Gå til innhold

Nybegynner trenger et pek i riktig retning (E8400/X48)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Her sitter jeg endelig med ny maskin. Skjønner at jeg sitter på relativt nytt og greit utstyr, tenkte derfor på kanskje å prøve å klokke litt (leser jo om hvor "enkelt" dette skal være på E8400).

Dessverre er det slik at jeg er helt grønn på dette med å overklokke. Vcore? FSB? Volt? Multiplier? Superpi? Speedstep? Prime? - jeg er der liksom .... :blush:

En gang skal man jo begynne og for meg blir dette helt fra scratch.

 

Finnes det noen gode guider som kan forklare meg litt mer om hva jeg skal gjøre ? (og som gjerne gjelder tilnærmet mitt oppsett sånn at jeg skjønner hva jeg skal gjøre i BIOS ...) - eller er det kanskje noen med samme cpu og hovedkort som kan gi en rask innføring!

Jeg forstår det slik at jeg ikke bare kan sette skikkelig høye verdier i BIOS, men at jeg er nødt til å ta det steg for sted - litt etter litt ?

Jeg har ikke gjort noen endringer i BIOS overhode, alt kjører default. Tror ikke engang ram'en min kjører på den hastigheten den egentlig skal (1000mhz). Det mest avanserte jeg har gjort i BIOS til nå er å stille klokka og disable floppy .... :blush:

 

Jeg vil gjerne ha cpu opp til 4ghz og ram'en til å kjøre på 1000mhz!

 

Mange dumme spørsmål her, men jeg er dessverre nødt til å starte et sted! :roll:

 

Mine specs;

Intel E8400 (Q750A219) 45nm /m ASUS Silent Knight II og Arctic Silver 5

Asus Rampage Formula X48 (0219 bios)

Asus GeForce 9800GX2 1GB

Mushkin DDR2 4096MB REDLINE 2x2048MB PC8000 m/ Corsair DOMINATOR Airflow Fan

NEC AD-7170S DVD brenner, SATA

Antec P190 m/ 1200W psu (650W + 550W)

Western Digital Raptor X 150GB SATA (system)

+ div harddisker

Vista Ultimate x32 SP1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Her sitter jeg endelig med ny maskin. Skjønner at jeg sitter på relativt nytt og greit utstyr, tenkte derfor på kanskje å prøve å klokke litt (leser jo om hvor "enkelt" dette skal være på E8400).

Dessverre er det slik at jeg er helt grønn på dette med å overklokke. Vcore? FSB? Volt? Multiplier? Superpi? Speedstep? Prime? - jeg er der liksom .... :blush:

En gang skal man jo begynne og for meg blir dette helt fra scratch.

 

Finnes det noen gode guider som kan forklare meg litt mer om hva jeg skal gjøre ? (og som gjerne gjelder tilnærmet mitt oppsett sånn at jeg skjønner hva jeg skal gjøre i BIOS ...) - eller er det kanskje noen med samme cpu og hovedkort som kan gi en rask innføring!

Jeg forstår det slik at jeg ikke bare kan sette skikkelig høye verdier i BIOS, men at jeg er nødt til å ta det steg for sted - litt etter litt ?

Jeg har ikke gjort noen endringer i BIOS overhode, alt kjører default. Tror ikke engang ram'en min kjører på den hastigheten den egentlig skal (1000mhz). Det mest avanserte jeg har gjort i BIOS til nå er å stille klokka og disable floppy .... :blush:

 

Jeg vil gjerne ha cpu opp til 4ghz og ram'en til å kjøre på 1000mhz!

 

Mange dumme spørsmål her, men jeg er dessverre nødt til å starte et sted! :roll:

 

Mine specs;

Intel E8400 (Q750A219) 45nm /m ASUS Silent Knight II og Arctic Silver 5

Asus Rampage Formula X48 (0219 bios)

Asus GeForce 9800GX2 1GB

Mushkin DDR2 4096MB REDLINE 2x2048MB PC8000 m/ Corsair DOMINATOR Airflow Fan

NEC AD-7170S DVD brenner, SATA

Antec P190 m/ 1200W psu (650W + 550W)

Western Digital Raptor X 150GB SATA (system)

+ div harddisker

Vista Ultimate x32 SP1

 

Pen pc du har der!

