Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Da burde du krysse av på at du ikke har det tror jeg, ikke noe vits å skape tvil hos de som vurderer søknadene når det selv ikke er et problem for deg, jeg søkte selv i går, og lurer på om karaktersnittet du oppgir har mye å si for søknaden?

 

Karakterer har som regel ingenting å si! :)

 

Sendte mail hvor jeg spurte om det med pollenallergi, fikk dette til svar:

 

Du kan nok svare NEI i første omgang; det vil uansett bli gjort en ordentlig vurdering av allergien din når du møter på sesjon del 2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er det noen som faktisk HAR vært på opptak som kan forklare om dere ville tatt en førstegangstjeneste?

 

Jeg vil vel ikke si at førstegangstjenesten i seg selv er noe særlig behjelpelig, men det er viktig med modenhet. Personlig opplevde jeg at jeg lærte mye om emg selv i førstegangstjenesten og vokste som person. Jeg tror Forsvaret er en god arena for å bli litt mer voksen i hodet. :)

 

Husk at på flygeskolen blir du vurdert hver dag. Ikke bare prestasjonsmessig, men også deg som person.

Lenke til kommentar

Har du vært på opptak?

 

Å "prøve å modne" på et halv år er vel bare å glemme uten at det blir kunstig :roll:

Jeg tenker i samme baner, at en førstegangstjeneste kanskje hadde hjulpet, men vet ikke om jeg tør å vente så lenge før LFSK.

 

Modningsprosessen vil mer eller mindre skje automatisk. Jeg tenkte selv da jeg gikk inn i Forsvaret at jeg skulle lære mye, og kanskje noe om meg selv. Det jeg sitter igjen med i dag er noe militært, men mest erfaringer og opplevelser rundt meg selv som person, karakteristikk, valg og verdier. Det er klart at mange søker LFS rett etter videregående og lykkes med det, men jeg vet at flere, selv på mitt kull, ikke kom igjennom grunnet personlighet og ikke prestasjoner. Dette kan være selvhøytidelighet og generell umodenhet. Instruktører på flygeskolen selekterer sine kolleger såfremt som de de anser best egnet i flygerollen.

 

Jeg begynte på flygeskolen i fjor sommer og går nå på LKSK, før jeg drar videre med F2-11/F1-12 til USA neste sommer for å begynne den "virkelige" pilotutdanningen. :)

Lenke til kommentar

de er ikke vits å søke hvis du ikke har karakterene 5 minst i gjennom-snitt! og må være sterk å ta minst 50 armheving, 50 situps å 15 hangups. de er umulig for megg!

 

jeg var nysjgerrig på flyskolen men siden jeg er utlendig vet jeg at det jeg ikke kommer til å bli godtatt på opptaket. for det gjelder alle vennene mine som har søkkt. skjønner ikke hvorfor spesielt i luftforsvaret flygeskolen det skal være slikt rasisme. mister respekten for de. :/

 

gutt90

Lenke til kommentar
de er ikke vits å søke hvis du ikke har karakterene 5 minst i gjennom-snitt! og må være sterk å ta minst 50 armheving, 50 situps å 15 hangups. de er umulig for megg! jeg var nysjgerrig på flyskolen men siden jeg er utlendig vet jeg at det jeg ikke kommer til å bli godtatt på opptaket. for det gjelder alle vennene mine som har søkkt. skjønner ikke hvorfor spesielt i luftforsvaret flygeskolen det skal være slikt rasisme. mister respekten for de. :/ gutt90

 

Du tar sykt feil lizm..

 

Bare se her: http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1752581.ece

:)

Endret av Meduza
Lenke til kommentar
de er ikke vits å søke hvis du ikke har karakterene 5 minst i gjennom-snitt! og må være sterk å ta minst 50 armheving, 50 situps å 15 hangups. de er umulig for megg! jeg var nysjgerrig på flyskolen men siden jeg er utlendig vet jeg at det jeg ikke kommer til å bli godtatt på opptaket. for det gjelder alle vennene mine som har søkkt. skjønner ikke hvorfor spesielt i luftforsvaret flygeskolen det skal være slikt rasisme. mister respekten for de. :/ gutt90

 

Jeg vet ikke akkurat hva som har skjedd i ditt tilfelle, og kan derfor ikke si noe om din situasjon.

 

For å si det slik: beste elev på mitt kull, av alle som kom inn, er halvt gresk og flere av de som kom gjennom hadde et snitt fra videregående på under 4.

