Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tikkelyd fra hovedkort?


Anbefalte innlegg

Har en merkelig tikkelyd som kommer fra PC-en ett eller annet sted. Virker som om det er fra hovedkortet. Ser ikke ut til å komme fra vifter eller harddisker. En høyfrekvent lyd som kommer litt raskere enn en gang i sekunder.

 

Litt sånn "morse slår inn på radioen"-lyd - hvis noen forstår hva jeg mener :-)

 

Det som er rart er at den forsvinner når jeg belaster CPU - ved f.eks å kjøre Super PI. Da er den helt borte. Med en gang den er ferdig, så kommer den igjen.

 

Noen idèer? Ser at jeg har nesten 50 grader i "System temperature" - kanskje det er varmen som kan gjøre det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som har vært borti noe tilsvarende? Kan det være noen komponenter på hovedkortet som tikker når CPU er idle, men som ikke gir lyd fra seg når det er belastning?

 

Vet at det kan være tilsvarende problem med PSU - at de tikker når det er lite strømuttak på dem.

Lenke til kommentar
Ingen som har vært borti noe tilsvarende? Kan det være noen komponenter på hovedkortet som tikker når CPU er idle, men som ikke gir lyd fra seg når det er belastning?

 

Vet at det kan være tilsvarende problem med PSU - at de tikker når det er lite strømuttak på dem.

 

det var hovedkorte mitt når eg hørte sånen tikkelyd

Endret av KONGEN17
Lenke til kommentar
Du har vel ikke tilfeldigvis en Mist 500w vel?

 

Nei, har en Corsair VX550w. Byttet strømforsyning fra en billig Aopen til denne, pga at jeg trodde det var strømforsyningen - noe som viste seg å ikke stemme.

 

Det er utrolig irriterende - tror nok jeg kommer til å bytte hovedkort. Nå er jeg lei...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hmmm...hvis jeg kjører Linux istedet for XP, så har jeg ikke tikkelyden - det er utrolig rart. Skulle ikke tro at elektriske komponenter kunne lage ulike lyder avhengig av hvilket OS en kjører.

 

Kanskje strømstyringen virker annerledes i XP?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...