 

Det du da skal sikte mot er fsb på 500, og en multiplikator på 8. Dette betyr at minnet vil gå på 1000 mhz og prosessoren på 4000 mhz. Det er mulig at du må sette op cpu speningen litt (vcore).

 

Jeg vil anbefale å bruke google for å finne noen guider om overklokking av hovedkortet ditt. Det er garantert en god del gode triks for instillinger i bios.

Lenke til kommentar

All overklokking gjøres på eget ansvar, og innlegget bør kun betraktes som retningslinjer innen overklokking.

 

Det første du bør gjøre er å lese litt om overklokking generelt. Øverst i overklokkingsforumet finner du en sticky om overklokking av Athlon. Det blir ikke helt det samme som overklokkingen på din PC, men det er en fin innføring, og prinsippene er de samme. Du bør også kikke litt rundt i BIOS å gjøre deg kjent med de viktigste begrepene.

 

Du har kanskje funnet ut hvor du foretar all klokkingen? Om ikke ligger det sannsynligvis under advanced og jumperfree configuration, hvor du setter OC til manual for å få tilgang til innstillingene. (Noe i den duren hvertfall siden du har et nyere Asus hovedkort)

 

Når du har gjort dette får du opp en masse parametre du kan stille på. Noen selvfølgelig viktigere enn andre:

FSB - frontside bus, eller systemklokka om du vil

CPU Multi(plier) - CPUs multiplikator, FSB ganget med denne gir CPU hastighet

Vcore - spenningen CPU får. På E8400 bør du holde denne godt under 1.4V, og helst ikke mye over 1.3V. Du vil alltid ha så lav spenning som CPU tillater på ønskelt frekvens pga. varme og elektromigrasjon.

 

Så til klokkinga. Som jeg skrev over er CPU hastigheten avhengig av FSB og multiplieren. Det vil si at for å få høyere hastighet må du øke en av de. Siden multiplieren på E8400 er låst til maksimalt 9, vil det si at du må øke FSB. Standard FSB skal være 333 MHz. Som BrorBsd skrev kan du sette multiplier til 8 og FSB til 500 MHz. Jeg synes derimot ikke det er et godt alternativ. For det første kneler sannsynligvis hovedkortet ditt rundt 475-480 FSB, og for det andre får du en unødvendig varmeutvikling på North Bridge (chipset). jeg vil altså anbefale deg å holde multiplieren på 9x. Det vil si at du "kun" trenger en FSB på 445 MHz for at CPU skal kjøre på 4 GHz. Du setter selvfølgelig ikke FSB til denne frekvensen med en gang, men øker sakte oppover til systemet blir ustabilt eller du får for høye temperaturer. FSB på 360 MHz kan være en fin plass å starte på denne CPU en.

 

Vcore, eller spenningen CPU får kan du godt la stå på Auto om du ikke skal klokke så langt. Om du vil ha full kontroll setter du den til 1,1 V (som vel er standard på E8400 om jeg ikke husker feil). Når du øker FSB vil CPU etter hvert bli ustabil på denne spenningen, og du må gi den mer volt. Øk smått, og hold deg under 1,4 V!

 

Jeg skrev at FSB kan omtales som systemklokka. Det vil si, at når du øker denne, øker samtidig frekvensen på flere ting. Husk å låse/sette PCI frekvensen fil 100 MHz. Også minnet blir klokket. Du har ikke så veldig stor gevinst av å klokke minnet, så jeg ville startet med RAM:FSB ratio på 1:1. Det vil si at minnet kjører på samme frekvens som FSB (reelt). På grunn av DDR teknologien blir den effektive frekvensen minnet kjører på dobbelt så høy. Det vil si at så lenge RAM:FSB ratio er 1:1 kjører minnet på den doble hastigheten av FSB. Hvis du startet på FSB 360 MHz, vil det si at minnet ditt kjører på 720 MHz. Det er greit at det står slik mens du klokker CPU, så kan du endre/tune dette etterpå. Når/hvis du kokker til 4 GHz på CPU vil minnet kjøre på 890 MHz. Siden minnet ditt er spesifisert for 1000 MHz kan du justere det opp ved å la det gå asynkront med FSB. Dette gjør du ved å sette en annen RAM:FSB ratio, eks 6:5. Dersom FSB er 360 Mhz kjører minnet på 360 * (6/5), og den effektive frekvensen blir dobbelt så høy, altså 864 MHz.

