Gå til innhold

Prosessor, kjøler, minne, hovedkort og grafikkort


Anbefalte innlegg

Finner det vanskeligere og vanskeligere å plukke ut deler hver gang jeg skal oppgradere (kanskje jeg begynner å bli gammel og senil), men i denne omgang skal min ca 3 år gamle PC oppgraderes med ny CPU og grafikkort, og det involverer selvfølgelig nytt hovedkort, minne og kjøler.

 

Jeg foretrekker Nvidia over ATI, og Intel over AMD.

 

Foreløpig vurderer jeg følgende (valgene er ganske løst baserte):

 

- SCYTHE Scythe Andy Samurai Master CPU Kjøler, 120mm Vifte, S. 478/ 775/ 754/ 939/ 940/ AM2 (SCASM-1000) 414,-

 

- INTEL Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte (BX80562Q6600)

1 449,-

 

- MSI GeForce 8800GT 512MB GDDR3, HDMI, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/ HDCP (NX8800GT-T2D512E OC) 1 377,-

 

- OCZ TECH OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400 KIT (OCZ2G8004GK) 630,-

 

- ABIT IP35, P35, Socket-775, ATX, Silent Otes, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16 (IP35) 727,-

 

(priser fra Amentio.no)

 

Jeg er mest usikker på kjøler og hovedkort. Vet ikke om jeg vil prøve meg på SLI (isåfall på lengre sikt og kun med 2 kort).

 

Dette er i hovedsak en spillmaskin, og jeg prøver å få mest mulig ytelse for pengene fremfor å sette et fast budsjett, og heller satse på å oppgradere igjen når tiden er gunstig.

Det er også viktig at maskinen er så stillegående som mulig (ikke vannkjøling). Jeg kunne tenke meg å overklokke prosessoren til rundt 3.0-3.5ghz (har bygget mange maskiner før, men aldri overklokket).

 

 

Jeg vil gjerne høre alles anbefalinger/erfaringer, men helst med begrunnelser :)

Endret av 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha SLI kan du ikke velge et Intel-basert hovedkort. Da må du over på kort med chipset fra nVidia. Du kan derimot kjøre Crossfire på kort med Intels chipset, men da er du nødt til å velge grafikkort fra AMD/ATI.

 

Fordelen med Intel-baserte kort kontra nVidia-baserte, er at Intels chipset er mer stabile, har færre kompabilitetsproblemer, og klokker bedre (det er selvfølgelig variasjoner mellom de forskjellige hovedkortprodusentene, men dette er generelle trekk). nVidia-kortene har særlig hatt problemer med klokking av Core2Quad og problemer med RAM-kompabilitet.

 

Skal du ha et Intel-basert hovedkort, er Abit IP-35, kortet du selv har plukket ut, et meget godt valg. Det kommer godt ut i de aller fleste tester og går for å være et av de beste P-35 baserte kortene. Kortet har dog ikke mulighet verken for SLI eller CF (for et par hundre kr mer får du IP-35 Pro, som har mulighet for CF. CF kjører dog ikke helt optimalt på P-35 pga begrensninger bushastigheten på PCI-E-sporene. Kort med X-38/48 er dermed det beste valget for CF, men ligger høyere i pris).

 

Skal du ha SLI er det som sagt nVidia du er nødt til å velge, og her er 7*0-serien den mest aktuelle. Kort med 780i eller 790i-chipset blir dog veldig mye dyrere enn Abit-kortet, så jeg antar at det blir noe over budsjettet ditt. HW.no anbefaler MSI P7N SLI Platinum i sitt gamer-oppsett: https://prisguiden.no/product.php?productId=87079. Kortet klokker nok overhodet ikke like godt som Abit IP-35, men hvis du skal ha SLI er nok dette kortet det beste kompromisset.

 

Før jeg konkluderer vil jeg gjerne si en ting: Jeg ville på nåværende tidspunkt ikke kjøpt nVidia av prinsipp! Markedsføringen og navnegivningen av den nye 88**-serien og 9*00-serien ser for meg mer og mer ut som et dårlig skjult forsøk på å forvirre og lure kundene, og nVidias fremtreden i spillutviklingsmiljøet, der de presser utviklerene til å favorisere sine grafikkort, er forkastelig. Derfor ville mitt valg vært et oppsett basert på et X-38 kort med grafikkløsning fra AMD/ATI (HD4***-serien lanseres om ikke så lenge).

 

Men alle prinsipper lagt til side, så er nok løsningen du selv har valgt noe som gir veldig bra ytelse for pengene. nVidia har per i dag de beste single-GPU kortene på markedet. Du kan evt. vurdere 8800GTS 512MB fremfor 8800GT, da GTS yter noe bedre og har langt bedre kjøleløsning (dvs. klokker bedre og bråker mindre).

 

CPU-kjøleren finner jeg ikke i prisguiden, men Scythe pleier å være OK. De beste luftkjølerene på markedet går dog for å være Noctua NH-U12F/P og Thermalright Ultra120Extreme, hvorav Thermalright nok er den beste (og dyreste) av de to.

https://prisguiden.no/product.php?productId=87148

https://prisguiden.no/product.php?productId=76529

Begge kjølerene har plass til to 120mm vifter (i push-pull oppsett); Noctua leveres med én vifte, mens Thermalright kommer uten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...