Gå til innhold

8cm cd Kamera, endre filtype på pc.!? vob fil


Anbefalte innlegg

Har lånt meg et kamera , og er ferdig og filme.. og på denne 8cm cd`n som sitter i kameraet innholder en VIDEO TS mappe, med flere vob filer.. Har kun brukt dv kamera før og der legger dem seg som filtyper moviemaker kjenner., ikke med slik cd, f.eks moviemaker vil jo ikke importere slike vob filer som på bilde under.. har tenkt og redigere denne filmen, noen tips om hvordan jeg endrer filtype på disse videone eller får dem opp i moviemaker/pinnacle ?

 

 

 

dvd.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DVD kamera, som det du beskriver, er ikke egnet for noe som helst annet enn å se råopptakene på DVD spilleren senere. Men om du insisterer på å redigere, kan du søke etter DVD to AVI på Google. Da kan du konvertere DVD filene til f.eks AVI filer, og redigere i et hvilket som helst redigeringsprogram. Det tar lang tid å konvertere filene, og kvaliteten reduseres, spesielt når du konverterer tilbake til DVD format (2. gangs DVD kompresjon) for å brenne ut på DVD.

 

Mulig du må betale litt for et skikkelig program, men alternativet er å punge ut for et dyrt redigeringsprogram som kan lese DVD-filene direkte.

Lenke til kommentar
DVD kamera, som det du beskriver, er ikke egnet for noe som helst annet enn å se råopptakene på DVD spilleren senere. Men om du insisterer på å redigere, kan du søke etter DVD to AVI på Google. Da kan du konvertere DVD filene til f.eks AVI filer, og redigere i et hvilket som helst redigeringsprogram. Det tar lang tid å konvertere filene, og kvaliteten reduseres, spesielt når du konverterer tilbake til DVD format (2. gangs DVD kompresjon) for å brenne ut på DVD.

 

Mulig du må betale litt for et skikkelig program, men alternativet er å punge ut for et dyrt redigeringsprogram som kan lese DVD-filene direkte.

 

Ahh akkurat, så det blir brent på den cd`n i kameraet som dvd film med en gang ja...

Da er ikke dette et kamera jeg burde kjøpe som redigerer en gang iblant?! er alle kamera med 8cm cd som dette?

Endret av Rex_Rodney
Lenke til kommentar

Har forsket endel på dette og gjennom mange programmer.

 

Det som super8 sier at man må holde seg unna dvd kamraene er ikke helt sant, så lenge man har rett program.

Da funker det like fint som med DV...

 

Magix Moviemaker redigerer .vob filer uten problemer, og fåes kjøpt i fra ca 500kr, og er foresten ett flott program med mange muligheter og er enkelt og bruke.

 

Bruker selv magix til dvd\.vob filer, og er bare og kopiere DVD-en inn på maskina og sett i gang.

Lenke til kommentar
Da funker det like fint som med DV...

Ikke enig i at det fungerer like fint som med DV. Det er en del tekniske ting som gjør at den påstanden er feil.

 

Det krever en sterkere maskin enn om man redigerer DV (selv på en sterk maskin går det raskere og mer smertefritt å redigere DV enn DVD filer) og kompresjonen ødelegger fine detaljer. Med DV kan man lagre en fil i full DV kvalitet på datamaskinen til senere bruk, mens DVD filer allerede er ødelagt av kraftig kompresjon. Det sier litt at en time DV er 13 gigabyte, mens en time DVD er 2,6. Selv om kompresjonsmetodene er annerledes, så ser man forskjell i fine detaljer. For eksempel ser man lett forskjell i løv (på løvtrær) som rører seg når det blåser. På DVD-filer er det nærmest grøt, mens man på DV fortsatt kan se detaljene.

Lenke til kommentar
lag en kopi av filen og skriv om endelsen til mpeg så skal det fungere i alle program. (kopi for sikkerhetsskyld ikke nødvendig)

 

Er dessverre ikke alle program som dette lar seg gjennomføre med heller dessverre.

 

Super8: Jo men da er vi inne på kvalitet ikke redigering.

Selve redigeringen er like smertefri, om du skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Super8: Jo men da er vi inne på kvalitet ikke redigering.

Selve redigeringen er like smertefri, om du skjønner hva jeg mener?

DV redigering går faktisk glattere og lettere (mer smertefritt) enn redigering av DVD-filer, ettersom datamaskinen ved DVD redigering må dekomprimere video i real-time. Dette tar ressurser. Selv om man har en kraftig datamaskin, vil man kunne oppleve forskjeller i ytelse, men den er selvsagt større (og mer irriterende) om datamaskinen er "gårsdagens" modell.

 

Ellers har man full frihet til å velge hvilket program som helst om man redigerer DV/AVI video, mens man er "låst" til noen programmer om man vil redigere DVD-filer. Det blir riktignok støtte for dette i flere og flere programmer, men det er fortsatt litt kjedelig å finne ut at programmet man kjøpte for et par tusenlapper for et år siden og blitt en "mester" i å bruke, ikke støtter det nye kameraet man har kjøpt.

 

Jeg står fortsatt ved min påstand om at DVD kamera ikke egner seg om man har tenkt å redigere materialet (en annen ting er at DVD kamera, og mediet, er på vei ut).

Lenke til kommentar

Nå var vel REX--- sitt problem å redigere film som er tatt opp, som VOB-filer, og det går uten problemer med Magix, som også ITW skriver, og som jeg besvarte i en annen tråd. Magix setter også små krav til PC, jeg redigerer VOB med en eldre bærbar uten problem.------ Men jeg tror også jeg fikk de inn i en gammel verson av Pinnacle, etter renaming til MPG. (kanskje var det ikke fra 8 cm) Sørg for å ha rett codec, kontrollér med GSPOT, som er gratis på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...