 

Du nevnte Speedstep i posten din. Dette er en innstilling i BIOS som justerer ned multiplieren på CPU når ikke all kraft trengs, slik at CPU bruker mindre strøm og utvikler mindre varme. C1E er en tilsvarende funksjon som endrer spenningen. Begge disse innstillingene bør slåes av, da de er kjent for å skape krøll med overklokking. Du finner de sannsynligvis under CPU i BIOS.

 

Prime er et stresstest program du bør laste ned. Det kjører CPU maksimalt slik at du finner ut om CPU er ustabil (blåskjerm eller restart). Det brukes også til å finne makstemperatur på CPU. Når du har klokket litt kjører du Prime en stund (30 min) og skjekker at alt er OK, og at temperaturene ikke er for høye. På E8400 bør makstemp IKKE overstige 70 grader. Når du har funnet en klokk du er fornøyd med kjører du Prime over en lengre periode for å forsikre stabilitet (det er optimalt med 12 timer for å være ganske sikker på at den er stabil, selv orker jeg aldri mer enn 4)

 

Så litt om forventninger. E8400 er en veldig bra CPU, som jeg selv har 2 stk av. Jeg ser du vil ha CPU på 4 Ghz. Det er ikke en anbefalt frekvens for denne CPUen 24/7. Jeg har selv, uten problemer, fått mine opp på 4 GHz. Da fikk jeg en makstemp rundt 70 grader med markedets beste luftkjøler (Thermalright Ultra 120 Extreme). Jeg synes det ble for varmt på 4 GHz, så jeg vil anbefale deg å finne en frekvens under det, som du kjører til vanlig - med mindre du investerer i vannkjøling. Husk, E8400 en en veldig bra CPU allerede på 3 GHz.

 

Om du følger rådene du nå har fått skal klokkinga være ganske grei. Men husk å hele tiden passe på temperaturene, så er det lite som kan gå galt. Lykke til!

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Leste innlegget til chrlod og må bare bøye meg i støvet for et slikt svar. Vil bare supplere med litt mer info om e8400. Det er en del av disse prosessorene som har problemer med temperatur sensorene til kjernene. For måling av temperatur av temperatur måling av denne anbefales det å bruke programmet real temp.

 

Ved full load ser det slik ut hos meg (med samme kjøler):

 

post-106300-1209322931_thumb.png

 

 

Når det kommer til minne så er det mulig å overklokke dette ved å benytte tettere timeings og en lavere fsb. Har ikke hatt tid til å styre med dette ennå så jeg satte 500 fbs og kjører med det.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Takk for tips BrorBsd og et svært fyldig svar fra deg chrlod!

Tiden flyr når man leker seg med GTAIV, har derfor først fått sett på dette idag.

 

Jeg har prøvd å følge tipsene deres og samtidig fått detaljert info fra Mushkin forumet om innstillinger av minnebrikkene mine.

De innstillingene som står først er det jeg har satt, det som står i parantes er alternativer Mushkin har gitt meg. Bilder av CPU-Z er vedlagt. Jeg har ikke testet med Prime, men kjørte nettopp 3dmark06 feilfritt.

Jeg har slått fra meg tanken om at jeg "skal nå" 4GHZ! Det holder fint for meg hvis jeg kan få cpu stabilt opp til 3.5GHZ - 3.8GHZ og minnet til omtrent 1000mhz +/- ! (satser på at jeg er på riktig spor her?)

 

Her er mitt nåværende BIOS oppsett (tilbakemeldinger om justeringer og opplagte feil mottas med stor takk - kjører kanskje litt vel mye på "AUTO" ?);

 

"Extreme Tweaker";

Ai Overclock Tuner : Manual

OC From CPU Level Up : AUTO

CPU Ratio setting : 9x

FSB Strap to North Bridge : AUTO

FSB Frequency : 360

PCI-E Frequency: 100Mhz

 

DRAM Frequency: DDR2-959Mhz [her sier Mushin "~1000Mhz", men det neste for meg er 1083Mhz og det blir for høyt tror jeg]

DRAM Command Rate - 2N

DRAM CMD Skew on Channel A - n/a

DRAM CMD Skew on Channel B - n/a

DRAM CLK Skew on Channel A - Auto

DRAM CLK Skew on Channel B - Auto

DRAM Timing Selectable - Manual

 

CAS Latency - 5

RAS# to CAS# Delay - 5

RAS# PRE Time - 5

RAS# ACT Time - 15 (12 later)

