Gå til innhold

Blitz til Nikon D40


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kikker på en blitz til Nikon D40. Alternativer er i utgangspunktet

Nikon Blitz SB-400

Sigma Blitz EF-530 DG ST Nikon

 

siden SB-600 er neste like dyr som kameraet... (2500,-)

 

Er interessert i erfaringer samt for og imot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjenner ikke så godt til de 2 du nevner (tenker da spesielt på Sigma sin), men SB400 kan vel ikke svinges så veldig? Uansett jeg har en SB 600 og er veldig godt fornøyd med den. Du trenger litt power når du skal bruke den indirekte (vegger tak osv). Den får du for under 2000 flere steder (sjekk produkt.akam.no). Skulle jeg kjøpt blitz i dag ville jeg valgt en ny sb600 eller en sb800.

Lenke til kommentar
Jeg har kjenner ikke så godt til de 2 du nevner (tenker da spesielt på Sigma sin), men SB400 kan vel ikke svinges så veldig?
Den kan tiltes oppover, men bare når kameraet er i normalstilling, den kan ikke tiltes mot taket når man fotograferer i portrettstilling.
Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg kikker på en blitz til Nikon D40. Alternativer er i utgangspunktet

Nikon Blitz SB-400

Sigma Blitz EF-530 DG ST Nikon

 

siden SB-600 er neste like dyr som kameraet... (2500,-)

 

Er interessert i erfaringer samt for og imot.

Sigma sin er mer sammenliknbar med SB-600, SB-400 er et svært kompakt alternativ, men ikke på langt nær like kraftig som EF-530/SB-600. EF-530 er _stor_ SB-600 er betydelig mer kompakt i så måte...
Lenke til kommentar
Det er en kategori på førstesiden som heter Blits

 

Beklager, forstår ikke hvordan jeg klarte å overse den...

 

Sigma sin er mer sammenliknbar med SB-600, SB-400 er et svært kompakt alternativ, men ikke på langt nær like kraftig som EF-530/SB-600. EF-530 er _stor_ SB-600 er betydelig mer kompakt i så måte...

 

Forstår. Hmm tror det blir å spare til en SB-600 :p

Lenke til kommentar

STERK ADVARSEL!!

 

 

Du må ikkje finne på å kjøpe SB400. Du kommer til å angre bittert på dette. SB600 eller SB800 er verdt å spare til. Det at du kan vri og vendte lyset er så viktig at du ikkje må finne på å gjøre dette.

 

 

Det er 2 ting jeg angrer på innen foto. Eller 3

 

1) kjøpte ikkje speilrefleks først. Kjøpte fujifilm s9600

2)kjøpte Nikon D40 før jeg forstod hvor kjipt det er med ingen muligheter for mange og viktige objektiver med autofokus

3) kjøpte en dritt blitz fra ebay noe ala Sb400

 

Du kan finne SB600 pent brukt, eller billig ned mot 1700. OG det er et kupp.

Håper dette hjelper deg!

Lenke til kommentar
Du må ikkje finne på å kjøpe SB400. Du kommer til å angre bittert på dette. SB600 eller SB800 er verdt å spare til. Det at du kan vri og vendte lyset er så viktig at du ikkje må finne på å gjøre dette.

...

2)kjøpte Nikon D40 før jeg forstod hvor kjipt det er med ingen muligheter for mange og viktige objektiver med autofokus

...

 

Jeg tenker nå på å kjøpe SB-600 eller SB-800 (særlig da det ser ut til at de ikke er så dyre som jeg først trodde og jeg hopper nok over 18-200mm og i steden kjøpe 55-200mm VR).

 

Bør man gå for SB-800 eller er forskjellen ikke verd prisforskjellen?

 

Muligens at det med manglende autofokus er et problem, men det ser ut til at flere linser kommer med det. Samt jeg hadde ikke kjøpt speilrefleks hadde det ikke vært for at jeg kom over et så bra tilbud på kameraet... Den store fordelen med D40 er dog at det er så lett.

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Bør man gå for SB-800 eller er forskjellen ikke verd prisforskjellen?

Ikke etter min mening - prisforskjellen er vel en god tusenlapp.

SB-800 har bitte litte granne større ledetall (altså litt kraftigere),

ellers så er det vel i hovedsak det at den kan brukes som trigger for andre blitser som er forskjellen. (og da må du ha flere blitser likevel).

 

Tenker du å ha 55-200mm som eneste objektiv?

Personlig ville jeg i alle fall ha dekt område fra ca 20-30mm og oppover.

Nå vet jeg ikke hva du tenker å ta bilder av, men 55mm er så godt som telelinse på DX-kamera.

 

Gjorde jeg det vanskeligere? :hmm:

Endret av arela
Lenke til kommentar
Bør man gå for SB-800 eller er forskjellen ikke verd prisforskjellen?

Ikke etter min mening - prisforskjellen er vel en god tusenlapp.

SB-800 har bitte litte granne større ledetall (altså litt kraftigere),

ellers så er det vel i hovedsak det at den kan brukes som trigger for andre blitser som er forskjellen. (og da må du ha flere blitser likevel).

 

Tenker du å ha 55-200mm som eneste objektiv?

Personlig ville jeg i alle fall ha dekt område fra ca 20-30mm og oppover.

Nå vet jeg ikke hva du tenker å ta bilder av, men 55mm er så godt som telelinse på DX-kamera.

 

Gjorde jeg det vanskeligere? :hmm:

 

Jeg har 18-55 kit objektiv og tenker i først omgang å kjøpe en 55-200mm VR fremfor en 18-200mm da den siste er veldig mye dyrer (5000-6000 mot 2200) men klarer etter det jeg forstår ikke seg så bra i 18-55 området.

 

Det jeg ser at en del skriver er at sb-600 funker fint inne, men ute er 800 å foretrekke. Nå er det mulig at det er kun for proffe at det er en forskjell?

 

Jeg så begge blitsene i en butikk i byen i dag. De var temmelig like store (og da var de også store etter det jeg er vant med! ;) ) Så jeg ser ikke at det er noe mer problem å drasse med en 800 fremfor en 600.

 

Har du noen erfaringer med å bruke blitsen uten for fyll/motlys/effekt? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Du må ikkje finne på å kjøpe SB400. Du kommer til å angre bittert på dette. SB600 eller SB800 er verdt å spare til. Det at du kan vri og vendte lyset er så viktig at du ikkje må finne på å gjøre dette.
Du kan vri hodet når du holder kameraet "vannrett", og du kan bruke vegg som softbox når du holder det i portrettstilling.
Lenke til kommentar

aha, en 18-55mm fra før, ja da er det bare å peise på ;)

 

Ser det er større forskjell i ledetall enn jeg husket, så om du regner med bruk for kraftig blitz, bør du vel gå for SB-800.

Det er utrolig sjeldent, dessverre, at jeg tar med blits utendørs.

 

SB-400 har et bedre ytre (mindre), men den kan ikke avfyres remote fra D300 - derfor ble den uaktuell for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...