 

I tillegg hadde vi en som var halvt pakistansk på kullet, så jeg ser ikke helt ditt argument om rasisme. De fysiske testene har null og niks å si, alt annet enn å stå er irrelevant. I ytterste konsekvens vil de bruke det som en referanse for å måle din motivasjon på opptaket.

Endret av Folemonken
Lenke til kommentar

Har du vært på opptak?

 

Å "prøve å modne" på et halv år er vel bare å glemme uten at det blir kunstig :roll:

Jeg tenker i samme baner, at en førstegangstjeneste kanskje hadde hjulpet, men vet ikke om jeg tør å vente så lenge før LFSK.

 

Modningsprosessen vil mer eller mindre skje automatisk. Jeg tenkte selv da jeg gikk inn i Forsvaret at jeg skulle lære mye, og kanskje noe om meg selv. Det jeg sitter igjen med i dag er noe militært, men mest erfaringer og opplevelser rundt meg selv som person, karakteristikk, valg og verdier. Det er klart at mange søker LFS rett etter videregående og lykkes med det, men jeg vet at flere, selv på mitt kull, ikke kom igjennom grunnet personlighet og ikke prestasjoner. Dette kan være selvhøytidelighet og generell umodenhet. Instruktører på flygeskolen selekterer sine kolleger såfremt som de de anser best egnet i flygerollen.

 

Jeg begynte på flygeskolen i fjor sommer og går nå på LKSK, før jeg drar videre med F2-11/F1-12 til USA neste sommer for å begynne den "virkelige" pilotutdanningen. :)

 

Jøss, så du er en vaskekte flyelev? Stilig! :)

 

Du er ikke tilfeldigvis med i en av videoene til LFSK da?

Lenke til kommentar

Har du vært på opptak?

 

Å "prøve å modne" på et halv år er vel bare å glemme uten at det blir kunstig :roll:

Jeg tenker i samme baner, at en førstegangstjeneste kanskje hadde hjulpet, men vet ikke om jeg tør å vente så lenge før LFSK.

 

Modningsprosessen vil mer eller mindre skje automatisk. Jeg tenkte selv da jeg gikk inn i Forsvaret at jeg skulle lære mye, og kanskje noe om meg selv. Det jeg sitter igjen med i dag er noe militært, men mest erfaringer og opplevelser rundt meg selv som person, karakteristikk, valg og verdier. Det er klart at mange søker LFS rett etter videregående og lykkes med det, men jeg vet at flere, selv på mitt kull, ikke kom igjennom grunnet personlighet og ikke prestasjoner. Dette kan være selvhøytidelighet og generell umodenhet. Instruktører på flygeskolen selekterer sine kolleger såfremt som de de anser best egnet i flygerollen.

 

Jeg begynte på flygeskolen i fjor sommer og går nå på LKSK, før jeg drar videre med F2-11/F1-12 til USA neste sommer for å begynne den "virkelige" pilotutdanningen. :)

 

Jøss, så du er en vaskekte flyelev? Stilig! :)

 

Du er ikke tilfeldigvis med i en av videoene til LFSK da?

 

Tror du ser fjeset mitt et par ganger i løpet av filmen(e), ja. Det var nok andre som var større linselus enn meg ;)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

En venn av søsteren min ønsket å komme inn på flygeskolen, men ble danket ut fordi han ikke klarte matte-testene. Hvor god/hvilken karakter bør man ligge på i gjennomsnitt i matematikk for å bestå de matematiske testene med glans?

 

Det er veldig vanskelig å svare på, hvis ikke umulig. Du kan ikke sammenligne testene med mattefaget uansett. På skolen går det mest ut på forståelse av faget, når du skal benytte hvilke regler og hvordan du skal bruke dem, mens testene går ut på hoderegning og logikk.

 

De fleste tipper jeg ligger fra 4 til 6, men det finnes garantert noen som har kommet igjennom opptaket med karakter 3 i matte, hvis ikke enda lavere også.

 

Ikke tenkt så mye på karakterer fra skolen. Selvfølgelig er det en fordel, jo bedre snitt du har, men det er ikke sånn at du blir kasta ut om du har under 4 i snitt. Og det er heller ikke sånn at du ikke klarer testene hvis du har lavere snitt enn f.eks. 4.

 

Grunnen til at dere må igjennom så mange tester på opptaket er jo nettopp fordi forsvaret vil ha et eget grunnlag å selektere på, så karakterer på skolen har ikke så mye å si.