RAS# to RAS# Delay - 3-4

REF Cycle Time - 60 (50-60)

Write Recovery Time - 6 (3-6)

READ to PRE time - 5 (3-5)

 

READ to WRITE Delay (S/D) - 10 (7-10)

WRITE to READ Delay (S) - 3 (3-4)

WRITE to READ Delay (D) - 4 (4-5)

READ to READ Delay (S) - 7 (5-7)

READ to READ Delay (D) - 6 (4-6)

WRITE to WRITE Delay (S) - 5 (4-5)

WRITE to WRITE Delay (D) - 6 (5-6)

 

WRITE to PRE Delay - 14 (13 is best, if stable)

READ to PRE Delay - 6 (5-6)

PRE to PRE Delay - 1

ALL PRE to ACT Delay - 6 (5-6)

ALL PRE to REF Delay - 6 (5-6)

 

DRAM Static Read Control - Disabled

Ai Clock Twister - Lighest - Lightest

Ai Transaction Booster - Auto (manual later)

Common Performance Level - 5-9 depending on fsb speed and memory divider used [9 hos meg]

 

CPU Voltage : 1.10000V

CPU PLL Voltage : AUTO

North Bridge Voltage : AUTO

DRAM Voltage : 2.00V

FSB Termination Voltage : AUTO

South Bridge Voltage : AUTO

SB 1.5V Voltage : AUTO

Loadline Calibration : AUTO

CPU GTL Reference : AUTO

NB GTL Voltage Reference: AUTO

DRAM Controller Voltate REF : Auto

DRAM Channel A Voltage REF : Auto

DRAM Channel B Voltage REF : Auto

 

CPU LED Selection : CPU VOlt

NB LED Selection : NB Volt

SB LED Selection : SB Volt

Voltiminder LED : ENABLED

 

CPU Spread Spectrum : AUTO

PCIE Spread Spectrum : AUTO

 

"Advanced CPU Configuration":

CPU Ratio Setting : 9x

C1E Suppport : Disabled

CPU TM Function : AUTO

Vanderpool Technology : ENABLED

Execute Disable Bit : ENABLED

Max CPUID Value Limit : Disabled

post-53233-1209766287_thumb.jpg

post-53233-1209766301_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ser veldig fint ut til nå. Et par tips til:

Om du setter Loadline Calibration: Enable blir det mindre spenningsfall når du klokker videre. Ikke heng deg så mye opp i subtimings til RAM, det har svært lite å si. Det er de 4 første innstillingene som er absolutt viktigst:

CAS Latency - 5

RAS# to CAS# Delay - 5

RAS# PRE Time - 5

RAS# ACT Time - 15 (prøv å få denne til 12)

Som sakt er det svært lite å hente i å klokke RAM, og du vil ikke merke forskjell fra 959 - 1000 MHz. Dette vil jo også endre seg med FSB, så du kommer muligens nærmere 1000 MHz når du finner 24/7 klokken du vil gå for. Som BrorBsd nevner er en annen måte å klokke minnet på å kjøre lavere frekvens men strammere timings. Hva som gir best ytelse er veldig individuelt, prøv-og-feil metoden er den beste her. Liten teoretisk oversikt:

Litt om latency (forsinkelse)

 

Hva blir den effektive forsinkelsen til en minnemodul? Det er mer enn bare CAS-tallet som er avgjørende - frekvensen modulen opererer på spiller også i høyeste grad inn.

 

Latency målt i tid (nanosekunder) =

 

2000 * latency målt i antall klokkesykluser / dataraten målt i effektive MHz

 

Noen eksempler:

DDR-400 CL2: 2000 * 2 / 400 = 10

DDR2-800 CL4: 2000 * 4 / 800 = 10

DDR3-1066 CL7: 2000 * 7 / 1066 = 13,1

Jeg vil anbefale deg å laste med Prime eller Orthos (tilsvarende program som Prime). I tillegg til at du får testet at load temperaturene ikke blir for høye, skjekker disse programmene at CPU faktisk regner rett.

Det er helt fint at mange av BIOS alternativene står på Auto, så om du ikke opplever problemer er det igrunnen ingen vits å endre på noe.

