Gå til innhold

Ny strømforsying?


Anbefalte innlegg

Akkurat nå ligger

3,3v på 3,28v(rører seg aldri)

5v på 4,86v(kan gå mellom 4.76v til 4.88v)

12v på 12,01v-12,13v

 

3,3v og 12v er helt fine, men er 5v lav eller for ustabil? Sitter med en Chieftech 340w. Vil den holde når jeg kjøper meg Abit NF7-s+XP1700 og overklokke den+PC3700 ram.

Systemet jeg har nå:

 

DVD spiller

CD-brenner

Diskettstasjon

1 HDD(planer om en til)

Duron 950@[email protected]

384MB ram

Abit KT7

3 PCI kort

GF2Ultra overklokket

7 vifter på rheobus

3 kald katoder og 2 neonwire

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har helt klart "nok" effekt fra den strømforsyningen du har, men stabiliteten og, holdt på å si, "renheten" kan sikkert bli bedre. Jo mere stabilt, jo lettere å presse komponentene.

 

Jeg ville sagt gå for en enermaxx på 430W eller mer, så bør du kunne forvente den stabiliteten du vil ha. Selvfølgelig kan noe av ustabiliteten skyldes nettet generelt.

 

Vet at noen bruker UPS som en slags "strømrenser". Hvordan det helt foregår praktisk er jeg ikke sikker på, men det innebærer at UPS`en hele tiden leverer strøm til PSU, og at UPS`en hele tiden blir ladet.

 

(funksjonen til en UPS er jo i utgangspunktet at den skal levere strøm kun når PSU ikke får strøm fra strømnettet lengre, som et batteri)

Technics brukte samme "teknologi" på sine forsterkere en stund. Vet ikke om det er like hippt lengre...

 

I alle fall, når du går for pc3700 så tipper jeg du skal presse livskiten ut av komponentene dine, og uten stabil strøm er det bare å gi opp med en gang... Så fort de minnebrikkene der får for lite strøm i overklokket tilstand så er det GOODBYE og rett i reboot...

 

Kjøp deg en høykvalitets PSU som duger, bruk gjerne "strømrenser" kabel (selges på hififoretninger til ca 1000 ganger mer enn de er verdt) eller andre lurer ting som sikkert blir kommentert under dette innlegget...

 

 

DrErling (nevnte jeg at jeg v/r en beskjeden temmelig trettentrettisyv Mu7h/?)

Lenke til kommentar

Jeg ser at 431 watteren til enermax git 20 ampere på 12v... Men 350 gir 26A på 12v og 460w gir 33A på 12v.. litt av et hopp fra 431 til 460, i ampere på 12v altså. Men til gjengjeld gir 431watteren en del mer på 5 og 3.3v.

 

Ville du kjøpt 431 eller 460 watteren?

Lenke til kommentar
Jeg ser at 431 watteren til enermax git 20 ampere på 12v... Men 350 gir 26A på 12v og 460w gir 33A på 12v.. litt av et hopp fra 431 til 460, i ampere på 12v altså. Men til gjengjeld gir 431watteren en del mer på 5 og 3.3v.

 

Ville du kjøpt 431 eller 460 watteren?

 

heh, 33A ja, da vil sikringen din gå i sikrings-skapet ditt :lol:

De er vanigvis på 10-13 eller 16A om du stapper pc`n i vanlige stikkontakter :)

Lenke til kommentar
Jeg ser at 431 watteren til enermax git 20 ampere på 12v... Men 350 gir 26A på 12v og 460w gir 33A på 12v.. litt av et hopp fra 431 til 460, i ampere på 12v altså. Men til gjengjeld gir 431watteren en del mer på 5 og 3.3v.

 

Ville du kjøpt 431 eller 460 watteren?

 

heh, 33A ja, da vil sikringen din gå i sikrings-skapet ditt :lol:

De er vanigvis på 10-13 eller 16A om du stapper pc`n i vanlige stikkontakter :)

 

Heh? 460 watteren til enermax gir 33A på 12v, kan du si meg hvordan sikringen i sikrings.skapet går da? :roll:

Lenke til kommentar
Jeg ser at 431 watteren til enermax git 20 ampere på 12v... Men 350 gir 26A på 12v og 460w gir 33A på 12v.. litt av et hopp fra 431 til 460, i ampere på 12v altså. Men til gjengjeld gir 431watteren en del mer på 5 og 3.3v.

 

Ville du kjøpt 431 eller 460 watteren?

