Gå til innhold

350D vs andre alternativer?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

40D + 70-200mm L f/4 + 10-22 Canon (eller sigma?!?!) + Tamron 17-50mm f/2,8 (eller trenger jeg ikke det?)

 

Dette utstyret skal brukes til klatring, på standplass, fjellturer vinter og sommer, familie, portrett, triathlon..

 

Eller er det noen andre forslag, som gjerne blir billigere?

 

Hva synes dere om dette:

 

40D + 10-22 (sigma eller canon?) + 24-105 L f/4 IS USM ?

 

Siste alt som blir ca like dyrt er:

 

5D + 24-105 Lf/4 IS USM - men det blir kanskje litt drøyt som førstegangskjøp?

 

Håper på raskt svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
40D + 70-200mm L f/4 + 10-22 Canon (eller sigma?!?!) + Tamron 17-50mm f/2,8 (eller trenger jeg ikke det?)

 

Kjør film!

 

Jeg selv hadde valg Sigma 50-150mm f/2.8 + Sigma 1.4x converter istedet for 70-200m f/2.8. Men det er meg.

 

Tom

Nå var det ikke f/2.8-versjonen da, men f/4-versjonen. Vet ikke om du blingsa eller skrev feil. Hvordan er prisforskjellen mellom Sigma-en + TC vs. Canon 70-200mm f/4?

 

Jeg tror den kombinasjonen vil fungere veldig bra. Da har du god optikk som vil dekke nesten alt av brennviddeområder du vil trenge med det første. 10-200mm burde funke lenge, og jeg regner med at det er det du vil. Kjøpe ordentlig utstyr med en gang, slik at du slipper å angre i ettertid.

 

Dog er det morsomt å se hvordan du har gått fra 350D til 40D. Kan tenke meg at alt dette utstyret på en gang kan oppleves som overkill, og kan kanskje bli vanskelig å sette seg inn i. Jeg har fått oppfatningen at du ikke er så dreven med foto, ettersom dette blir ditt første dSLR. Kanskje er det en idé og ikke kjøpe alt med en gang? Start med vidvinkelen og kanskje en normalzoom, så finner du ut om du trenger tele.

 

Hva med 40D + 10-22mm + 50mm f/1.8?

Lenke til kommentar
Nå var det ikke f/2.8-versjonen da, men f/4-versjonen. Vet ikke om du blingsa eller skrev feil. Hvordan er prisforskjellen mellom Sigma-en + TC vs. Canon 70-200mm f/4?

Blingsa ikke - skrev rett og slett feil. Sigma + TC blir nok dyrere (ihvertfall hvis man går for den nye utgaven av 50-150mm). For meg er 50-150mm rett og slett et alternativ som passer meg bedre, så derfor valget. 70-200mm er nok bedre optisk enn Sigma +TC.

 

Jeg tror den kombinasjonen vil fungere veldig bra. Da har du god optikk som vil dekke nesten alt av brennviddeområder du vil trenge med det første. 10-200mm burde funke lenge, og jeg regner med at det er det du vil. Kjøpe ordentlig utstyr med en gang, slik at du slipper å angre i ettertid.

Har man råd, så er det det det mest fornuftige.

 

Dog er det morsomt å se hvordan du har gått fra 350D til 40D. Kan tenke meg at alt dette utstyret på en gang kan oppleves som overkill, og kan kanskje bli vanskelig å sette seg inn i. Jeg har fått oppfatningen at du ikke er så dreven med foto, ettersom dette blir ditt første dSLR. Kanskje er det en idé og ikke kjøpe alt med en gang? Start med vidvinkelen og kanskje en normalzoom, så finner du ut om du trenger tele.

Du har et poeng her. Kanskje starte med hus og normal-zoom?

 

Hva med 40D + 10-22mm + 50mm f/1.8?

 

Også et alternativ. Nå er nok ikke Canons 50mm f/1.8 like OK som Nikon sin, men den er billig da.

 

Tom

 

edit: tull i quotes

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ok, takk.. men event 10-22 og 24-105 da? det vil jo også dekke mye..blir dyrt det også men da har jeg vel det jeg trenger for en stund? Sant som du sier, vil gjerne kjøpe noe som er bra når jeg første trår til så slipper jeg å angre seinere eller bruke masse penger seinere for å oppgradere da jeg ikke liker kvaliteten. Har tatt litt bilder med en kamerat sin 30D + vært på et kurs en gang via jobben, men ikke noe store greier så ja er vel det man kan kalle en nybegynner men en fast learner da :) hehe.. Men med tanke på det jeg ønsker å bruke kamerat til vil 10-22 og 50 mm holde da?