Fortsett å øk FSB med 5-10 MHz av gangen. Mellom hver gang tar du en oppstart an Windows (evt annet OS) og skjekker at oppstarten går OK. Fortsett å øk FSB til oppstarten ikke lenger er vellykket (blåskjerm eller restart). Du har da to alternativer: klokke litt ned, eller gi CPU mer spenning. Øk spenningen ett hakk om gangen, og for ordens skyld minner jeg igjen om at du bør holde spenningen under 1,4 V til daglig bruk. Når du kommer opp i en frekvens du er fornøyd med kjører du Prime eller Orthos. Du stopper klokkinga når temperaturene blir for høye (over 70 grader). Hvor langt du vil klokke blir helt opp til deg etter hvilke temperaturer du vil ha, men 3,5 GHZ +++ bør absolutt være oppnåelig med OK temperaturer.

Om du ikke allerede er klar over det kan det være lurt å klokke minnet litt ned mens du klokker CPU. På den måten kan du utelukke at minnet lager krøll for deg.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Det er lite å hente av å kjøre minnet asynkront, kjør minnet i 1:1. Leste en ok ram guide i et annet forum for en tid tilbake. Denne vil forklare det meste som en trenger å vite om ram.

 

http://forums.extremeoverclocking.com/show...ad.php?t=286070

 

Har selv tatt til vett og satt ned hastigheten på minnet mitt, så for øyeblikket kjører jeg det underklokka (uten at jeg merker noe til det).

 

Jeg ser at spenningen på cpu’en din er lav, og for å få noe hastighet på cpu’en din så må den opp. Som chrlod foreslår, se til at systemet ditt er stabilt med Prime eller liknende. Ingenting er mer irriterende enn et ustabilt system.

 

Legger ved et screen shot av cpuz’en min.

 

post-106300-1209862393_thumb.png

Lenke til kommentar

Spenningen han har nå (1,1V BIOS) er aller mest sannsynlig tilstrekkelig for 3,2 GHz + (som han kjører nå). Det er jo ingen vits i å øke spenningen om CPU er stabil, det fører bare til høyere varmeutvikling (og større fare for elektromigrasjon, selv om det ikkke er noe særlig å tenke på med mindre en går bananas med Vcore). Det er ingen tvil om at spenningen må opp når han klokker videre, men det bør tas etter hvert. Metoden jeg beskrev med oppstart av OS liker jeg selv svært godt. Spenningen må sannsynligvis økes ett (kanskje to) hakk til i etterkant for å være Prime stabil.

 

Så på screenshotet til BrosBsd av CPU-Z. Er du sikker på at du trenger så høy spenning på 4 GHz for at CPU skal være stabil? Selv trenger jeg bare 1,288 V (1,3125 V BIOS) med LLC aktivert for at den skal være primestabil 9x445 MHz. Har da i overkant av 60 grader målt med RealTemp og TRUE som kjøler. Siden du underklokker minnet kan du jo se om du kan stramme timingsene litt. Mine Ballistix brikker klarer 4-4-4-12 på 890 MHz med 2,2 V. Regner med du fikk kjøligere chipset (NB) når du senket FSB?

Lenke til kommentar

For at min e8400 skulle bli prime 8 timer stabil så krevdes den såpass mye spenning. Det ser ut til at jeg ikke var blant de heldigsete, uten at dette ikke har noe å si ettersom at jeg ikke finner 1,344volt skremmende.

 

Jeg har 4 Ballistix brikker som muligens klarer 4-4-4-12 på 890. Jeg har ikke plass til noen minnekjøler så overklokking av minne kan fort bli kjedelig. Glemte å sjekke temp på chipset før og etter omstilling.

Lenke til kommentar

Er det Ballistix PC8500 brikker du har?

Det finnes PC6400 (800MHz) brikker som kjører 4-4-4-12.

Ballistix bruker svært bra ICer fra Micron (D9GMH for det meste) som er kjent for å klokke bra. Mao burde de fleste Ballistix brikker klare en såpas klokk som 890 MHz 4-4-4-12 på standard spenning (hvertfall på 2,3V). Siden dette ikke er noen ekstremklokk burde kjølingen være tilstrekkelig med grei luftflyt i kabinettet. 4 brikker kan rote ting litt mer til, men det er vel verdt et forsøk? 8,99ns mot 11,24ns - noe som hvertfall på papiret representerer en merkbar forskjell.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Jeg bøyer meg i støvet gutta og sier igjen takk for masse bra innspill!