 

heh, 33A ja, da vil sikringen din gå i sikrings-skapet ditt :lol:

De er vanigvis på 10-13 eller 16A om du stapper pc`n i vanlige stikkontakter :)

 

Hmm... 33A på 12 V skulle gi en effekt på omlag 396W, tror ikke sikringen på 230V går ved den belastningen (tilsvarer ikke mer enn i overkant av 1,7A ved 230V)

 

Ellers er det vel slik at bra effekt på 12V railen er viktig i moderne systemer, da prosessoren benytter denne railen (Er ikke 100% sikker på dette men blir sikkert raskt arrestert dersom jeg tar feil)

Lenke til kommentar
Jeg ser at 431 watteren til enermax git 20 ampere på 12v... Men 350 gir 26A på 12v og 460w gir 33A på 12v.. litt av et hopp fra 431 til 460, i ampere på 12v altså. Men til gjengjeld gir 431watteren en del mer på 5 og 3.3v.

 

Ville du kjøpt 431 eller 460 watteren?

 

heh, 33A ja, da vil sikringen din gå i sikrings-skapet ditt :lol:

De er vanigvis på 10-13 eller 16A om du stapper pc`n i vanlige stikkontakter :)

Forskjell på vekselspenning og likespenning da :yes:

Lenke til kommentar

nei gutta, den strømmen som kommer inn må jo komme ut et sted!!

se på en støvsuger på ca 1500w.

 

1500w delt på 230v er hele 6.5A det. Noe å tenke på kanskje?

Spenninga har altså STOR betydning for hvor mange Ampere som kan dras ut av kretsen. Derfor blir det urimelig at en trekker 33A ut av EN 12v-krets fra den stakkars strømforsyninga :x

 

ved så lave spenninger som 12v, så suges det MYE strøm ved store belastninger. Tenk dere at det var 24v i steden for 12, da hadde du halvert strømforbruket. :wink:

Lenke til kommentar
Forskjell på vekselspenning og likespenning da :yes:

Kanskje enda viktigere at stikkontakten leverer 220-240V i motsetning til de 12V vi snakker om her...

 

Ja, for jeg skjønner ikke en drit av hva de snakker om her. Hva f*** har 230v med 12v og strømforsyninga å gjøre liksom...

 

Det er 10A sikring på rommet mitt(er også med noen andre rom) og det går helt fint og ha på 2 dataer, spille høy musikk med annlegget og støvsuge samtidig. Så hvordan dere finner ut at en pjuskete enermax kan ta sikringa her skjønner ikke jeg.

 

En liten ting som ikke er og annbefalle er å sette varmekablene på fullt, slå på 2 datar og en 2000watts cupevarmer samtidig... Hadde en venn som overnattet, og når vi voknet så var det nesten minusgrader på rommet. Vi måtte bare få varme på rummet. :lol:

Lenke til kommentar
nei gutta, den strømmen som kommer inn må jo komme ut et sted!!

se på en støvsuger på ca 1500w.  

 

1500w delt på 230v er hele 6.5A det. Noe å tenke på kanskje?

Spenninga har altså STOR betydning for hvor mange Ampere som kan dras ut av kretsen. Derfor blir det urimelig at en trekker 33A ut av EN 12v-krets fra den stakkars strømforsyninga :x  

 

ved så lave spenninger som 12v, så suges det MYE strøm ved store belastninger. Tenk dere at det var 24v i steden for 12, da hadde du halvert strømforbruket. :wink:

 

Er litt usikker på hva du vil fram til her... Selvfølgelig blir strømforbruket mye lavere dersom spenningen øker (forutsatt samme effektuttak). Det er alikevell ikke noe i veien for å trekke 33A ut av en 12V krets selv om kretsen blir foret av en PSU, som får strøm gjennom en 10A sikring (nettopp fordi det er en krets der spenningen er en annen). Som jeg sa i en tidligere post blir ikke belastningen på 230V-kretsen mer enn omlag 1,7A.

Dersom jeg er på jordet her, har jeg gåttt glipp av noe grunleggende, og ønsker snarest irettesettelse!

Lenke til kommentar

Det var mange som var sinnsykt på jordet her, men han før meg har rett.

 

Som det ble spurt om lengre opp er det forskjeller på hvilke spenninger psuene leverer mest strøm. Noen leverer mye på 12V, og lite på 5V og vice versa.

 

Poenget er å finne ut sånn ca hvor man trenger effekten. Dyrere strømforsyninger har som regel nok på alle "kanalene" for å si det sånn.

 

pc3700 ddr minne trenger stabilitet på 3,3V kilden. Det er ikke dermed sagt at det må leveres så sinnsykt mange ampèr på 3,3V. Det er viktig at det som blir levert er en stabil leveranse... For store variasjoner skaper trøbbel.

