en bloggpost, så var min spontane reaksjon at jeg ikke så hva som var innholdet i posten. Jeg måtte lete for å skille ut innholdet, og innholdet opplever jeg i mange poster som veldig snaut. Du har lagt inn veldig mye funksjonalitet som tar veldig mye fokus, for mye fokus. Trenger du alt dette? Hvorfor skal noen "digge" en bloggpost på fire linjer? Hvorfor direkte url beskrivelse når den er identisk med adresselinjen? Navigeringen er direkte svak og segmentert, mange fine knapper, men plasseringen er ikke intuitiv og samlet. Hvor er leseren hen i navigeringstreet?

 

Jeg har forsøkt i min forrige post å pense deg inn på en spor som jeg tror vil tjene videre presentasjonsutvikling best.

Lenke til kommentar

Kikka litt rundt og når man går inn på en spesiell kategori og holder pekeren over en tittel så kommer det en litt bugga hover tooltip. Har bare sjekka på det med Opera 9.27.

 

Syntes også det var vanskelig å finne hvor selve teksten på postene dine var hen på forsiden. Er greit hvis en legger merke til det ved første øyekast for jeg vet at ihvertfall jeg ikke gidder å måtte lete.

 

Ellers ikke no mer å pirke på ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...