Nå skjedde det nettopp noe merkelig;

PC-en booter med skjermen blir svart akkurat i det Vista skal starte opp (jeg ser det loader). Etter en reset fikk jeg opp spørsmål om jeg ville boote i safe mode, etc. Valgte normal boot men skjermen ble svart igjen.

3'e gang jeg trykker på reset fikk jeg en advarsel med en gang "warning - overclocking failed, please enter setup", eller noe i den duren.

 

Problemet er bare at jeg ikke hadde gjort noen endringer overhode på 2 dager, alt er som beskrevet i min forrige post.

Kan sånnt plutselig bare skje etter at alt "lenge" har fungert normalt (og også med tanke på at jeg vel kjører en relativt mild overklokking så langt) ?

 

Uansett, jeg gikk inn i setup og økte volten på cpu ørlite med 1 hakk. Fortsatt ikke noe bilde etter Vista load. Så gikk jeg tilbake og satt volten tilbake til 1.10000V og satt "Loadline Calibration" fra AUTO til ENABLE - så funka det gitt!

Vista ser ut til å funke fint igjen, men vart no litt skræmt ja! :new_woot:

 

Slik jeg forstår videre fremdrift; Øke FSB ørlite om gangen, der hvor skjermen blir sort - øk volten ørlite på Vcore (cpu) til jeg får bilde igjen ?

Er minnet mitt "ok" i forhold til å bare kjøre de innstilligene jeg fikk fra Mushkin, eller må de også tilpasses på nytt når jeg går igang med justeringer av FSB og Vcore ?

Lenke til kommentar

det har kommet ny bios til hovedkortet ditt...

 

kanskje det ville vært lurt å prøve siden du har en 45nm CPU evt noe ny støtte. har dessverre ikke funnet noen changelog for den ennå.

 

 

biosen finnes her: ftp://ftp.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/...ormula-0401.zip

 

også en link til noe info om minne stablitet: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...6839#post266839

 

slenger med min3 bios settings for mitt oppsett hvis det kan hjelpe det noe.

 

PS: E6600 og 1066 Ballistix denne gjelder for

 

 

Extreme Tweaker

Ai Overclock Tuner : Manual

OC From CPU Level Up : AUTO

CPU Ratio Control : Manual

- Ratio CMOS Setting : 8

FSB Frequency : 400

FSB Strap to North Bridge : 400 MHz

PCI-E Frequency: 105

DRAM Frequency: DDR2- 1066

DRAM Command Rate : 2T

DRAM Timing Control: Manual

CAS# Latency : 5

RAS# to CAS# Delay : 5

RAS# Precharge : 5

RAS# ActivateTime : 15

RAS# to RAS# Delay : 3

Row Refresh Cycle Time : 50

Write Recovery Time : 14

Read to Precharge Time : 5

 

DRAM Static Read Control: Disabled

Ai Clock Twister : Stronger

Transaction Booster : Enabled

 

tRD settings:

 

Common Preformence Level : 07 - All disabled

 

CPU Voltage : 1.3875

CPU PLL Voltage : 1.52

North Bridge Voltage : 1.41

DRAM Voltage : 2.18

FSB Termination Voltage : 1.40

South Bridge Voltage : 1.100

SB 1.5V Voltage : 1.60

Loadline Calibration : Enabled

CPU GTL Reference : Auto

North Bridge GTL Reference : Auto

DDR2 Channel A REF Voltage : Auto

DDR2 Channel B REF Voltage : Auto

DDR2 Controller REF Voltage : Auto

 

NB LED Selection : NB Volt

SB LED Selection : SB Volt

CPU LED Selection : CPU VOlt

Voltiminder LED : Disabled

 

CPU Spread Spectrum : Disabled

PCIE Spread Spectrum : Disabled

 

Advanced CPU Configuration

CPU Ratio Control : Manual

- Ratio CMOS Setting :

C1E Suppport : Disabled

CPU TM Function : Disabled

Vanderpool Technology : Disabled

Execute Disable Bit : Enabled

Max CPUID Value Limit : Disabled

 

 

USB Configuration

USB Functions: Enabled

Legacy USB Support : Enabled

 

Endret av Exentler
Lenke til kommentar
Er det Ballistix PC8500 brikker du har?

Det finnes PC6400 (800MHz) brikker som kjører 4-4-4-12.

