Gå til innhold

objektiv til et nikon d60


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilket prisnivå ønsker du?

Ønsker du en macro linse?

Ønsker du Zoom?

Har du noen brennvidde du vil operere i?

Har du noen annen optikk i dag?

jeg er helt grønn hva dette gjelder så jeg trenger den hjelp leg kan få,jeg har nikor 18/55 fra før av og prisen rundt 4 tusen

Jeg takker på forhånd

Lenke til kommentar

Fugler og blomster er vel i grunn ingen enkel kombinasjon, og ihvertfall ikke til 4000 kr.

 

Til blomster er et makro-objektiv en god ide, som Tomsi nevner, men 60mm er ikke rare greiene om du skal ta fuglebilder.

 

Jeg tror kanskje det allerede foreslåtte Nikon 70-300mm VR er det beste foreslaget i din prisklasse, men jeg er ikke helt sikker på nærgrensen til dette objektivet for blomsterfotografering.

Lenke til kommentar

Nærgrensen på AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G VR er 150 cm.

Fortørrelsen er da 1:3,8 ved 300 mm og 1:16,3 ved 70 mm.

 

Bildebrikken er 22 mm bred så da vil en blomst som er 22*3,8 = 84 mm bred flylle hele bildet. Ikke optimalt men hvis man er interessert i nærbilder av blomster så kan det gå bra. Her er et eksempel på hvor nært man kan komme http://www.kenrockwell.com/nikon/70-300-vr...ro-KEN_8614.jpg

 

Det hele avhenger om man synes 150 cm er en brukbar arbeidsavstand.

Lenke til kommentar

kanskje dette kan være ett alternativ 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX Zoom-Nikkor, ligger i samme prisklasse og her vil jeg tro du kommer nærmere blomsten og fortsatt se litt av fugelen :thumbup:

 

Men jeg trur personlig jeg ville valgt ett objektiv til en av delene og deretter ventet med å kjøpe ett objektiv til når du får spart opp noen kroner seinere. Det er ikke lett å finne noe som passer like godt i begge ender av skalen, men det er dessverre lommeboka som bestemmer....

Lykke til....

Lenke til kommentar

Siden du ser ut til å være nybegynner kan det være greit å skaffe noe billig noe og heller bruke mer penger når du er enda sikrere på hva du trenger.

 

Et billig men ganske bra objektiv som funker både for blomster og fugler erdenne. Den har fokusmotor så du får AF med D60, den har høy maks brennvidde (300mm) og den har "makromodus" for nærbilder. Makromodusen er ikke tidenes beste siden den er begrensa til 180-300mm-området, men min erfaring tilsier at dette objektivet faktisk funker helt flott for ikke-krevende bruk.

 

Hvis ikke dette faller i smak blir kombinasjonen av Nikkorene AF-S Micro 60mm og AF-S 70-300mm VR nærliggende å anbefale. Dette blir imidlertid mye dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...