Lenke til kommentar

Men hvis man har røyket litt, altså weed, før, er det noe man får konsekvenser av senere? har bare prøvd et par ganger...

 

Nei, ikke så lenge det har gått lang nok tid før du drar på opptak. Der må du levere tisse- og blodprøve. Men du må du holde deg unna det i resten av karrieren, for det er nulltoleranse for slikt i forsvaret. Men du blir muligens spurt om det på intervju. Jeg ble kjørt ganske hardt på den narkotikabiten siden psykologen min var fra samme område som meg og kjente til miljøet.

Lenke til kommentar

Hvis folk husker bilaget forsvarets medisenter ga med ut ifjor høst med noen store aviser, "innsats" trur jeg det het.

 

Også i år slipper forsvarets mediesenter et slikt bilag som kommer senere i høst. I årets utgave har helikopterudanningen i USA er stort fokus. Dette bilaget kommer hvertfalll med Aftenposten, men også noen mindre aviser.

Endret av -Olsen-
Lenke til kommentar

Har merket en tendens til at mange spør om opptaket og utdanningen man må gjennom for å bli pilot i Forsvaret. Jeg har vært ganske behjelpelig til å svare på forespørsler, men oppretter nå denne tråden for alle som lurer, så kan jeg vise til den isteden for å skrive noe nytt i forskjellige tråder hver gang folk spør. Selv er jeg på uttaksflyging på Bardufoss, så har bare inngående kjennskap til det som skjer så langt, men skriver her det viktigste man trenger å vite.

 

Først vil jeg angripe ideen folk har om at man må være Supermann, og ha kjempekarakterer for å komme inn. Man trenger hverken ha særlig gode karakterer (vidt spenn i klassen min), og man trenger ikke være sprekere enn sånn rimelig frisk og sunn. Generell studiekompetanse er dog et krav.

 

Søknadsfristen for Flyskolen har de siste årene vært 1. desember.

Om søknaden blir godkjent vil man bli innkalt til Fase 1 av opptaket, som foregår i februar i de største byene i landet. Denne fasen består av mange evnetester, typiske IQ-tester med figurer og mønstre, tallrekker, språk, litt generell kunnskap, litt om fly (for å sjekke interesse) osv. Man trenger ikke være god på noe spesielt, poenget er å score greit gjennomsnittlig. Testene tok rundt seks timer i mitt tilfelle. Prøv å være uthvilt denne dagen, blir litt sliten i hodet mot slutten.

 

Om man kommer gjennom blir man innkalt til Fase 2, som er i mai for søkere fra Forsvaret, og andre som ikke har noe imot å komme da, og i slutten av juni for resten. Opptaket foregår på Rygge Flystasjon, og varer en- til halvannen uke. Først er det fysiske tester, push-ups, pull-ups, sit-ups og 3000-meter. Kravene tror jeg er 4 pull-ups, 20 sit-ups, 16 push-ups og under 14 minutter på 3000. Husker ikke kravene for jenter, men kravene finnes på Forsvarets sider, mil.no. De er de samme som for vanlig befalsskole. Vær sikker på å klare disse kravene, er alltid noen som ryker her. Det er helt unødvendig, og viser bare at søkeren har manglende motivasjon og dedikasjon.

Etter dette er det datatester, noen timer foran en datamaskin, hvor man blir testet i romforståelse, simultankapasitet, hukommelse, osv. Er ikke noe å gjøre for å forberede seg på testene, og er mange som ryker her.

Etter datatestene kommer den såkalte DMT-testen. Den vil jeg ikke si noe særlig om, men også her er det endel som ryker. Testen er litt sær, prepare to be surprised. ph34r.gif

 

Nå følger intervjuet, med psykolog og flyger. Her blir man grillet ganske hardt. Vær sikker på at du kan greie ut om motivasjonen din for flygerutdannelse, og ha gjort deg opp noen tanker om hvordan det er å være "et våpen", altså, hva er dine tanker om å ta liv, og slike ting. Sørg også for at du ikke har noe imot å bo i Nord-Norge i mange år, da dette er mer enn sannsynlig.

Resten av opptaket er medisinske tester, tannlege, lege, røntgen, synsprøver, masse greier på Flymedisinsk Institutt, osv. Ganske chill egentlig. Er gjerne noen få som ryker her, da ofte på grunn av synet.

 

Etter alt dette er opptaket ferdig, og det eneste som gjenstår er uttakskommisjonen, en gjeng med høye herrer som forteller deg om du blir tilbudt plass.