Ballistix bruker svært bra ICer fra Micron (D9GMH for det meste) som er kjent for å klokke bra. Mao burde de fleste Ballistix brikker klare en såpas klokk som 890 MHz 4-4-4-12 på standard spenning (hvertfall på 2,3V). Siden dette ikke er noen ekstremklokk burde kjølingen være tilstrekkelig med grei luftflyt i kabinettet. 4 brikker kan rote ting litt mer til, men det er vel verdt et forsøk? 8,99ns mot 11,24ns - noe som hvertfall på papiret representerer en merkbar forskjell.

Når jeg shoppa min PC6400 ballistix så hadde jeg inntrykk at det var 5400 som klokka best, og at det ikke var noe poeng i å gå for PC8500. Vet ikke om dette er stemmer da, men så langt at jeg ikke trenger høyere ytelse så venter jeg med å klokke minnet.

 

Digitize, tror det er meninga at en som overklokker skal sitte med hjerte godt oppi halsen en gang iblant (du blir fort nok uvøren som resten av oss). Så langt du leker seg med ”normale verdier” så er vil de verste du kan oppleve være at du ikke kommer inn i Wndows. Det pleier å være en kur for det meste!

 

Normalt sett så er det varme som dreper komponenter og dersom du prøver å gi systemet ditt ekstreme verdier i bios så vil det nekte å starte. Endrer du verdiene tilbake er til der de var så er ting stort sett ok. Må nesten nevne at høy overklokk i seg selv sliter på komponenter og at det ryktes om at e8400 slites fort dersom du gir den for høy spenning. Det er stort sett folk som kjører 1,4 volt og høyere klokk enn 4 ghz som opplever dette.

 

Måten de merker dette på er at de etter en tid må mate cpu med mer spenning for at den skal bli stabil igjen, men da får de vel sette hastigheten ned litt. Det er ingen beviser for at dette hender, og ettersom at en del degenererte E8400 etter en tid går tilbake til å bli stabil på den spenningen og frekvensen den tidligere hadde, så er det vel mer riktig å si at e8400 kan oppføre seg ustabilt ved høye frekvenser og spenninger.

 

 

Det du akkurat opplvede var mest sansynlig at du hadde for lite spenning på cpu, og slikt som det kan hende dersom du ikke gir cpu nok kraft. Det er viktig at du benytter et program som prime for å se til at pc’n din er stabil.

 

Jeg er muligens mer uvøren enn chrlod, jeg ville ha satt meg mellommål på for eksempel 3600 MHz og økt spenning frem til at windows starter. Deretter benytte prime for å sjekke stabilitet. Dersom du føler at spenning begynner å bli for høy så er det på tide å spørre om det er andre grunner til at klokk ikke fungerer, for eksempel spenning på chipset.

 

Husk å notere resultatene dine etter hvert, så slipper du å huske på hvor mye spenning du trengte for de forskjellige frekvensene etc.

Lenke til kommentar

Helt enig med det meste i innlegget til BrorBsd. På E8400 er det en fin metode å sette seg mål og øke spenningen for å finne hvor den blir stabil. Dette kan gjøres siden en på forhånd kan anta med stor sannsynlighet hvordan den klokker. Jeg er nok litt "gammeldags" og snakket mer generelt fra tidene det var svært uvist hvordan CPU klokket og man måtte resette cmos manuelt om det gikk vest.

 

Som BrorBsd sier var nok ikke CPU 100% stabil. Det er derfor det kan være lurt å skjekke med Pirme el. Når du fikk overclocking failed var det egentlig bare et spørsmål om å automatisk resette cmos (bios).

 

Forøvrig er jeg også enig at der er/var lurt å ikke kjøpe Ballistix PC8500 brikkene. Alle variantene skal klokke noenlunde likt. Selv kjøpte jeg PC6400 pga pris og tiljengelighet. Grunnen til at jeg nevnte litt om det var for å opplyse om at de klokker bra og faktisk finnes i 800 MHz 4-4-4-12 fra fabrikk, og at en dermed kan forvente 890 MHz rundt stock spenning.

 

"Slitasje" (elektromigrasjon) på CPU er et ikke-tema under 1,4 volt. Det er kjent at mange må øke spenningen (ca 0,5 v) etter litt klokking. E8400 har god margin på standard spenning, så det er mulig det er like inntredende også for de som ikke klokker, bare at de ikke merker noe til det. Jeg tror derimot ikke det er dette trådstarter har kommet borti så tidlig. X48 hovedkort bør hellere ikke ha særlig problemer med FSB 445 MHz, eller en del høyere for den saks skyld.

