Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase - BMW E30 320iS '90 - update (17.11.11) E39 solgt, 2 "nye" biler kjøpt


Anbefalte innlegg

BMW E30 320iS 1990

 

Jeg har nå kommet til min tredje E30, og jeg tenkte kanskje noen hadde interesse av å få litt informasjon om denne relativt sjeldne saken.

 

Jeg har i alle år kjørt BMW etter å ha vokst opp med en høyst BMW-frelst far. Noe jeg er veldig glad for med tanke på all kjøregleden disse bilene har gitt meg.

 

Bare en kjapp oppsummering av bilene jeg har kjørt de siste årene:

 

E34 - 520i '90

post-23804-1209386904_thumb.jpg

 

E30 - 320i '88

post-23804-1209387201_thumb.jpg

 

E30 - 325i '89

post-23804-1209393283_thumb.jpg

 

Drømmen om M3

 

Jeg har alltid drømt om en E30 M3, men med prisene disse ligger på i dag, blir det nok ikke noe av med det første. Derfor har jeg nå gått til anskaffelse av en 320iS, eller den italienske M3'n som den populært blir kalt. Grunnen til at den blir kalt dette er fordi 320is var modellen som ble solgt i Italia og Portugal i stedet for M3. Dette er en E30 med samme motor og drivverk som M3'n, men utseendet på denne bilen er som en original E30 M-tech II. Jeg har gjort ganske mye research rundt modellen siden jeg visste at det kunne bli problemer med godkjenning ved import. Ut i fra det jeg har funnet så finnes det bare ett annet eksemplar i Norge som er godkjent på normal måte. Så dette er virkelig en sjelden bil.

 

Mer informasjon om denne modellen her: http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=10

 

Min bil har hatt 1 tidligere eier i Italia og 2 eiere i Sverige. Veldig grei historikk hele veien og jeg har fått alle papirer fra eiere både i Italia og Sverige.

 

Noen kjappe spesifikasjoner:

1,990cc DOHC-16v/R4 S14 motor med 192 hester

5-gir close-ratio "dogleg" girkasse

3.46:1 LSD

M-tech "Sportfahrwerk" understell

Supersprint eksos

Ettermontert aircondition

Sportsinteriør

Servostyring og ABS

 

Planer og tanker:

 

Planer jeg har for bilen i er første omgang å få byttet til Brembo skiver rundt hele og Yellowstuff klosser. Foran har jeg allerede byttet, men jeg har ikke fått gjort det bak ennå. Understellet vil jeg sannsynligvis bytte ut endel av, men siden alt ser relativt nytt ut under der så drøyer jeg det kanskje til neste sesong. Bilen vil bli brukt endel på bane så det er viktig for meg at dette blir riktig. Felger og dekk vil sannsynligvis også bli byttet til fordel for noen 17", men det er først og fremst viktig at det yter på bane. Noe lakkering og kosmetisk fiks står også på listen, men det tar jeg sannsyligvis til vinteren da bilen ikke er i bruk.

 

Bilder:

 

post-23804-1209392054_thumb.jpg

Nyimportert

 

post-23804-1209392081_thumb.jpg

Vinterbilen hilser på nye sommerbilen

 

post-23804-1209392118_thumb.jpg

Her stopper det ikke før 7300RPM

 

post-23804-1209392142_thumb.jpg

Litt vrien giring. Lite pen kule, men ny er bestilt.

 

post-23804-1209392197_thumb.jpg

post-23804-1209392221_thumb.jpg

M-Power

 

post-23804-1209392241_thumb.jpg

post-23804-1209392264_thumb.jpg

Endelig Norske skilter

 

post-23804-1209392285_thumb.jpg

MOMO-rattet på plass til banekjøring

 

post-23804-1209392417_thumb.jpg

post-23804-1209392325_thumb.jpg

Brembo og yellowstuff

 

post-23804-1209392351_thumb.jpg

post-23804-1209392398_thumb.jpg

post-23804-1209392434_thumb.jpg

Diverse fra mekking

 

post-23804-1209392455_thumb.jpg

post-23804-1209392483_thumb.jpg

Ren og pen. Klar for tur :)

Endret av rakanishu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stilig bil, skjelden sak også :D

En sånn bil fortjener en flink eier, ser ut til at du er en sånn kar med tanke på de andre bilene du har hatt, ser jo ut som noen smykker de og :D

 

Yes, denne bilen skal bli godt tatt vare på som alle de tidligere bilene. Den har aldri blitt vinterkjørt og det vil den heller aldri bli i mitt eie. Den kommer til å få kjørt seg på bane, men bilen er jo laget for nettopp det ;)

Lenke til kommentar

Takker :)

 

Uten engangsavgift og mva så kom bilen på 60k. Men jeg måtte ut med 40k i avgifter for å få skilter på den. Men det er i alle fall under halv pris i forhold til hva man må ut med for en M3 i samme stand.

Endret av rakanishu
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

På tide med en liten update.

 

Nytt:

* Brembo skiver bak

* Yellowstuff bak

* Nye slitesensorer til bremser

* Ny girkule

* M-tech merker på skjørter

 

Planer fremover:

* Grundig motorvask

* Kanskje 17" felger

* Litt senking foran

* Noe lakkering, blir sannsynligvis gjort i løpet av vinteren

 

Hadde bilen på utstilling på Gatebil-treffet lørdag og fikk mye postiv tilbakemelding. Fikk kjøpt meg en ny Sparco hjelm til kjøring neste helg da det er BMWCCN treff på Rudskogen. Skulle hatt noen bilder av mekkeprosessen, men de ligger på ett annet kamera. Så bildene som kommer nå er bare fra en liten session jeg tok tidligere i dag.

 

img0634gu5.jpg

 

img0631ps2.jpg

 

img0621ej3.jpg

 

img0620hd1.jpg

 

img0612tj5.jpg

 

img0611of1.jpg

 

img0607ot2.jpg

 

img0603si7.jpg

 

img0598ul7.jpg

 

img0596fq4.jpg

 

img0593qt1.jpg

 

img0586rr5.jpg

 

img0580zs4.jpg

 

img0579od8.jpg

Lenke til kommentar

Takker :) Liker den bare mer og mer selv. Tror virkelig den kommer til å bli perfekt bare jeg får fronten bitte litt lavere. Dette er en bil jeg skal ha i mange år. Blir spennende å teste den på bane for første gang neste helg. Mulig jeg spanderer på meg noen polyuretan foringer og ett stag i motorrommet hvis den ikke er stiv nok for meg.

Endret av rakanishu
Lenke til kommentar

BBS_RS.jpg

BBS1.jpg

 

BBS RS er vel egentlig det som ville vært perfekt. Men spørs hvor lett det er å få tak i 4-bolts, og ikke minst til en fornuftig pris. Prøver å se litt etter noe replika i samme stilen.

 

Bilde av eventuell replika:

bb_rs_copy.jpg

Endret av rakanishu
Lenke til kommentar
Ja, mest mulig original. Som sagt litt senk kanskje og noen 17" BBS. Slenger i alle fall ikke på ett lass med plastikk slik som alle idioter gjør nå for tiden. Originaldeler ser alltid best ut :) I alle fall på BMW.

 

Kremt... Du har jo faktisk et lass med plast på den fra før. :p

Kjør 15 eller 16" BBS. Da får du et fint stuk på den. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...