Lenke til kommentar

hehe, ja..men må starte ett sted :) og føler det kan bli en bra start ihvertfall.. leste en test om 24-105 og det fikk veldig mye skryt..

 

men hva mener du om å velge 30D istedet for 40D ? trenger ikke liveview mener jeg og er det da mye ekstra å tjene på? sparer event 1300 (cash back trukket fra) som jeg kan bruke på blitz

Lenke til kommentar

Med 'bare' 1300 i forskjell mener jeg det kan være verd å vurdere 40D.

 

For noen mnd siden hadde Japan Photo et helt vilt tilbud på 30D til 2999, og da var det svært vanskelig om ikke umulig å forsvare prisforskjellen opp til 40D.

 

Du vil nok uansett bli fornøyd. PMnormal har f.eks Canon 20D og han har etter hva han selv sier ikke noe behov for å oppgradere kamerahuset sitt enda, og han påstår at han ikke komme til å gjøre det på en god stund enda. Med det som en indikasjon på hvor bra husene faktisk er, så er det fullt mulig å kjøpe 30D og leve med det i mange år, og forsåvidt tilsvarende for 40D.

 

Om du kan forsvare prisforskjellen er det bare du som kan svare på. Dersom du trenger en blits (nå) og ikke har råd til den med 40D, så bør du hvertfall tenke over det.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Om du kan forsvare prisforskjellen er det bare du som kan svare på. Dersom du trenger en blits (nå) og ikke har råd til den med 40D, så bør du hvertfall tenke over det.

 

Mvh,

Beej80

 

 

 

Sant det, har råd men tørr ikke ta meg råd når vi snakker 20k som et førstegangsinnskudd.. Derfor er 30D en liten tanke, men frykter jo at JP kan komme med et enormt godt tilbud på det i mai da? Ny måned med nye tilbud?

Lenke til kommentar

Du vil antagelig komme veldig langt med det.

 

For de aller fleste foretrekker vidvinkel i forhold til tele. Tele er kjekt å ha, spesiellt om du skal ta bilder av fulger/dyr i naturen. Det kan også være kjekt til landskapsbilder, men krever ofte mer av fotografen da for å finne 'bildet i bildet'.

 

Mange som kjøpe teleobjektiver ender opp med å ha de liggende igjen hjemme, mens en vidvinkel blir oftere brukt, i lag med normalzoomen.

 

Pakken som du legger opp til her ser ut til å være en kjempebra start.

 

Lykke til med kjøpene.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Sant det, har råd men tørr ikke ta meg råd når vi snakker 20k som et førstegangsinnskudd.. Derfor er 30D en liten tanke, men frykter jo at JP kan komme med et enormt godt tilbud på det i mai da? Ny måned med nye tilbud?

Nei, kan skjønne det at det du ikke tørr ta deg råd til alt med en gang.

Du vil uansett ha mer enn nok å leke med og sette deg inn i for en god stund fremover. Om du skulle finne ut at du har lyst på en blits eller noe annet så er det bare å ta det etterhvert.

 

Virker litt snillere for lommeboken å kjøpe litt her og litt der ;)

 

JP KAN kanskje komme med noen tilbud i Mai, hvem vet. Men det er nok heller tvilsomt at de kommer med et tilbud på 30D igjen slik som de gjorde. Har du tid å vente noen dager så er jo 1. mai rett rundt hjørnet. Men jeg ville hvertfall ikke ha forventet et tilsvarende tilbud nå igjen.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Tusen takk for bra respons tomsi42.. Liker forresten bildene dine. Da tror jeg det blir 40D med 10-22 og 24-105 som en "start" pakke..

 

Tror du ikke jeg kommer langt med det til jeg finner ut at en tele er noe jeg trenger sårt?

Du kommer vedig langt med det settet. Jeg kunne overlevd med kun de to objektivene for det meste av tiden. Når du er klar for tele, så kan du vurdere Canon EF 70-200mm f/4 L eller Sigma 70-200 mm f/2.8 eller ...Den tid, den sorg.

 

Tom

 

PS. Takk for at du liker bildene mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...