Om du kommer inn; gratulerer! Ta en velfortjent sommerferie...

 

Neste stopp er Luftforsvarets Befalsskole på Kjevik, som starter i begynnelsen av august.

Her følger man samme utdanning som de andre befalselevene, et løp som varer frem til jul. Få som ryker her, er bare å være motivert.

 

Etter nyttår bærer det nordover til Bardufoss, og start uttaksflyging. Vi var 29 stykker på dette punktet, av 541 søkere. Her er det først 5-6 uker med teori, deretter begynner flygingen, som er er et program med stor progresjon for å se om man virkelig egner seg i et fly. I skrivende stund har vi nå fløyet 12-13 turer hver, og er nede i 21 stykker. De som kommer gjennom her er ferdig i midten av juni.

 

I begynnelsen av august begynner man på Luftkrigsskolen i Trondheim, hvor man er elev i et år. Fra man begynner her er man befal (fenrik), og får lønn.

Etter dette året drar man til USA for å begynne på den ordentlige flygerutdannelsen. Først er det grunnleggende flygerutdannelse på Sheppard Air Force Base i Texas. Etter en stund her selekteres man til flytypen sin, og drar videre. Florida (tror jeg) for flermotor, Alabama for helikopter, og litt mer tid, pluss en stund i Arizona, for jagerflygere. Oppholdet i USA varer halvannet til to år tror jeg, avhengig av flytype.

 

Derette er det tilbake til Norge for norsk typeutsjekk, og jobben du har drømt om. :new_woot:

 

Det er fritt frem for å stille ytterligere spørsmål, kan nok svare på det meste. smile.gif

 

Edit: Tenkte det var på tide med en oppdatering av førsteposten. Vi skriver nå juni 2011, og det har skjedd en del siden tråden startet. Jeg har nå kun en måned igjen av utdanningen i USA, og utsjekken på F-16. I august/september begynner jeg på skvadron i Norge. Er i større grad enn den tre år gamle posten indikerer nå også i stand til å svare på spørsmål om Luftkrigsskolen og USA-oppholdet.

Fyr løs. smile.gif

 

Edit: Så svaret jeg lette etter i posten over. :) sorry

Endret av carl0308
Lenke til kommentar

Søknadsfristen til Flyskolen går ut 1. desember året før opptaket, derfor er det lurt å søke før den tid. wink.gif Ellers sier du mye riktig, er ikke noen gitt fordel å ha PPL. Siden man da har fløyet fra før vil de vente mer av deg under uttaksflygingen.

Og du har skjønt det med motivasjon og slikt, det er bra. Vektlegges mye på opptaket.

 

Søknadsfristen til Flyskolen går ut 1. desember året før opptaket, derfor er det lurt å søke før den tid. wink.gif Ellers sier du mye riktig, er ikke noen gitt fordel å ha PPL. Siden man da har fløyet fra før vil de vente mer av deg under uttaksflygingen.

Og du har skjønt det med motivasjon og slikt, det er bra. Vektlegges mye på opptaket.

Hei!

Jeg går 3.året på VGS nå og lurer på om jeg skal søke til denne fristen, altså før 1.desember 2012, og ikke neste år, altså 1.desember 2013. Når starter tjenesten?

Mvh

Carl :)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg går 3.året på VGS nå og lurer på om jeg skal søke til denne fristen, altså før 1.desember 2012, og ikke neste år, altså 1.desember 2013. Når starter tjenesten?

Mvh

Carl :)

 

Hvis du søker før 1. desember i år blir du innkalt til fase 1 i februar. Da må du møte i en av de store byene for testing. Der skal du gjennom masse papirtester i engelsk, matte, norsk, logikk ++. Dette tar en dag (Lørdag eller Søndag). Kommer du videre derfra blir du kalt inn til fase 2 i slutten av Juni. Da møter du på Rygge Flystasjon og skal igjennom en rekke tester der (som beskrevet i posten til -Turin_Turambar-).

 

Hvis du blir tatt inn på flygeskolen etter uttakskommisjonen på Rygge drar du rett til Kjevik og på FOS. Består du FOS får du en sommerferie før du møter på befalsskolen på Kjevik i august, og drar videre til LFS og seleksjonsflygning i Bardufoss etter jul.

 

Jeg søkte mens jeg enda gikk på skolen, og dro rett inn i forsvaret etter jeg var ferdig med VGS.

Endret av YaNkEs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...