 

DrErling (trøtt)

Lenke til kommentar

Jeg sier: Ha strømforsyninga di. DrErling sier jo

I alle fall, når du går for pc3700 så tipper jeg du skal presse livskiten ut av komponentene dine, og uten stabil strøm er det bare å gi opp med en gang... Så fort de minnebrikkene der får for lite strøm i overklokket tilstand så er det GOODBYE og rett i reboot...

 

Og etterpå sier han

pc3700 ddr minne trenger stabilitet på 3,3V kilden. Det er ikke dermed sagt at det må leveres så sinnsykt mange ampèr på 3,3V. Det er viktig at det som blir levert er en stabil leveranse... For store variasjoner skaper trøbbel.

 

Og for å quote forfatteren:

Akkurat nå ligger

3,3v på 3,28v(rører seg aldri)

5v på 4,86v(kan gå mellom 4.76v til 4.88v)

12v på 12,01v-12,13v

 

Den gir mer en nok strøm til komponentene utenom også så spar pengene dine.

Lenke til kommentar
Jeg sier: Ha strømforsyninga di. DrErling sier jo
I alle fall, når du går for pc3700 så tipper jeg du skal presse livskiten ut av komponentene dine, og uten stabil strøm er det bare å gi opp med en gang... Så fort de minnebrikkene der får for lite strøm i overklokket tilstand så er det GOODBYE og rett i reboot...

 

Og etterpå sier han

pc3700 ddr minne trenger stabilitet på 3,3V kilden. Det er ikke dermed sagt at det må leveres så sinnsykt mange ampèr på 3,3V. Det er viktig at det som blir levert er en stabil leveranse... For store variasjoner skaper trøbbel.

 

Og for å quote forfatteren:

Akkurat nå ligger

3,3v på 3,28v(rører seg aldri)

5v på 4,86v(kan gå mellom 4.76v til 4.88v)

12v på 12,01v-12,13v

 

Den gir mer en nok strøm til komponentene utenom også så spar pengene dine.

 

pc3700 brikkene krever MER enn de vanlige 3,3V i følge hardware.no. Det betyr at du må inn i BIOS å endre spenningen. For det første må det da være mulig i BIOS, og for det andre så må 3,3V kilden (psuet) gi BÅDE stabil spenning men herregudamann også NOK spenning. Såvidt jeg vet så er det ikke bare ram som tusler og går på 3,3V (?)

 

Sånn som jeg ser det utfra MBM (eller hva slags program det nå er) avlesningene så er 3,3V kilden stabil (altså, leverer psu nok strøm til de komponentene som trekker av 3,3V), men den ligger litt lavt. (kan jo være MBM som måler feil også...)

5V kilden derimot er ustabil (hvertfall ikke HELT stabil) Den leverer ned mot 4,7V. Ikke sikkert at et overklokket komponent liker å bli behandlet sånn. Kanskje betyr dette at psuet hans leverer litt for lite strøm på 5v?

 

12V ser jo pen og stabil ut.

 

Ikke vet jeg... :shrug:

Lenke til kommentar

det er mulig jeg har driti meg litt ut her, men ettersom vi har lært på GK elektro, så har vi ikke lært å regne fra like til veksel-spenning.

Regna med at 1A likespenning var 1A veksel... :shrug:

 

men tilbake til Topic:

men samma det, 33A er extremt mye, så da kan man nok fint klare seg med 460W strømforsyning til ditt bruk(og mye mer! :o )

Lenke til kommentar
det er mulig jeg har driti meg litt ut her, men ettersom vi har lært på GK elektro, så har vi ikke lært å regne fra like til veksel-spenning.  

Regna med at 1A likespenning var 1A veksel... :shrug:  

 

men tilbake til Topic:

men samma det, 33A er extremt mye, så da kan man nok fint klare seg med 460W strømforsyning til ditt bruk(og mye mer! :o )

 

Jeg er enig i det siste. 460W burde holde i utgangspunktet.

Det som vel ble nevnt over og som folk reagerte på var at noen nektet for at (husker ikke hvem det var...) det var mulig for psuet og levere mere A enn de 10A som leveres max fra sikringsskapet... Hele poenget er jo P=U*I.... P for Power, effekt [W].

 

Hvis kursen pcen står på har 10A så blir det 2200W sånn ca. Da kan kursen levere max 2200W før sikringa ryker. Hvis man forandrer spenningen fra 220V og ned til 12V en eller annen plass på denne kursen, så blir max Strøm (amper) [A] ca 2200/12= 183A.... (teoretisk!)

 

OJ, jeg har på følelsen av at mine kunnskaper ikke strekker til lengre... Men håper at han som nektet for mere enn 10A fra PSU forsto...

 

DrErling ( :oops: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...