 

Du kan bruke en av de to metodene som er foreslått i klokkingen videre. Hvilken du velger er i grunnen hips om happ - velg den du liker best. Minnet er det vanskeligste å overklokke. Grunnen er at det er veldig individuelt, og faktisk ikke alltid det mest logiske som gir best ytelse. En pekepinn er å se på metoden for å regne ut forsinkelse. Da vet du hva som i teorien skal yte best. Igrunnen vil jeg anbefale deg å ikke tenke så mye over minnet, det har svært lite å si for ytelsen (les: du merker ikke praktisk forskjell). Et mål kan jo være å kjøre CPU 9x400 MHz, og minnet synkront med FSB (800MHz) og stramme timingsene litt.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei! :)

 

Det er eit par månader sidan det er blitt skrive i denne tråden no, men eg tar sjansen på at det er nokon som vil komme til å lese dette uansett...

 

Slik ser litt av oppsettet mitt ut:

 

CPU: E8400

HK: ASUS P5Q PRO

RAM: 2x1GB Trascend JETRAM DDR2 667MHz

CPU-kjølar: Noctua NH-U12P

 

Meir info er vel strengt tatt ikkje nødvendig. Ja, eg veit at RAM-en min er dårleg, men eg har dessverre ikkje råd til noko nytt no i næraste framtid... Ang. CPU-kjølaren held den 32*C idle og 39-40*C load uklokka. Når den er klokka til 4GHz held den ca 32-33*C idle og rundt 53*C load. Har altså meir å gå på der. FSB er foreløpig sett til 445. (Altså køyrer eg 445 x 9). VCore er sett til 1,368V. Då er spørsmålet: Kan eg stille opp spenninga så langt eg vil, så lenge temperaturen er grei? Eg har lest i fleire trådar at ein ikkje må gå over 1,4V, men kan eg gå over det dersom tempen er ok? Eg er foreløpig ikkje sikker på om den køyrer stabilt på 4GHz, men det er ok til no (etter ca 3/4 time med Prime95).

 

Skulle gjerne prøvd å klokke den lengre. Ikkje at eg eigentlig treng det, men det er alltid kjekt å prøve.

 

Det var ustabilt på 4GHz med VCore stilt til 1,35V, så eg lurer på om det kan vere minnet som gjer det ustabilt.

 

 

Håpar nokon gidd å lese i tråden enda... :)

 

 

 

 

 

 

EDIT: Meiner ikkje å kapre tråden, men det kan vel ikkje gjere noko sidan den ikkje er i bruk likevel... :ermm:

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

husk også å laste ned nyeste versjon av real temp, hvor tjmax=100

Dette skal være riktig på disse prosessorene. den med tjmax=95 gir deg for lave temperaturer faktisk.

 

Everest ultimate 4.60 har også satt tjmax100, og skal måle helt riktige temperaturer på prosessoren. det gjør derimot ikke everest 4.50 som måler temperaturen ALT for høyt.:)

Lenke til kommentar

Asus P45 og P35-kortene har voldsomt flukterende vcore, så har du ikke gjort en vdroop-mod allerede vil jeg si det er galskap å kjøre ~1,35v over tid. 45nm Intel-CPUene er voldsomt følsomme for drøye mengder spenning og kan fort dø selv om temperaturene ikke er voldsomt høye.

 

Har du luftkjøling og bruker den frekvensen 24/7 vil jeg anbefale å holde deg rundt 1,2-1,25v.

Lenke til kommentar

No har eg stilt ned Vcore til 1,225, FSB til 420 og multiplier til 9, som før. Køyrer altså no på 3,78GHz, men forløpig er det ustabilt. Eg googla litt og fann fram til nokon med samme oppsettet som eg (ikkje samme RAM) og såg at samtlige køyrde med spenning på over 1,35... I og med at dei har samme HK som meg kan det vel ikkje vere nødvendig å holde Vcore heilt nede på 1,225, vel?! (Til Zerblat)

 

Fleire som sa det gjekk greitt med Vcore på opp i 1,39-1,4V. DET kjem nok ikkje til å gjere uansett, men 1,225 er vel kanskje litt vel lite?

 

 

EDIT: Oops, har visst lest feil Zerblat... Trudde det var 1,225 du skreiv :whistle: Skal stille spenninga opp til 1,25 i staden... :p

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...